© colourbox.com

NB! Mange forskjellige kvalitetsrapporter

Minibilklassen

1 Citroen C1/Peugeot 107 /Toyota Aygo

2 Fiat Panda

3 VW Fox

4 Citroen C2

5 Kia Picanto

6 Ford Ka

7 smart fortwo

8 Chevrolet Matiz

Lenke til originaltabellen her.

Småbilklassen

1 Mini Cooper

2 Ford Fusion

3 Mitsubishi Colt

4 Peugeot 207

5 Nissan Note

6 smart forfour

7 VW Polo

8 Renault Twingo

9 Dacia Logan/Sandero

10 Opel Corsa

11 Ford Fiesta

12 Seat Ibiza/Cordoba

13 Renault Clio

14 Toyota Yaris

15 Skoda Fabia

16 Mazda 2

17 Suzuki Swift

18 Renault Modus

19 Peugeot 206

20 Nissan Micra

21 Hyundai Getz

22 Honda Jazz

23 Citroen C3

24 Fiat Punto

Lenke til originaltabellen her.

Familiebilklassen

1 Mercedes C-klasse

2 BMW 3-serie

3 Audi A6

4 Audi A4

5 BMW 5-serie

6 Mercedes E-klasse

7 Volvo S60/S70/S80/V70

8 Skoda Octavia

9 VW Passat

10 Mazda 6

11 Toyota Avensis

12 Volvo S40/V50

13 Ford Mondeo

14 Opel Vectra

Lenke til originaltabellen her.

Tyske ADAC, som tilsvarer norske NAF, har ført nøye statistikk over alle tilfeller av veihjelp siden 1978.

Totalt har de gjennomført over 50 millioner veihjelpsoppdrag. Og årlig rangeres bilene som stopper minst - og mest.

  • Tips: Du finner en kortfattet oversikt (på tysk) over de mest vanlige feilene for hver enkelt modell dersom du klikker deg ADACS originaltabeller for hver enkelt klasse, og deretter inn på hver enkelt bil.

Biler som faktisk har stoppet

Det unike med ADAC's "Pannenstatistik" er det faktiske materialet.

Mange andre rangeringer er basert på bileiernes meninger. ADAC's grunnlag er basert på biler som helt konkret har stoppet langs veien og fått behov for veihjelp.

Merk dessuten at i tallmaterialet er typiske eierfeil, som manglende drivstoff og tapte nøkler, holdt utenfor.

Statistikken omfatter altså kun feil som skyldes bilene.

For å unngå andre statistiske blemmer, har tyskerne dessuten begrenset seg til:

  • biler mellom 1 og 6 år gamle
  • produsert minimum 3 år i strekk
  • minst 10.000 eksemplarer i Tyskland.

Klasse for klasse, tyskere på topp

Resultatet er en statistikk som inneholder 92 bilmodeller fordelt på 8 klasser.

NB! Merk at sports/cabrioklassen er naturlig liten, da det er svært få biler som går i tilstrekkelig mange eksemplarer til å tilfredsstille ADACs strenge krav til statistisk signifikans.

En kort oppsummering er også ganske enkel:

1. BMW og Mercedes og Audi gjør det best i de største bilklassene, kompaktbiler, familiebiler og SUVer.

2. "Norske" slagere som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo gjør det urovekkende dårlig.

Fortsatt batteri og elektriske problemer

ADAC melder for øvrig at en fellesnevner uansett merke og modell også denne gang er problemer med batteri og det elektriske systemet.40 prosent av alle assistanser rubriseres under denne årsaken.

Det er klikkbare lenker til bilmodellene Klikk har testet - 2008-modeller og eldre.

Kompaktklassen

1 Mercedes B-klasse

2 Audi A3

3 BMW 1-serie

4 Mercedes A-klasse

5 VW Golf /Bora

6 Mazda 3

7 Seat Leon/Toledo

8 Opel Astra

9 Citroen C4

10 Toyota Auris /Corolla

11 Ford Focus

12 Renault Megane

13 Honda Civic

14 Kia Ceed

15 Peugeot 307

Lenke til originaltabellen her.

Og her er SUVene

1 BMW X3

2 BMW X5

3 Nissan Qashqai

4 VW Touareg

5 Mercedes ML

6 Toyota RAV4

7 Hyundai Tucson

Lenke til originaltabellen her.

Under bildet av nye VW Sharan finner du MPVene. Og merk at selv om gamle Sharan har vært mer eller mindre utskjelt og ledd av så gammel som den har blitt, så er kvaliteten tilsyenlatende god. Den topper listen i sin klasse!

Klassen større MPVer

1 VW Sharan, Seat Alhambra

2 Ford S-MAX

3 VW Transporter

4 Mercedes Vito/Viano

5 Ford Galaxy

6 Fiat Ducato

7 Ford Transit

Lenke til originaltabellen her.

Sportsbiler og kabrioleter

1 Mercedes SLK

2 Mercedes CLK

3 Peugeot 207 CC

4 Peugeot 206 CC

Lenke til originaltabellen her.

Klassen mindre MPVer

1 Citroen C4/Xsara Picasso

2 Seat Altea

3 VW Caddy

4 Opel Meriva

5 Skoda Roomster

6 VW Touran

7 Mazda 5

8 Toyota Corolla Verso

9 Ford C-MAX

10 Renault Scenic

11 Citroen Berlingo

12 Opel Zafira

13 Renault Kangoo

Lenke til originaltabellen her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!