Test: Renault Megane 1,5 dCi 2006

Trivelig franskmann

Med flott dieselmotor, god plass og enestående komfort, har Renault skutt blink med Megane stasjonsvogn.

Sist oppdatert

Franske biler har alltid vært spesielle og til dels sære. Renault Megane er ikke spesielt sær lenger, men derimot en god og sikker bil du får plass til det meste i. Når den i tillegg byr på en kraftig, men støysvak dieselmotor, fremstår den som et godt alternativ både for hjerte og lommebok.

Med en startpris på 260 750 kroner ypper Megane seg kraftig med klasseledere som Volkswagen Golf, og ikke minst Toyota Corolla. Megane stasjonsvogn kjører godt, er komfortabel til tusen, samt at den har en av markedets mest støysvake motorer. Renault har prioritert sikkerhet de senere årene, og kan med fem stjerner i EuroNCAP skryte av å være blant de beste i sin klasse.

Plass: Praktisk anlagt

Renault Megane stasjonsvogn har ikke store ytre mål, men plassen inne i bilen er likevel god nok for en familie med ikke så altfor store barn. Bakseteplassen er grei selv om forholdsvis lange mennesker sitter foran.

Bagasjerommet på 520 liter er svært så rommelig, og blant de største i klassen. Det tilfredstiller nok det meste av plassbehovet du måtte ha, og sammen med bakseteplassen gjør dette også Renault Megane til et praktisk bekjentskap.

Veiegenskaper: Fint avstemt

De fleste assosierer sikkert franske biler med sofalignende seter og slappe fjærer. Slik er det ikke lenger, og Renault Megane overrasker med sine kompakte kjøreegenskaper. Samtidig som komforten som sagt er meget god, er bilen verken slapp på styringen eller for bløt i understellet.

Bilen har også ESP som hjelper deg dersom uhellet skulle være ute.

Motor: Kraftig nok, men støysvak

Slagvolumet på 1,5 liter skremmer ikke akkurat, men i praksis oppleves bilen overhodet ikke undermotorisert. 80 hester, som bilen forøvrig fortsatt er tilgjengelig med i en mindre versjon, har blitt til 105. Et seigt dreiemoment på 240 Nm er mer enn tilstrekkelig i en bil på Meganens størrelse, og dette gir helt respektable ytelser. 0-100 på 11,4 sekunder, og bra med krefter i registeret der du trenger det mest.

Bilen er kjørt med både manuell og automatisk girkasse, sistnevnte anbefales ikke. Den stjeler for mye effekt til at det er verdt det, og er ikke av de raskeste på markedet.

Kvalitet: Europas mest solgte merke

Renaults fokusområde ved siden av kjørekomfort er kvalitet. Renault er Europas mest solgte bilmerke flere år på rad, og dette kan neppe være uten grunn.

Selv om deler av interiøret i Megane er preget av en noe billig materialkvalitet, føles ikke Renault noe som noe billigbil. Bilen føles derimot kompakt, godt isolert og kvalitetsmessig godt gjennomført.

Miljø: Avgiftsvinner

Hvis avgiftsberegningen blir slik regjeringen har foreslått, kan Renault Megane 1,5 dCi bli hele 17 430 kroner billigere enn hva den er i dag. Det gjør den til en real vinner, med et utslipp på lave 124 gram CO2 per kilometer.

Renault Megane har også et hyggelig lavt drivstofforbruk til tross for bra med dreiemoment i motoren. Med 0,47 liter per mil på blandet kjøring befinner den seg i hybridbil-land, og er en drøm for de fleste lommebøker der kløveren ikke tyter ut.

Komfort: Fransk finesse

Renault Megane er det man kan kalle typisk fransk innvendig. Linjene er annerledes enn det vi kjenner fra tyske og japanske konkurrenter, og man skal ikke være redd for å skille seg fra mengden. En ting som er sikkert, er at komforten upåklagelig god, til tross for at vi snakker om en liten mellomklassebil.

Setene er i beste Renault-ånd av de bedre man kan putte bakenden i, og gir støtte både under lårene og i siden - også for lange mennesker. I tillegg er bilen såpass bra isolert, at støy ikke er av nevneverdig karakter. Innstillingene er mange, og prossessen med å finne en god kjørestilling er kortvarig.

Sikkerhet: Førsteprioritet

Renault har satt mye fokus på sikkerhet de siste årene. Megane er intet unntak, noe EuroNCAPs kollisjonstest beviser på det sterkeste. Fem stjerner av fem mulige på passasjersikkerhet forteller om en solid konstruksjon, og bilen har i tillegg det meste av moderne sikkerhetsutstyr montert.

Økonomi: Kontoens favoritt

Rimelig i innkjøp, billig å forsikre, samt et meget lavt forbruk. Stort bedre kan det vel ikke gjøres dersom du er ute etter noe som passer en ikke altfor tykk lommebok.

Renault Megane ligger lavere priset enn de fleste av sine tyske konkurrenter, og forbruksnivået er gunstig. Renault har imidlertid vært plaget av en svak utvikling i bruktprisen og usikkerheten rundt merkets videre skjebne etter at Volvo ikke lenger skal stå for import og distribusjon, bidrar negativt. Renault-eierene var nemlig godt fornøyd med service og oppfølging fra forhandlerne, viser Motors nyeste Autoindex-undersøkelse.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også