Kort sagt:

+ Flott motor

+ Gode, sikre kjøreegenskaper

+ God ergonomi

+ En av verdens beste girkasser

+ God plass sett i klassesammenheng

+ Sikkerhet i toppklasse


- Vekker lite oppmerksomhet

- Litt kjedelig å se på

Med en minimotor med dobbel pustehjelp skal Golf GT tette hullet mellom storebror GTI og de mindre motoriserte standard-Golfene. Biler som kjemper om de samme kjøreglade kundene er Skoda Octavia 1,8 TFSI, Audi A3 1,4 TFSI, Opel Astra 1,6 Turbo og Fiat Bravo 1,4 T-Jet. Dieseldrevne balansekunstnere som BMW 118d og Honda Civic CDTi vil også kunne være et alternativ.

Golf GT TSI gir oss et hint om hva vi kan forvente oss av ytelser i små motorer i tiden som kommer. 1,4-literen med turbo og kompressor er en utrolig spennende motor, og den blir enda bedre i kombinasjon med en av verdens beste girkasser. Samtidig har GT kjøreegenskaper som kan underholde de aller fleste sjåfører, samt en ergonomi på fasitnivå.

Kjøreegenskaper

Den er kanskje ikke helt på nivå med Golf GTI med hensyn til rendyrkede kjøreegenskaper, men GT er langt mer "norgesvennlig" i oppsettet. Det er ikke mye av den strammere GTI-en vi savner i GTs oppførsel, men noe mindre hvass i svingene er den - det skulle bare mangle. Som hverdagskompromiss er det imidlertid GT-en som trekker det lengste strået; understellet er nemlig ikke så hardt satt opp at det blir slitsomt på dårlig vei. Ellers er bilen forutsigbar og trygg i måten den opptrer på.

Motor

I de fleste sammenhenger er 1400 kubikk synonymt med 60-70 hester, begrenset dreiemoment og evig jaging på turtall. Med dobbel overlading - i form av en mekanisk kompressor og en avgassdrevet turbo - er ting ganske annerledes. 170 hester er én ting, men det er faktisk de 240 Nm i dreiemoment som virkelig setter fart på bilen. På grunn av dobbelkløtsjkassens (DSG) kjappe sjalting, kompressorens hvining fra bunnen av og turboens vilje på litt turtall, har man til enhver tid et herlig drag. Dessuten låter motoren - til tross for sitt lave slagvolum - også sporty og frekt nok.

Ytelser

Som sagt har man rikelig med kraftoverskudd i GT, som imponerer enda mer i praksis enn på papiret. Draget opp til hundre gjøres unna på 7,7 sekunder med DSG-kasse, mens toppfarten er 218 km/t. Dette er ikke voldsomme tall, men under kjøring er det sjelden man savner noe "pulver" for å ha det moro. Det samme gjelder under harde gasspådrag i akselerasjonsramper eller under forbikjøringer.

Eksteriør

Det er lite ved Golf som vekker stor oppmerksomhet, og siden GT ikke skiller seg voldsomt fra standard-Golfen - som det går femten av på dusinet - er ikke dette bilen man kjøper for å framkalle våte blikk i trafikkbildet. Men for kjennere er det ikke vanskelig å se at GT er en GT; det er faktisk en del små detaljer som røper at dette er noe mer enn en "til-og-fra-butikken-bil", deriblant de doble eksosrørene og GT-emblemet i grillen.

Interiør

Mer sportslige seter og et ratt med GT-emblem skaper det lille ekstra særpreget en GT skal ha, stort mer trengs ikke. Ønsker du mer detaljer, er det GTI som er den rette bilen for deg. Ergonomien er på typisk VW-vis meget bra, og de sportslige setene forsterker både bilens karakter og sittekomforten ellers. Plassmessig klarer også Golfen seg godt med tanke på at den er en femdørs kombi; både baksete- og bagasjeplassen er god sett i klassesammenheng.

Komfort

Noe av det som skiller GT fra en standard Golf, er blant annet annet felger og et stivere avstemt understell med 15 mm mindre bakkeklaring. Dette legger man selvfølgelig merke til, men komforten er ikke så mye dårligere enn man skulle tro. Man kjenner selvfølgelig mer til ujevnheter og humper i veibanen, men det smeller ikke inne i kupeen, slik det kan gjøre i en del sportslige hverdagsbiler. Uansett - litt må man jo ofre for merkbart bedre kjøreegenskaper.

Sikkerhet

Golf V ble kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP da den kom i 2004, og resultatene var av den imponerende sorten. Den fikk full pott - fem av fem stjerner- for sikkerheten til voksne i bilen, samt fire av fem stjerner for barnesikkerheten. I tillegg til dette var Golfen også forholdsvis skånsom mot fotgjengere, med tre av fire mulige stjerner. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er standard, blant annet ESP, bremseassistent og seks kollisjonsputer. Ytterligere to kollisjonsputer til baksetepassasjerene kan leveres som ekstrautstyr.

Pris/utstyr

Med en startpris på 325 230 kroner er GT med DSG-kasse en dyr Golf - eller er den det? Hvor mange andre biler med tilsvarende ytelser får man egentlig til den prisen? En av dem er Skoda Octavia 1,8 TFSI, som koster det samme, men som ikke gir like gode ytelser eller sportslighet. En annen utfordrer er Mazda 3 2,0 Sport med 150 hester. Den har vesentlig dårligere ytelser, men koster til gjengjeld noen tusenlapper mindre. Alt i alt gir Golfen mye morobil for pengene, men typisk nok er eventuelt ønskelig ekstrautstyr ganske kostbart. Klarer du deg med manuell girkasse, kan du bli GT-eier for 309 730 kroner.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Til tross for at den ikke er den mest oppdaterte bilen i kombiklassen, er Golf GT TSI bilen som setter standarden blant semi-sportsmodellene. Totalpakken er meget god, med en herlig motor og en lynkjapp girkasse i spissen. Du får mye nesten-GTI følelse for pengene, og Golf er tradisjonelt en bil som du også får bra med penger igjen for når du skal selge. Et litt mer spenstig utseende og litt mer krydder innvendig hadde gjort bilen nærmest komplett, men vi lander på en sterk femmer i denne omgang.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!