Kort sagt:

+ Fin turbomotor

+ Gode og trygge kjøreegenskaper

+ Fint utseende

+ Lettkjørt

+ Sikkerheten


- Annenhåndsverdi

- Litt korte seter

Renault Clio har nå fått en 1,2-liters turbomotor i sitt modellprogram. Dermed er det en god del små dieselmotorer som får konkurranse både når det gjelder ytelse, forbruk og ikke minst opplevelse av komfort. I skrivende stund har bilen med denne motoren ingen direkte konkurrenter i samme prisleie. På en annen side finnes det til gjengjeld et hav av dieseldrevne utfordrere, i småbilklassen der Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris og Opel Corsa dominerer.

Det er en deilig følelse å kunne kjøre en småbil som har bra med dreiemoment å by på - spesielt siden det ikke er en dieselmotor under panseret. En Clio med denne motoren kan by på mange av de viktigste egenskapene til en dieselbil, bortsett fra at hele opplevelsen blir et par hakk bedre med en støysvak liten bensinmotor. Renault Clio er i tillegg en velkjørende, komfortabel og snerten liten bil, som hevder seg godt mot sine sterke "fiender" i klassen.

Kjøreegenskaper

Vi Menn har tidligere kjørt Clio i flere varianter, og felles for de alle har vært trygge og forutsigbare egenskaper på veien. Clio 1,2 Turbo kjører på grensen til det underholdende takket være et fast oppsett og en forholdsvis presis styring, men noe GTI-følelse skaper den ikke. I likhet med flesteparten av sine konkurrenter er den svært så lettkjørt, og en drøm å manøvrere i trange bygater eller parkeringshus.

Motor

Endelig har turboteknologien slått feste for alvor, også i hverdagslige småbiler! 1,2-literen vi kjenner som en litt daff, men helt grei motor i denne bilen, har fått en liten turbo påmontert. Resultatet er en annen karakteristikk, som ikke domineres av masse krefter og moro, men som gjør sitt til at man har dreiemoment over et mye bredere spekter - som igjen gir bedre kjørbarhet. For eksempel kjenner man skyv i bilen både i fjerde- og i femtegir på motorveien - uten nedoverbakke! Trygt, behagelig og mer underholdende både til vanlig kjøring og ved forbikjøringer.

Ytelser

Denne motoren er ikke plassert i Clio for å skape noe hissigpropp av en bil. Se på det som om du har litt ekstra moment å rutte med til en hver tid, uten å kjøre verken diesel eller en bil med vesentlig høyere slagvolum. Akselerasjonen er som i en hvilken som helst småkjapp familiebil (0-100 på 11,1), helt til du virkelig får bruk for momentet (145 Nm) i motoren - noe en vanlig 1,2-liter (105 Nm) aldri vil kunne gi.

Eksteriør

Den "nye" Renault Clio faller godt i smak utseendemessig hos oss her i redaksjonen. Den er omtrent så tøff i standardutgave som en standard småbil kan være, og bilen har morsomme linjer og designløsninger man ikke finner på storselgere som Toyota Yaris og Volkswagen Polo.

Interiør

Også innvendig er Clio et greit skue. Renault har som kjent et ganske annerledes designmønster enn sine tyske konkurrenter, uten at dette er negativt. Rattet ser bra ut, er godt å holde, og harmoniserer godt med resten av dashbordet. Vår bil hadde utstyrspakken Rip Curl. Denne pakken inneholder en litt grommere stereo og litt annet snacks, men også noen rett og slett ufyselige vinrøde lister på dashbordet. Lyseblå bil kombinert med vinrøde lister skurrer i ørene allerede før man har satt seg inn i bilen.

Ellers er Clio en rommelig småbil, og fire voksne kan dra på kjøretur uten å lide noen nød. Bagasjerommet rommer ikke voldsomt mye, men en babytrille og noen bæreposer mat holder som regel i hverdagen hvis du ønsker deg en slik type bil.

Komfort

Renault er kjent for god komfort. Clio er i utgangspunktet en modell som fint sklir under begrepet komfortabel, og den lille franskmannen takler dårlig vei og telehiv upåklagelig godt. Heller ikke støy er noe nevneverdi tema man irriterer seg over, bilen virker godt sammenskrudd.

Sittekomforten derimot strider litt mot Renaults rykte, for setene i denne bilen er rett og slett for små. En normalt høy person vil ikke få noe støtte under lårene, dette er blir slitsomt i en bil der man også sitter forholdsvis rett-opp-og-ned. Støtten i sidene og resten av seteryggen generelt er på en annen side blant de bedre i klassen.

Sikkerhet

Renault Clio er blant de klart sikreste bilene i sin klasse, noe som dokumenteres hos EuroNCAP med full pott. Clio gjør også en god figur både med tanke på sikkerheten til barna i bilen, samt at den er skånsom mot fotgjengere ved et eventuelt sammenstøt. Den gode sikkerheten gjenspeiles i at Clio har et meget høyt nivå av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer, nakkestøtter, ESP, EBA (Panikkbremsassistanse), sideairbager, aktive kjørelys, automatiske beltestrammere og dekktrykksovervåking (ekstrautstyr).

Pris/utstyr

En Clio 1,2 Turbo med Rip Curl-pakke koster 199 900 kroner. Dette er en hyggelig pris, sett i forhold til konkurrenter, utstyrsnivået og ikke minst den herlige turbomotoren. Forbruket var oppgitt til 0,59 liter/mil på blandet kjøring, et hyggelig tall helt nede i dieselklassen, selv om vi aldri vippet under 0,67 selv med snill høyrefot.

Renault er på en annen side kjent for ganske solide verditap på enkelte av sine modeller, mulig problemet blir hakket mindre med denne nye motoren. En annen tvilsom ting med Renault per dags dato er at Volvo trekker seg som importør, og en ny Renault-organisasjon skal være på plass innen årsskiftet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Renault Clio 1,2 Turbo Rip Curl skuffer overhodet ikke. Forventningene våre blir innfridd både når det gjelder motor, kjørefølelse, komfort og praktiske egenskaper, samtidig som den skuffer litt på sittekomfort. Den lille turbomotoren kan på sikt stjele kunder fra små dieselmotorer, for selv om den ikke matcher forbruk og utslipp 100 %, gir den vesentlig mer komfort og kjøreglede til deg som fører av bilen. Kjedelig for Renault med et litt tvilsomt kvalitetsrykte, siden bilen virker godt sammenskrudd. Vi liker Clio, og synes den absolutt har egenskaper som både matcher, og går utenpå, klasselederne Volkswagen Polo og Toyota Yaris. Bare husk å ikke huke av for vinrøde interiørlister - spesielt ikke hvis bilen er blå!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!