Test: Honda Civic 1,4

Lite, men godt

Med 1,4-liter på 83 hk, har ikke Honda Civic så mye å rutte med. Men det den har, bruker den godt.

Sist oppdatert

Honda Civic kom på markedet i ny versjon i 2006, og markerte seg raskt med sitt spesielle design og Honda-typiske egenskaper. Bilen er en typisk kompaktklasse-modell i pris og dimensjoner, noe som betyr konkurranse med bestselgere som VW Golf og Toyota Auris, samt andre utfordrere som Opel Astra og Ford Focus.

Honda Civic 1,4 er morsom å kjøre, kjennes sportslig og er ganske praktisk. Litt mer motorstyrke hadde gjort seg i en ellers fin motor.

Kjøreegenskaper

Honda Civic er en morsom og underholdende bil å kjøre. Det har ikke bare med den direkte og kontante oppførselen å gjøre, men også at hele bilen - fra sittestilling til styrerespons - formidler en sportslig følelse. I tillegg oppfører den seg ryddig, og har ESP som standard. Dermed har du det både trygt og artig bak rattet på Civic.

Motor

Det er egentlig effekt som er det eneste savnet i Hondas 1,4-liter. Ellers har den det meste av det som gjør Honda til en av de beste motorbyggerne på planeten. Det betyr frisk gassrespons, lineær effektutvikling, turtallsvilje og en smidig gange med et passe snerr på toppen. Alt koblet sammen med en rask og presis girkasse.

Ytelser

Det er dessverre ikke mer enn akkurat mye å hente fra Hondas 83 hk, uansett hvor fint den oppfører seg. Kanskje nettopp på grunn av den sportslige følelsen i bilen og motoren, blir smilet litt blassere når du tråkker på gassen og fint lite skjer. Hadde Honda klart å lokke 100-105 hk ut av motoren, ville nok opplevelsen blitt helt annerledes.

Eksteriør

Honda har valgt den dristige veien med Civic. Det futuristiske designet bryter med både normen i klassen og forgjengeren. Da blir det alltid delte meninger. Slik vi opplever det, er de som synes Civic ser tøff ut i et absolutt flertall. Testbilens knallrøde farge og grå lettmetallfelger kler også designet svært godt.

Interiør

Også innvendig har Honda Civic tatt den modernistiske innfallsvinkelen. Det ser tøft ut, og her er faktisk form og funksjon i god harmoni. Både instrumentering og betjening fungerer veldig bra, og er lettvint i bruk. Bakseteplassen er stort sett god, men det kniper en smule på takhøyden i baksetet for folk over 180 cm. Bagasjerommet er blitt litt større i 2007-modellen, fordi man har valgt å droppe reservehjulet.

Komfort

På tross av sin sportslighet, har Honda Civic klart å beholde en akseptabel grad av komfort. Det er et moderat støynivå i norske hastigheter, og fjæringen er tilstrekkelig ettergivende både på små og store ujevnheter. Du sitter godt i førersetet, litt lavt og sportslig med armer og ben mer rett frem i stedet for bussaktig MPV-sittestilling. Varme- og ventilasjonsanlegget fungerer utmerket.

Sikkerhet

Honda Civic er testet i EuroNCAP-testen og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. I frontkollisjonstesten fikk Honda Civic noe kritikk på grunn av sjansen for kneskade, som følge av kontakt med dashbordet, samt et pedalsett som kommer for langt inn i kupeen.

Pris/utstyr

Honda er kjent for sin kvalitet og gode pålitelighet, og det ikke noe som tyder på at nye Honda Civic er noe dårligere på dette området. Med den utslipps- og avgiftsgunstige 1,4-literen, er bilen også rimelig i innkjøp. Listepris på snaut 210 000 kroner (mars 2007) etterlater et inntrykk av "mye bil for pengene". Tradisjonelt holder Honda seg godt i pris, og vi tror ikke de økonomiske bekymringene vil bli store for en Honda Civic-eier.

Denne saken ble første gang publisert 17/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også