Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Komfortabel

+ Kjapp og sterk


- Motorstøy

- Dyrest i klassen

Volkswagen Touran har fått en ansiktsløftning, og dessuten utstyrt med en sterkere og mer miljøvennlig motor. I fleksibil-segmentet er det etter hvert blitt mange om beinet, og både Mazda 5, Opel Zafira, Mitsubishi Grandis og Citroen C4 Picasso er skumle konkurrenter. Vi skal heller ikke glemme Toyota Verso. Felles for bilene i klassen er at de tilbyr gode plassløsninger og kjøreegenskaper, pakket inn i kompakte "Postman Pat"-aktige skall.

Volkswagen Touran er ikke best på alle områder i klassen, men likevel liker vi bilen forbausende godt. Forrige generasjon Touran har allerede blitt en folkefavoritt, og med en facelift på plass er det ingen grunn til at den nye modellen skal sakke akterut.

Kjøreegenskaper

Om man ikke kan kalle Touran veldig sporty i oppførselen, oppleves bilen som en av de mer underholdende å kjøre i klassen. De kompakte egenskapene sørger for god balanse, forutsigbare bevegelser og god kontakt med underlaget. Skulle du som sjåfør ta i over evne, har Touran et velfungerende ESP-system som gjerne hjelper til med å holde skuta på rett kjøl.

Motor

Tolitersdieselen til VW har med sine 140 hester hele tiden vært blant de sprekeste i sin klasse. Nå er den tilgjengelig med 30 ekstra hester og 350 Nm, med både lavere utslipp og partikkelfilter som standard. Dette er en voldsom motor med ytelser utenom det vanlige, som virkelig setter fart på Touran. DSG-girkassen sørger for lynraske girskift, og passer meget godt til den noe ukultiverte motorgangen TDI-motoren har. For du som er opptatt av støy, vil neppe unngå å irritere deg over motorens støybilde, spesielt før du får kjørt den varm.

Ytelser

Null til hundre kilometer i timen på 9,1 sekunder er på papiret ikke noe å skrive hjem om. Men når vi snakker en MPV med firesylindret dieselmotor, er det kun Toyota Verso med 177 hester som kan hamle opp med Touran. I praksis føles bilen vesentlig kjappere enn tallene skulle tilsi, spesielt i mellomakselrasjoner. Motoren er eksplosiv og gir seg med det fort når den får litt turtall, men at den har krefter i overflod, kan ingen ta fra den.

Eksteriør

Hvor vellykket en facelift er, blir en smaksak. Volkswagen klarte med forgjengeren å lage en ganske pen og stilren bil, med et kompakt utseende som ikke ble klumpete på noen måte. Den nye modellen ser riktignok mer fremtidsrettet ut, og de største visuelle forandringene har den fått i form av nye lykter foran og bak.

Interiør

Har man kjørt litt Volkswagen tidligere, vil man straks føle seg vel inne i Touran. Dashbordets design er kanskje ikke det mest oppsiktsvekkende som har rullet ut av bilfabrikker gjennom tidene, men det ser bra ut og fungerer utmerket i bruk. Plass er et viktig argument for å hevde seg i denne "praktiske" klassen. Touran byr på gode plassløsninger i form av god bakseteplass og bagasjeplass, men er ikke størstemann i klassen. Vår bil hadde sju seter, men med de to bakserste felt opp, får selvsagt bagasjeplassen unngjelde.

Komfort

I utgangspunktet er Volkswagen Touran en svært komfortabel familiefrakter. Setene gir bra støtte både i sidene og under lårene, så jobben med å finne en god kjørestilling er enkel. Touran har to-soners klimaanlegg som standard, som betjenes enkelt i midtkonsollen. Understellet er passe stramt satt opp, og gir bilen en vellykket blanding av kompakte kjøreegenskaper og komfort.

Når det gjelder støy, finnes det langt bedre alternativer enn Touran hvis du er var for dette. Motoren har en ukultivert gange, og motorstøyen blant de heftigste på markedet for firesylindrede motorer.

Sikkerhet

Volkswagen Touran ble i 2003 testet av EuroNCAP, noe som til slutt endte med full pott for sikkerheten til voksne passasjerer i bilen. Med tre av fire stjerner scoret bilen også godt på fotgjengersikkerhet.

Touran har mye sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer, hodekollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, Isofix-løsning til barneseter, samt ESP-system. I tillegg fremstår veiegenskapene som både trygge og svært så forutsigbare.

Pris/utstyr

Noe billigbil er Volkswagen Touran 2,0 TDI DSG Highline ikke. Med en startpris på 429 570 kroner blir nok denne utgaven ingen volummodell. Prisene på Touran med 90 hesters diesel starter på 273 780. Nå skal det sies at Touran har et helt ok utstyrsnivå standard, og at Highline-pakken egentlig har det meste du måtte ønske. Vår bil hadde i tillegg metallic-lakk, skinninteriør, lys- og siktpakke, multifunksjonsratt i skinn, adaptive bi-xenonlykter, navigasjon og avtagbart hengerfeste, og bikket derfor halmillionen med noen få hundrelapper.

Denne motoren er rimelig i drift, med et forbruk på 0,69 liter per mil på blandet kjøring. Volkswagen Touran har holdt seg generelt meget godt i pris på bruktmarkedet, spesielt med dieselmotor. Siden dette er en litt kostbar og motorsterk variant vil den nok tape seg litt mer enn "folke-modellene", men fortsatt være hyggelig å selge videre.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris

Konklusjon

Volkswagen Touran er fortsatt blant de absolutte favorittene i MPV-klassen. Bilen kjører godt, har masse krefter, god komfort og praktiske løsninger. Litt synd er det at motoren hever støybildet betraktelig og at gangen er ujevn og røff, dette går utover langturkomforten. Når det gjelder kroner og øre, er det ingen tvil om at Touran gir bra med bil for pengene i billigere versjoner. Men jeg vet ikke om Highline-pakke, 170 sterke hester og bra utstyrsnivå kan forsvare prislappen rundt halvmillionen. Det er mye penger.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!