Kort sagt:

+ Tøff design

+ Gode kjøreegenskaper


- Standard utstyrsnivå

Minibiler har ikke vært blant de mest populære her i Norge. Det blir liksom ikke stort nok og fint nok, noe som er underlig med tanke på at mange stort sett bedriver småkjøring og at biler er svindyrt i Norge.

Den forrige Ford Ka kom i 1996 og var en stund en hit blant yngre bilkjøpere også her hjemme. Den nye Ka-modellen er større og langt mer moderne. Med større sosialt fokus på økonomi og miljø, kunne vel neppe Ford ha ønsket seg et bedre klima rundt lanseringen av sin nye supermini.

Bilen starter på drøyt 126.000 kroner, og konkurrerer i første rekke med trekløveret Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Dessuten er den nye Hyundai i10 verdt å nevne som alternativ til Ka.

=

Kjøreegenskaper: 4

Vi har vent oss til at Ford leverer kjøreegenskaper i toppskiktet, uansett hvilken bilklasse de stiller i. Ford Ka 1,2 er ikke noe unntak, og er en morsom bil å ratte.

Med beskjedne 865 kilo egenvekt lar den seg hive rundt på en femøring og reagerer kjapt på retningsendringer. Litt overraskende ble den ingen kasteball da vi kjørte på tungt og sporet vinterføre.

ESP er dessverre ikke standard, og koster Ford et poeng i vurderingen. Spesielt i denne biltypen er ESP viktig, så det er bare å legge 4400 kroner på bordet for å skaffe seg det.

Motor: 3

Vi kjørte Ford Ka med 1,2-liters bensinmotor. De 69 hestene gir akseptable ytelser, men du må være villig til å bruke mer turtall enn vi er vant med i disse dieseltider.

Det gir noe motorstøy, men motoren går såpass pent at det ikke er noe stort problem.

Les også:

=

Ytelser: 4

I forhold til sine konkurrenter i klassen har Ford Ka bra akselerasjon. Noe forbikjøringsfenomen er den ikke, men er rask nok i byen og holder greit følge ute på motor- og landevei.

Du må gire litt for å holde farten opp på kupert og svingete landevei.

Eksteriør: 5

Det er ikke lett å se at Ford Ka er teknisk tvilling med retrostilige Fiat 500. Ford Ka har i stedet mer moderne og kantete linjer, noe de fleste synes ser svært bra ut.

Ford har gjennom utstyrslisten lagt vekt på at man skal kunne gjøre sin Ka til en individuell bil, noe som helt klart øker attraktiviteten.

Nye Ford Ka

Interiør: 3

Ford Ka måler 3,62 meter og er blant de mest kompakte bilene på markedet. Dermed blir det ikke all verden med plass, og i likhet med mange av konkurrentene er den registrert for fire personer.

Det går ganske greit å komme ut og inn av baksetet, som egner seg for kortere turer. Med et bagasjerom på 240 liter sier det seg selv at Ka passer best for to om du skal ut på langtur med bagasje og det hele.

Komfort: 4

Ford Ka er forbløffende behagelig til å være en så liten og rimelig bil. Til by- og nærkjøring holder det i massevis, mens langturskapasiteten er akseptabel.

Kjører man ofte langturer, er det kanskje en idé å kikke på den noe større Fiesta i stedet.

Et av de sjarmerende aspektene ved Ka er muligheten til å spesifisere utstyr som i en langt større og dyrere bil.

=

Sikkerhet: 4

Ford Ka er testet i EuroNCAP og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Den norske varianten leveres med seks kollisjonsputer, mens bilen i EuroNCAP-testen ikke hadde disse. Da kan man anta at sidekollisjonsbeskyttelsen er bedre enn det litt svake resultatet bilen oppnådde i testen.

Pris/utstyr: 4

Vår testbil var en Ford Ka 1,2 Titanium som i utgangspunktet koster 140 100,-. Men det er en del utstyr som må på plass for å få bilen opp på et riktig nivå; vi har nevnt ESP, og kan legge til radio/CD og varmeseter som "må ha" på lista.

Da er vi oppe i 10 000 ekstra, og finner fort litt til vi gjerne vil ta med.

Vi har kjørt Ford Ka gjennom vår forbruksløype, der den klarte et samlet forbruk på 0,54 l/mil og et forbruk i bykjøring på 0,72 l/mil. Ford selv oppgir et byforbruk på 0,64 l/mil og 0,51 l/mil ved blandet kjøring.

=

Les hele saken

Konklusjon

Ford Ka seiler opp som en av våre desiderte favoritter blant superminiene. Den ser tøff ut, kjører bra og er mer anvendelig enn slike biler har vært tidligere.

Da får vi godta at den blir litt dyrere enn det ser ut til i brosjyren, siden en del av utstyret som må til for å gjøre bilen komplett, koster ekstra.

Og husk ESP!

Les også:

Disse forurenser minst

Disse dekkene er livsfarlige

Livsfarlig å kjøre med vinterdekk

Superdiesel til terningkast 6

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!