Test: Nissan Qashqai 2,0 4x4 CVT 2007

Genistrek

Et stykk folkelig crossover, blandes med CVT, 4WD og tilsettes en fornuftig pris.

Sist oppdatert

Nissan Qashqai har gjort mye positivt for et litt skakkjørt Nissan-image. Bilen er selve inkarnasjonen av en folkelig crossover-modell, og har et utseende som sjarmerer mange. Vi har tidligere kjørt Qashqai med forhjulsdrift, denne gangen er det kombinasjonen av trinnløs CVT-kasse og 4WD som får prøvd seg.

Ja takk, vi trives meget godt med det denne Nissan Qashqai-modellen serverer. Ikke minst fordi svært få kan levere samme hyggelige blanding av pris og egenskaper.

Kjøreegenskaper:

Nissan har ikke laget Qashqai for å tilfredsstille de mest engasjerte sjåførene blant oss. Derfor blir du positivt overrasket av en relativt fast fjæring og konsis oppførsel, der du hadde ventet litt mer duvende små-SUV-tendenser. Bilen kan kjøres temmelig hardt, før den sier fra med en forsiktig understyring. ESP-systemet holder det hele på plass i kritiske situasjoner.

4WD-systemet er først og fremst fremkommelighetshjelp. Du kan velge å koble det helt ut, og bare kjøre med forhjulsdrift, eller å sperre midtdiffen for bedre fremkommelighet.

Motor:

Opplevelsen av trinnløse girkasser avhenger i stor grad av motorkarakteristikken og hvor mye vekt de har å slepe på. En to-liters sugemotor med dreiemoment og effekt et stykke opp i turtallsregisteret, paret med rundt 1450 kg tonn gir ikke de beste forhåpningene.

Men Nissan Qashqai gjør negative forventninger til skamme; motor og girkasse fungerer meget harmonisk sammen. Du gasser, og bilen akselerer som forventet, uten den strikkmotorfølelse som av og til oppstår med trinnløse automatkasser.

Ytelser:

Nissan Qashqai føles ikke så veldig sprek, men det er lite å utsette på akselerasjonen i praktisk bruk. Det skyldes den raske reaksjonen du får når du trykker på gassen. CVT'en sørger for å tilpasse turtallet, enten du bare skal justere farten litt, følge trafikken eller foreta en forbikjøring. Blir du lei av CVT-karakteren, kan du bruke den manuelle funksjonen som effektivt simulerer en seks-trinns girkasse.

Eksteriør:

De aller fleste vi har snakket med, synes Nissan Qashqai har et friskt og moderne utseende. Noen har enkelte innvendinger mot fronten, men alt i alt klarer Nissan-designet jobben: Passe urban-tøff, men uten for mange offroad-overtoner.

Interiør:

Kvalitetsinntrykket innvendig ligger langt over hardplast-dominansen som preger mange konkurrenter. Dessuten er førerplassen fint utformet, og plassen er akseptabel både foran og bak. Noe kjempestor bagasjeplass må du imidlertid se langt etter, her er det mer mellomklasse enn SUV-klasse.

Komfort:

CVT-kassen øker betjeningskomforten vesentlig. I tillegg sørger den for å holde motoren unna støyende turtallsområder det meste av tiden. Vår testbil var lite plaget av dekkstøy, bare på den aller groveste asfalten ble det sjenerende romling. Heller ikke vindstøy gjør seg bemerket i norske hastigheter. Legg til et velfungerende klimaanlegg og behagelige seter, og du ender opp med en komfortabel bil både til korte og lange turer.

Sikkerhet:

Nissan Qashqai er testet i EuroNCAP med meget solid resultat. Bilen oppnådde fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av barn. Bare brystregionen til føreren er noe mer utsatt enn resten av kroppen ved frontkollisjon.

Pris/utstyr:

Med en startpris på drøyt 320 000 kroner (september 2007) for kombinasjonen automat og 4WD er Nissan Qashqai veldig hyggelig priset. Du får også bilen med seks-trinns automat og 150 hk turbodiesel fra 324 000 kroner. Vår topp utstyrte Tekna-versjon ligger på snaut 370 000 kroner, men da er det lite som mangler om bord. Det er tidlig å uttale seg om 2. håndsverdien til Qashqai, men vårt råtips er at dette blir en attraktiv bil, også etter noen års bruk.

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også