Kort sagt:

+ Fine kjøreegenskaper

+ Sterk motor

+ Lekkert design

+ Drivstoffgjerrig

+ Godt utstyrt som standard (Sport)


- Tvilsom annenhåndsverdi

- Merkelig sittestilling

- Litt dyr

Fiat Grande Punto 1,9 Multijet Sport er en stilig og morsom småbil som byr på underholdning i form av en momentsterk diesel på 130 hester. I hovedsak skal denne Grande Punto-varianten kjempe om kunder som liker små dieselbiler med GTI-prestasjoner, i et segment der Mini Cooper D og Peugeot 207 HDi kanskje er de to argeste konkurrentene.

Det er en uvant følelse å kjøre en kjøreglad liten bil med dieselmotor. Glem turtall og stressende girskift, og la momentet gjøre jobben. Med unntak av et kjedelig førstegir, synes vi blandingen av bil og motor fungerer bra. Dessuten er Grande Punto Sport en smule mer egnet til hverdagslig kjøring enn et par av sine konkurrenter.

Kjøreegenskaper

Styrefølelsen i Grande Punto Sport er ikke helt på Mini Cooper-nivå, men den holder fortsatt mål til å gi noen svært så underholdende turer bak rattet. Veigrepet er stabilt og godt, og balansen i bilen kjennes fin ut når den provoseres på svingete veier. Grande Punto er ikke like stivt satt opp som Mini-en er, og er derfor ikke like kompromissløs under press, men har til gjengjeld vesentlig bedre komfort uansett underlag.

Motor

1,9 liters-dieselen vi finner under panseret på denne bilen er et velkjent arbeidsjern vi tidligere har kjørt i mange effektvarianter i flere forskjellige biler. Motoren gjør en god og sterk jobb i Grande Punto, noe vi også forventet, og setter bra med fart på den lille italieneren. Det eneste minuset med denne motoren er at man ofte kan oppleve å kvele den ved igangsetting, samt at støynivået kan bli litt høyt i lille Grande Punto.

Ytelser

Med sine 130 hester og 280 Nm er Fiat Grande Punto ingen sinke, men på papiret heller ingen rakett med sine 9,5 sekunder til hundre. Men på typisk diesel-vis er bilen ordentlig kvikk på mellomakselerasjoner, og sterk på relativt lave turtall. Man skal faktisk ha en ganske effektsterk bensinmotor for å kunne holde følge når bilen har fått litt fart på seg. Det beste med en slik diesel kontra en bensinmotor er at utslipp og forbruk holder seg på et respektabelt nivå, selv om høyrefoten skulle bli i tyngste laget.

Eksteriør

Fiat er offensiv på designfronten om dagen, noe man tydelig kan se på deres siste modeller. Både Grande Punto, nye Bravo og kommende 500 skiller seg klart ut i trafikken, og bærer tydelig preg av å være italienske. Vi kan vel nesten dra det såpass langt som å si at Grande Punto sitt frontparti minner litt om en noe mer eksklusiv landsmann. Grande Punto er tøff allerede som standardmodell, men Sport-modellen kan i tillegg skilte med 17-tommers felger og sideskjørt.

Interiør

De sporty linjene er absolutt videreført innvendig i Grande Punto Sport. Sport-modellen har sportsseter, hvite målere, sportsratt og girspak i skinn - og mer skal ikke til for å få en sporty atmosfære. Sportssetene skuffer på en annen side litt, siden de ser mer sporty ut enn de oppleves som i praksis. Navnet "Grande" sladrer om en større Punto enn før, noe den med sine 4,03 meter også er. Men selv om Grande Punto er større og mer rommelig enn de fleste av sine konkurrenter, blir takhøyden i baksetet fort lav for høyreiste folk. Bagasjerommet er med sine 275 liter blant de største i klassen.

Komfort

Fiat Grande Punto Sport fremstår nok ikke som noe førstevalg hvis det er snakk om å gå til anskaffelse av en komfortabel småbil. Bilen er i utgangspunktet ganske stiv i oppsettet, noe som er fint med tanke på rene kjøreegenskaper - men som ikke slår fullt så positivt ut på fjæringskomforten. Dessuten er ikke sittestillingen på noen måte optimal, og pedalbrønnen er trang. Til tross for dette er den faktisk mer komfortabel enn enkelte konkurrenter, med Mini Cooper i spissen.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest er Grande Punto et sikkert valg på veien. Nå har den også (Sport-modellen) fått ESP som standard, noe det ikke var forrige gang Vi Menn testet Grande Punto. Ellers har bilen et greit nivå med passivt sikkerhetsutstyr montert, og bilens oppførsel fremstår som sikker og forutsigbar.

Pris/utstyr

Med en pris på 259 900 kroner legger Grande Punto Sport seg rett over de to argeste konkurrentene. Utstyrsnivået som standard er meget bra i Sport-utgaven, noe som demmer opp for differansen i pris. Grande Punto Sport kan bli et hyggelig bilhold hvis man ser på bilens pris og forbruk, som er overkommelig for de fleste. Det skumle er dens fremtidige verditap, som hos Fiat pleier å være større enn hos flere av konkurrentene. Dette er det litt vanskelig å si noe konkret om siden Grande Punto er en relativt ny modell, men historisk sett kan holder ikke Fiat seg godt i pris.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Fiat Grande Punto 1,9 Multijet Sport fremstår som en morsom bil, der motor og kjøreegenskaper er godt tilpasset hverandre. Motoren er ikke lenger av de mest kultiverte på markedet, men gjør en sterk og uanstrengt jobb helt nede fra under 2 000 omdreininger. Vi hadde en underholdende opplevelse i Fiat Grande Punto Sport, men den når likevel ikke helt til topps - til det er den litt for dyr, og litt for dårlig å sitte i.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!