Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft

Med R-design, sportspakke og en momentsterk tolitersdiesel er Volvo V50 mer underholdende enn snusfornuftig.

Sist oppdatert

Volvo V50 konkurrerer i premiumsegmentet i mellomklassen, en etter hvert innholdsrik klasse for fornuftige, mellomstore familiebiler som byr på litt ekstra komfort og eksklusivitet. Typiske konkurrenter er Saab 9-3, Audi A4, Mercedes C-Klasse, BMW 3-Serie og Alfa Romeo 159.

Med en kraftig dieselmotor, masse utstyr og en god porsjon sportslighet i form av en R-designpakke, spiller denne utgaven av V50 vel så mye på følelser som på fornuft. Samtidig som alle de typiske Volvo-egenskapene er ivaretatt, er denne forbeholdt dem som ønsker å betale litt mer for å sikre seg ekstra snadder og oppmerksomhet.

Kjøreegenskaper

Volvo V50 er bygd på samme plattform som en av Vi Menns favoritter på veien, Ford Focus. Den virker ikke like lekent og sprekt satt opp, men det merkes at mye av de samme egenskapene er der. Volvoen kjennes både lettbeint og veldig forutsigbar, og vi er enige om at balansen i bilen er meget bra. Vi kjørte bilen på tidvis dårlige vinterveier, og V50 imponerte både med godt og presist veigrep, samt god fjæringskomfort.

Motor

Toliteren, med sine 136 hester og 320 Nm, er i seg selv en flott og råsterk motor i denne bilen, godt hjulpet av en meget presis og sjaltevillig sekstrinnskasse. Likevel sitter vi igjen med en følelse av at den kultiverte toliteren ikke er nødvendig til normalt bruk. 1,6-literen på 109 hester og 240 Nm gjør nemlig en mer enn god nok jobb i V5. Og de som virkelig ønsker seg krutt under panseret, kan gå for rekkefemmeren D5 med 185 hester hvis lommeboka tillater det. Som kompromiss mellom disse fungerer toliteren derimot bra, og ytelsene er det ingenting å si på.

Ytelser

Volvo V50 2,0D er en kjapp bil; det er ingen selvfølge at en mellomklassebil i stasjonsvogndrakt skal klare spurten til hundre på under ti blank. V50 klarer den på 9,6 sekunder, og nåla butter ikke før ved 210 km/t. I mellomakselerasjoner får bilen bra med fart på seg ganske raskt, siden girkassens utveksling er meget godt tilpasset motorens momentkurve. Forbikjøringer er også relativt uproblematisk siden motoren stort sett har bra med krefter å by på uansett turtall.

Eksteriør

Volvos minste stasjonsvogn er i utgangspunktet en pen, men ikke altfor spennende bil. Med en sportspakke kalt R-design på plass, skifter bilen litt karakter, og blir både sportslig og dynamisk i utrykket. Ellers har bilen fått en vellykket facelift ganske nylig, der noen små endringer med blant annet lyktene er utført.

Interiør

Volvo V50 har et pent og ryddig interiør der det er lett og trives. Den spesielle midtkonsollen har etter hvert også blitt å finne i andre Volvo-modeller. Den ser bra ut med sin slanke design, samtidig som det aller mest av knapper og brytere er innfelt i den. Vår testbil hadde R-design-pakken også innvendig; den inneholder blant annet sportsratt med innfelt aluminium, annen girspak, alu-paneler, gulvmatter og sportslige seter. Setene gir en god sittestilling, men litt mer sidestøtte hadde forsterket sportsligheten vesentlig. Plassmessig er V50 på det jevne i klassen; baksetet fungerer godt for tre mindre barn, mens bagasjerommet er tilstrekkelig for en barnevogn og noen bæreposer mat.

Komfort

En Volvo skal være komfortabel, det merkes allerede på måten bilen er satt opp på. Den er ikke like sylskarp i svingene som sine tekniske fettere, Ford Focus og Mazda 3, men gir deg snarere lyst til å kjøre behagelig og komfortabelt. Sittestillingen og ergonomien er meget god, selv om vi ikke vil kalle den sporty, til tross for R-design-pakken. Skal vi sette fingeren på noe når det gjelder komfort, måtte det være veistøy; nivået er litt høyere enn vi forventer i en bil til 420 800 kroner.

Sikkerhet

Sedanutgaven av V50, S40, har blitt kjørt i test av EuroNCAP med meget gode resultater. Full pott på passasjersikkerhet, fire av fem stjerner på sikkerheten til barn i bilen og to av fire mulige for fotgjengersikkerhet er meget tilfredsstillende. Bilen lever opp til Volvos sikkerhetstradisjoner; den er blant klassens tryggeste biler å befinne seg i hvis uhellet er ute. Det meste av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr er standard, men det er også mulig å kjøpe elektirsk barnesikring av bakdør i tillegg.

Pris/utstyr

Volvo V50 2,0D har en startpris på 349 000 kroner, ca. 47 000 kroner dyrere enn Ford Focus stasjonsvogn - med samme plattform og motor. Volvoen gir kanskje fra seg et litt høyere kvalitetsinntrykk, men er det verdt 47 000? Dessuten er det "tyske" priser på ekstrautstyret man kan krysse av for. Vår bil hadde eksempelvis ikke navigasjon, men likevel landet prisen på 420 800 kroner. Da er man veldig nær storebror V70 med den samme motoren.

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også