Det kan være en risikosport å kjøpe bruktbil. Spesielt hvis du ikke gjør grundige undersøkelser i forkant - både av den aktuelle bilen og feilstatistikker.

Det britiske forbrukermagasinet What car? utfører hvert år en kvalitetsundersøkelse i samarbeid med Warranty Direct. Dette er et selskap som selger bilgarantier, og som derfor besitter et enormt statistisk materiale.

Bilene i undersøkelsen er mellom halvannet og ni år gamle. Slik sett kan undersøkelsen tjene som et hjelpemiddel under bruktbilkjøp.

Undersøkelsen beskriver en rekke faktorer. Eksempler er hvor mange prosent av bilene som trenger reparasjoner, hvilke modeller som er bra, hvilke som er dårlige og hvor mye den gjennomsnittlige reparasjonen koster.

Kostnadene er ikke direkte overførbare til Norge, men det kan gi en pekepinn på forskjeller i verkstedkostnad.

Se hele listen over merkenes feilprosent i listen til høyre.

Statusmerkene langt nede

Status er tydeligvis ikke synonymt med kvalitet. Kun to av de åtte vi vil definere som statusmerker, befinner seg på øvre halvdel av tabellen - og det ene er japansk.

Lexus gjør det best av luksusmerkene, med en feilprosent på 19. Hvis vi snakker om europeiske statusmerker, er det kun BMW som befinner seg på den øvre halvdelen av lista. Med en tiendeplass, og 28 av 100 biler med feil, er de klart best av de tyske statusbilene.

I den andre enden av skalaen finner vi Audi, som med sin 24. plass befinner seg skummelt nær bunnen av tabellen. 38 prosent av Audiene må besøke billegen, med første generasjon Allroad som versting.

Gjennomsnittlig antall feil hos den Ingolstadt-baserte produsenten har gått ned de siste årene, noe som tyder på at de er på rett spor. De to beste modellene er dagens A6 og A4 fra mellom 2001 og 2005.

Les også:

Disse bilene bremser dårligst

Slik kjøper du bruktbil

BESTE AUDI: Dagens utgave av A6 er Audis beste modell, sammen med A4 fra 2001-2005.

Toyota er ikke på topp

Det kommer ikke som noen overraskelse at det er de japanske bilene som troner på toppen av statistikken. Undersøkelsen viser at alle de syv øverste plassene går til Japan - med Honda helt øverst.

Dette er det fjerde året på rad Honda stikker av med seieren, og alle bilene deres bortsett fra én fikk høyeste poengsum - og Prelude fikk fire av fem stjerner.

Kun 10 prosent av Hondas biler har hatt behov for reparasjoner, noe som er forsvinnende lite i forhold til jumboplassens 50 %.

Det er også en sjanse for at når noe først går galt, så blir det ikke så dyrt. Motorreparasjoner kan koste mange tusen, men for Hondas del står disse kun for fattige tre prosent av de nødvendige verkstedbesøkene.

På de to andre pallplasseringen finner vi Mazda og Toyota med henholdsvis 12 og 16 prosent feil.

Engelsk, fransk og italiensk på bunn

Biler fra disse landene har lenge hatt et frynsete rykte når det kommer til pålitelighet. I år - som de siste syv årene - er det engelskproduserte Land Rover som havner på sisteplass.

Halvparten av alle Land Rovere må innom verkstedet for å få utbedret en eller annen feil, og den verste modellen av alle er Freelander fra modellårene 1997 til 2000. Den eneste mulige unnskyldningen vi ser for Land Rover, er at noen av bilene de lager faktisk blir brukt i terrenget, og ikke bare på asfalt.

På plassene over Land Rover finner vi Renault og Alfa Romeo, også to merker som ikke har vært kjent for god holdbarhet. 44 prosent av Renaultene må inn på verksted, med forrige generasjon Laguna som den største syndebukken.

Italienske Alfa Romeo har en feilprosent på 40 prosent.

Les også:

Forbrukerrådet refser bilbransjen

PÅ BUNNEN: Land Rover Freelander fra årene mellom 1997 og 2000 er den minst pålitelige bilen fra det minst pålitelige merket.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!