Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia har både blitt større, penere og mer velkjørende enn før - men under vi savner en mer kultivert motor?

Sist oppdatert

Nye Skoda Fabia skal kjempe med godt etablerte merkenavn som VW Polo, Toyota Yaris, Opel Corsa og Renault Clio om toppen av tronen i småbilklassen. Selv om nye Fabia deler mye teknikk med sin forgjenger har den blitt både større og ikke minst hakket mer eksklusiv. Med et rikt motorutvalg og hyggelige priser burde den kunne tukte klasselederne, spesielt "tvillingen" Polo.

Skoda Fabia byr på masse plass innvendig, et forfrisket utseende, samt overraskende gode kjøreegenskaper og komfort. En høyrøstet tresylindret dieselmotor viser seg å være bilens største ulempe - samtidig som den leverer kraft i massevis.

Kjøreegenskaper

Å kalle Fabias kjøreegenskaper for supersportslige ville være å ta i, la oss heller si semi-sportslige. Det vi på forhånd trodde ville bli en traust og veldig hverdagslig kjøreopplevelse, viste seg å ikke stemme. Faktisk glimter Fabia til med både god balanse, en ganske presis styring og ikke minst et understell som er med på notene. Faktisk kan man oppleve at bilens bakende kommer ut og hilser på, slettes ikke hverdagskost i en forhjulstrekker.

Veigrepet er også bra og forutsigbart, også på grus. Bilen er lett manøvrerbar, og oppleves som trygg med mindre den blir provosert av deg som sjåfør.

Motor

Tresylindrede motorer vokser ikke lengre på trær, og det er på en måte morsomt at det finnes slike motorer med den karakteristiske halve "V6-lyden" på markedet. Men samtidig er dette også motorens store problem, nemlig fordi gangen og støynivået er av det minst kultiverte på markedet. Draget er det imidlertid lite å si på. En god gammeldags forsinkelse på turbotrykket gjør at man virkelig kjenner kreftene som bor i denne motoren når den får rett turtall. Litt kjedelig er det at man nesten risikerer å kvele motoren under 2 000 omdreininger, men dette kan selvsagt ha noe med utvekslingen i girkassen. Ellers er girkassen tight og fin, og trekkraften upåklagelig oppover i turtallsregisteret.

Ytelser

Synd denne turboforsinkelsen er såpass til stede som den er, hvis ikke kunne dette ha hvert en langt sprekere bil. En sekstrinns kasse med lavere utveksling ville sannsynligvis gitt et bedre bunndrag i de fleste gir. I teorien høres 80 dieselhester alt annet enn spennende ut, men i praksis kan man faktisk la seg underholde av det kraftige momentet (sett i forhold til slagvolumet) på 195 Nm. Så lenge motoren får litt turtall, har den heller ingen problemer med å foreta en forbikjøring på en rask og trygg måte.

Eksteriør

Det er alltid spennende å se en ny modell komme på markedet, og det gjelder også Skoda Fabia. Det er vel lite som legger skjul på at bilens front er hentet fra Roomster. Om dette designspråket er korrekt på noen måte må være opp til den enkelte å avgjøre, men at modellen har sin sjarm er det liten tvil om. Individualitet, harmoni og teknologi skal i følge Skoda ha vært viktige begreper under utviklingen av bilen. Ellers er selve formen på bilen ikke helt ulik sin forgjenger.

Interiør

Det virker som om en Skoda fortsatt skal fremstå som en billig-Volkswagen på innsiden. Samtidig som man kjenner igjen det aller meste av komponenter fra det tyske moderkonsernet, er lite gjort for å skape noe entusiastisk inntrykk. Å kalle det spartansk er kanskje å overdrive, men derimot å si at "det fungerer godt" burde dekke inntrykket på en fin måte. Nå var riktignok vår modell en Sport-utgave, med herlige sportsseter og et 3-eikers sportsratt. Dette hevet den sportslige og eksklusive følelsen mange hakk, men fortsatt er plastikken litt vel dominerende på dashbordet.

Det som overrasket mest med nye Fabia var den innvendige plassen. Faktisk var bilen så rommelig at voksne mennesker uten problemer kan sitte i baksetene på langtur, selv med en høyreist sjåfør i forsetet. Bagasjerommet, med sine 300 liter, er også blant de større i klassen.

Komfort

Vi fikk i testperioden kjørt Fabia 1,4 TDI på flere underlag, blant annet på elendig grusvei i fjellheimen. Fjæringskomforten var langt bedre enn forventet, og bilen kjennes både kompakt og solid ut. Sportssetene sørget selvsagt for en utmerket og sporty kjørestilling, selv om man av en eller annen grunn sitter forholdsvis høyt. Synd bilens tresylindrede TDI-motor bråker såpass mye som den gjør, for ellers hadde komforten fremstått som meget god størrelsen tatt i betraktning. Når den også har en svært urolig gange, og til dels heftige vibrasjoner, blir det dessverre litt tynt for å tukte de beste. Klimaanlegget fungerer greit, men har en tendens til enten å blåse for varmt eller kaldt.

Sikkerhet

De aller fleste av de argeste konkurrentene har fått full pott i kollisjonstest hos EuroNCAP - det klarte ikke Skoda Fabia. Bilen får kun fire av fem stjerner for sikkerheten til passasjerer i bilen, mens den får tildelt to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Litt større skader i hofte- og brystpartier på føreren hindrer et bedre resultat. Ellers er Skoda Fabia godt utrustet med sikkerhetsutstyr med både kollisjonsputer, ABS/BAS-bremser, Isofix-løsning for barneseter, beltevarselere- og strammere. Vær imidlertid oppmerksom på at den rimeligste utgaven av Fabia, Classic, ikke har ESP (antiskrens) og ASR (antispinn) som tilgjengelig utstyr.

Pris/utstyr

Med pakken Sport som testbilen var utstyrt med, er Fabia 1,4 TDI snaut 7 000 kroner rimeligere enn en Polo med Sportline og samme motor. Innstegsprisen på 145 300 kroner med billigste bensinmotor sladrer om mye bil for pengene, og også den billigste dieselutgaven (70 hk TDI) til 170 300 kroner er priset godt under de fleste konkurrentene. Sport-betegnelsen sørger selvsagt for et bra utstyrsnivå i Skoda-sammenheng, men det meste av nødvendig utstyr er standard allerede i basismodellen. Vår bil hadde i tillegg ekstrautstyr for "lusne" 9 000 kroner, som bestod av el. soltak, mørke ruter bak, åtte høytalere, oppvarmede spyledyser og kurvekjørelys.

Skoda er vel kanskje ikke bilmerket som holder seg best i pris, men så er heller ikke inngangsbilletten spesielt kostbar. Når i tillegg den lille TDI-motoren drikker under halvliteren på mila ved blandet kjøring, blir nok bilholdet uansett en gunstig affære.

Denne saken ble første gang publisert 06/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også