Kundetilfredshet i bilbransjen 2008

BMW

82,3

Toyota

80,6

Hyundai

75,5

Mazda

74,0

Audi

72,9

Volvo

72,0

SNITT

71,1

Saab

71,0

Citröen

69,7

Mercedes

69,4

Ford

69,2

VW

68,8

Peugeot

67,6

Skoda

67,4

Opel

66,8

Renault

61,4

Øvrige

70,8

Klikk på hvert enkelt merke for å leste tester av de forskjellige modellene.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har gjennomført en undersøkelse blant 3000 bileiere - og resultatet er ikke godt nytt for Mercedes-Benz.

En ting er at merket scorer lavere enn snittet i kundetilfredshet, sammen med merker som Citroën, Ford, Opel, Peugeot, Skoda og VW.

Verre for statusbilprodusenten er det at Mercedes, sammen med Citröen, ligger nederst på lista når kvalitet er vurdert som eneste kriterium.

BMW på topp

I kundetilfredshet er det BMW og Toyota som ligger på toppen. Dette er to merker som hyppig opptrer på toppen av lignende undersøkelser her i Norge.

På bunnen finner vi Renault. Merket var også sist i forbrukernettstedet What Cars store undersøkelse gjengitt av oss før jul, i likhet med flere andre lignende rangeringer de siste årene.

Merker som Hyundai, Mazda og Audi over snittet, mens Volvo og Saab ligger omtrent på gjennomsnittet.

Hele lista finner du i faktaboksen til høyre. Klikk på bilmerket for å lese våre tester av modeller fra merket.

Man skulle tro at forskjellen i kundenes forventninger til bilmerket skulle være stor, men det stemmer ikke. Det er derimot i hvilken grad kundene føler at bilen lever opp til sine forventninger vi finner de store forskjellene.

Dermed kan man trekke konklusjonen at det er viktigere at bilen er tilfredsstillende enn kvaliteten på service og verksted.

BMW kjører best

Når det gjelder egenskapene hver enkelt bil huser, er det kjøreegenskapene BMW scorer høyest på. Renault og Skoda ligger her i den andre enden av skalaen.

Også på sikkerhet scorer BMW godt, i selskap med Volvo, Saab og Mercedes. Også her finner vi Skoda på sisteplass.

Mens Toyota er i ensom majestet når det kommer til miljø. Det er trolig noe merket kan takke hybriden Prius for. De andre Toyota-modellene skiller seg strengt tatt ikke særlig fra konkurrentene når det gjelder forbruk og utslipp.

Skuddsikker japaner

At Toyota er på topp når vi snakker om kvalitet, er lite sjokkerende. Dette er de rett og slett best på, noe som også har vært konklusjonen i flere lignende undersøkelser.

Toyota er også eneste merke som scorer bedre enn snittet på håndtering av klager. En plassering vi kjenner igjen fra flere slike undersøkelser her til lands. Som for eksempel NAF og Motors AutoIndex.

Dermed er det Toyota som har de mest lojale kundene, mens BMW vinner kampen om tilfredsheten med selve bilen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!