Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt

Ford C-Max Flexifuel byr på ekte kjøreglede samtidig som den tar miljømessige hensyn.

Sist oppdatert

Ford C-Max er en flerbruksbil bygget på samme plattform som storselgeren Focus. C-Max skal konkurrere med biler som Volkswagen Touran, Opel Zafira, Toyota Verso og Renault Scenic. C-Max kan tilby noe de fleste andre i klassen i skrivende stund ikke kan - nemlig en miljøvennlig E85-motor som helst vil ha sprit på tanken.

Ford C-Max Flexifuel viser at den innehar mange av de praktiske egenskapene vi forventer at en flerbruksbil som dette skal ha. Bilen kjører svært godt, har bra med plass og gir mye bil for pengene. På en annen side virker den lite påkostet innvendig, samt at den har en miljøvennlig motor som ikke klarer å følge opp bilens gode kjøreegenskaper.

Kjøreegenskaper

I likhet med både Mondeo og Focus kjører C-Max veldig godt. Bilen virker lettbeint og kompakt, og byr på til dels underholdende egenskaper - spesielt når den blir satt under press. Balansen i bilen er meget bra, styringen presis og understellet ganske stramt satt opp. Når ESP-systemet er deaktivert, kan man faktisk oppleve at hekken kommer ut ved harde nedbremsinger, litt skummelt for folk som ikke er oppmerksomme på dette. Men stort sett oppfører bilen seg eksemplarisk, og finner ikke på noe tull med mindre den blir kraftig provosert.

Motor

Motoren er en firesylindret flexifuel-motor på 1,8 liter og 125 hester. Det spesielle med denne motoren er at den går på Etanol-drivstoffet E85, en blanding av biofuel (85 %) og bensin (15 %). Dette vil si at CO²-utslippene synker med rundt 75 %, samtidig som motoren oppfører seg helt likt som en tradisjonell bensinmotor. Det må sies at bunndraget i denne motoren ikke er av det store, og siden den er høyt giret i tillegg må man tyne motoren på turtall hvis man ønsker bra med kraft disponibelt. Til sammenligning gir en dieselmotor et vesentlig høyere dreiemoment fra bunnen av, og passer i praksis bedre til denne typen bil.

Ytelser

Med sine 125 hester og 165 Nm blir aldri C-Max Flexifuel noe spesielt sprek bil. En motor med bedre bunndrag og en litt jevnere effektkurve er kanskje å foretrekke i en flerbruksbil som ofte er proppfull av både under og bagasje, men dette er den foreløpig eneste flexifuel-varianten. I praksis må motoren jages på høyt turtall for at man skal få bra med krefter ut av den, dette gjelder også med forbikjøringer. Spurten til hundre er unnagjort på 10,8 sekunder, et absolutt akseptabelt tall - men det er dessverre i mellomregisteret det skorter litt mye på dreiemoment.

Eksteriør

C-Max er en forholdsvis ordinær bil når det snakk om utvendig design. Den har en klassisk MPV-form, men bærer også preg av å være nært beslektet med den vanlige Focus-modellen. Det er lite oppsiktsvekkende med bilens utseende, enkelte vil kanskje hevde den blir vel anonym i sammenligningen med konkurrentene.

Interiør

Det ordinære utseendet videreføres inne i bilen. Funksjonaliteten og oversikten er meget bra, men det er lite nyskapende ved designen. Setene er flate og ganske kjedelige, og står ikke i stil med de underholdende kjøreegenskapene bilen byr på. Ellers er førermiljøet fint, og den høyt plasserte girspaken gjør kjørestillingen komfortabel for overkroppen. C-Max er en rommelig bil sett i forhold til sine utvendige mål, og separate seter skaper praktiske løsninger for familier som skal på tur.

Komfort

Ford C-Max er ikke bilen du velger hvis komfort står høyest på ønskelista. Bilen klarer seg bra, men fjæringskomforten blir som forventet ikke av de beste med et såpass stramt understell. Setene er det heller ikke spesielt høy klasse over, til det er sitteputen for flat og hard. Støy er ikke noe tema i C-Max Flexifuel med mindre du jager bilen på høyt turtall. Motoren er ganske stillegående, og bilen virker ellers godt sammenskrudd og isolert.

Sikkerhet

EuroNCAP testet Ford C-Max da den ble lansert i 2003, resultatet var ikke helt på topp. Fire av fem stjerner holder ikke mål for å holde følge med de fleste av konkurrentene, i hvert fall når man tenker på at den tekniske tvillingen Focus har fått full pott. C-Max har et bra nivå med sikkerhetsutstyr, og i motsetning til før har den nå ESP som standard. Kollisjonsputer, sidekollisjonsputer, ISOFIX-løsning for barneseter og sikkerhetssystemet IPS er også standardutstyr på C-Max.

Pris/utstyr

Det skal lønne seg å velge grønt. Staten trekker fra 10 000 kroner på avgiftene ved kjøp av biler som går på E85. Ford har bestemt seg for å gjøre det samme, så til sammen tilsvarer dette 20 000 kroner i "avslag". Prisen lander derfor på 270 400 kroner pluss eventuelt ekstrautstyr, omtrent det samme som du må ut med for en 109-hesters dieselvariant. Flexifuel-biler har et forbruk ca 30 % høyere enn vanlige biler, men siden pumpeprisen på E85 fast ligger på 8,59 kroner per liter, jevner dette seg ut. C-Max er ikke noe godt utstyrt som standard, så basisprisen stiger fort hvis du ønsker deg en middels eller godt utstyrt bil.

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også