Kort sagt:

+ Kvalitet

+ Sikkerhet

+ Komfort

+ Ytelser


- Kjøreegenskaper

- Noe gammeldags interiør

Toyota Avensis konkurrerer i en beinhard familiebilklasse, mot veletablerte modeller som Volkswagen Passat, Mazda 6, Skoda Octavia, Ford Mondeo, Renault Laguna, Citröen C5 og den kommende Opel Insignia. I løpet av sin levetid har dagens modell gjort det godt på salgsstatistikkene og vært blant Norges mest solgte bilmodeller. Det er ikke vanskelig å forstå; selv om den er ribbet for det mest som kan relateres til lidenskap, har den mange verdifulle egenskaper å by på.

Kjøreegenskaper: 3

Hvis du har sportslige eller lekne ambisjoner, er ikke Avensis noe førstevalg med sitt heller bløte oppsett. Men hvis du er på utkikk etter en sikker og gjennomsnittlig familiefrakter, gjør bilen en helt grei figur. Veigrepet er godt, men verken styringen eller understellet oppleves like presist som på for eksempel en Volkswagen Passat eller en Ford Mondeo. Men så appellerer da ikke Avensis til sportslig kjøring som eksempelvis Mondeo gjør. Bilens ESP-system reagerer kjapt hvis nødvendig, og generelt oppleves bilen som trygg og forutsigbar.

=

Motor: 4

Det kjennes faktisk ut som om denne motoren produserer mer enn oppgitte 126 hester. Litt lurt av kraftkurven blir man nok; dreiemomentet leveres nemlig ikke så jevnt som i en del nyere dieselmotorer; man får mye kraft levert på en gang. Dette kan også ha noe med girkassen å gjøre, for flere ganger fikk vi en følelse av å nesten kvele motoren ved igangkjøring, selv om det maksimale dreiemomentet ifølge Toyota skal være disponibelt ved 2000 omdreininger. Uansett framstår denne 126-hesters D-4D-utgaven som en fin kraftkilde for Avensisen, og man føler sjelden behov for mer krefter.

Ytelser: 5

Som nevnt kler motoren bilen godt, og på veien leverer den krefter som forventet. Sprinten fra 0 til 100 klarer den på 10,6 sekunder, og den klarer også 200 hvis trafikkregler og føre tillater det. Det er slettes ikke dårlige tall for en bil med et begrenset effektuttak. Motoren trenger litt turtall (ca. 2500 omdreininger) for å prestere maksimalt, men da har man til gjengjeld bra med krefter til forbikjøringer etc.

=

Eksteriør: 4

Jeg husker da denne Avensis-modellen kom. Faren til en venn av meg skulle kjøpe en, og vi syntes den så både tøff, eksklusiv og ikke minst u-japansk ut. Senere har den blitt solgt i så store antall at den kjapt har blitt langt mer anonym, men den holder seg godt til tross for at en ny modell straks banker på døren.

Interiør: 4

Dessverre holder ikke interiøret den samme forholdsvis tidløse stilen som eksteriøret. Til tross for at kupeen er et hyggelig og praktisk sted å befinne seg, er det en del elementer som virker noe gammeldagse, deriblant oransje lys i instrumentpanelet. Men kvalitetsfølelsen innvendig er bra, og det merkes at man sitter i en godt sammenskrudd bil. Også materialkvaliteten er bedre enn forventet, og hardplast dominerer ikke i like stor grad som på tidligere Toyota-modeller. Ellers er det flere rom å legge ting i, blant annet ett oppe på dashbordet - en praktisk detalj man kjapt vil sette pris på i hverdagen. Plassmessig er Avensis på det jevne: Baksetet gir helt ok sitteplass for tre store barn, mens bagasjerommet på 520 liter er litt mindre enn det de største i klassen kan by på.

=

Komfort: 5

Det bilen ikke klarer å levere av sportslighet og lekne kjøreegenskaper, tar den igjen på komfort. Understellet er ganske mykt satt opp, noe som gjør bilen komfortabel, spesielt på dårlig vei. Støymessig stiller den imidlertid ikke like sterkt, for vi opplevde under testperioden langt mer vind- og veisus enn på de fleste konkurrentene. Om noe av dette kan skyldes dekkvalg på testbilen vi disponerte vet vi ikke.

Sittestillingen er helt grei; setene er faktisk både godt polstrede og velformede, men dårlige innstillingsmuligheter samt litt korte sitteputer gjør at komforten ikke blir den aller beste på lengre turer.

Sikkerhet: 5

Denne Avensis-modellen ble testet av sikkerhetsorganet EuroNCAP i 2003, og oppnådde den gangen svært gode resultater, som står seg godt også i dag. Fem av fem mulige stjerner for passasjersikkerheten ved en eventuell kollisjon er det lite å utsette på, men derimot er bilen brutal mot forgjengere ved en påkjørsel. Her har det skjedd mye de siste årene, og mer moderne biler blir bygd slik at karosseriet absorberer mye av kraften ved en slik påkjørsel.

Bilen har alt av sitt tilgjengelige sikkerhetsutstyr som standard, deriblant ting som EBD (elektronisk bremsekraftforsterker), ESP, ABS og ISOFIX-barnesetefester - i tillegg til kollisjonsputer og -gardiner i front og på siden av passasjerene.

=

Pris/utstyr: 4

Toyota Avensis er en godt utstyrt bil i forhold til prislappen den har. Basisprisen for en Avensis D-4D stasjonsvogn er 300 600 kroner. Velger du utstyrsnivået Sol, må du bla opp 319 100 kroner, mens toppmodellen Executive Navi koster 347 100. Med andre ord er steget opp til en topputstyrt bil økonomisk sett langt mindre enn på eksempelvis tyske modeller, og det kan være gunstig med tanke på et eventuelt videresalg. I tillegg til den testede toliters-dieselen finnes det to utgaver av den større 2,2 D-4D, på henholdsvis 150- og 177 hester. Disse er selvfølgelig noe dyrere - den dyreste kun tilgjengelig med utstyrsnivået "X" til den nette sum av 422 300 kroner.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 347100

Konklusjon

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor så mange kjører rundt i en Avensis. Bilen har såpass mange gode egenskaper at dersom man er villig til ofre litt lidenskap, kan man oppleve et meget hyggelig bilhold. Kvaliteten er skuddsikker, kundene fornøyde, samtidig som bilen er relativt rimelig både i innkjøp og i drift. Men spennende? Nei, da er mange av de andre i klassen vesentlig bedre krydret. Den neste Avensis er rett rundt hjørnet, vi håper å kunne gi dere lesere en smak på denne om ikke altfor lang tid.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!