Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light

GTI er verdens hittil raskeste Polo heter det fra Volkswagen, men holder den mål i GTI-klassen?

Sist oppdatert

Med 150 turbohester, stivt understell og aggressiv fremtreden ligger mye til rette for at VW Polo GTI skal innfri. Den konkurrerer med andre lommeracere, som Ford Fiesta ST, Mini Cooper S og Mitsubishi Colt CZT. Litt verre er det at den argeste konkurransen kommer fra samme fabrikk, i form av VW Golf GT med nyere teknologi enn sin lillebror.

Volkswagen Polo GTI fremstår som en artig liten sak. Krefter er det masse av, bilen kjører godt og kan til en viss grad kalles bortimot komfortabel for vanlig bruk. Men med en startpris på 283 790 kroner, vil Golf GT med en vesentlig nyere, sterkere og mer sparsom TSI-motor fremstå som et bedre alternativ for de fleste. Fra 294 420 kroner får du en slik, som også skilter med bedre plassløsninger dersom slike behov melder seg.

Plass: Ingen Golf

Mens Golfen stadig blir større og blir mer familievennlig, er Polo fortsatt en småbil. Høyreiste folk i forsetene går hardt utover bakseteplassen. Tre voksne får ikke plass bak, mens to passasjerer kan ha en helt grei tur dersom den ikke blir for lang. Dette er typiske småbiltrekk, men det positive er at lange mennesker stort sett alltid har masse plass hvis de ikke har baksetepassasjerer å ta hensyn til.

Bagasjeromsplassen på 270 liter er faktisk forholdsvis praktisk hvis du ikke er avhengig av barnevogn, men det er fortsatt et stykke opp til Golfens 350 liter.

Veiegenskaper: Trekker på smilebåndene

Det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av Polo GTIs kjøreegenskaper. Dempingen er akkurat slik du forventer den i en GTI-bil, og styringen presis og kompakt. Bilen understyrer mer enn en del av de andre i den forhjulsdrevne GTI-klassen, litt kjedelig selvsagt, men en klar trygghetsfølelse for de fleste.

Litt å trekke for den høye sittestillingen, for den dreper litt av sportsfølelsen ved aktiv kjøring på svingete vei. Ellers oppfører bilen seg forutsigbart og er svært så lettkjørt.

Motor: Tørst og aldrende kraftpakke

Selv om Polo GTI sprudler av kraft på motorfronten, er det også her den taper litt ansikt. Den velbrukte 1,8 liters turbomotoren på 150 hester og 210 Nm kjenner vi fra det meste av konsernets modeller gjennom 10 år. En behagelig og momentsterk motor med lavt slagvolum og et herlig lydbilde slik den fremstår i Polo GTI.

Men man kan undres hvorfor ikke 1,4 TSI-motoren fra Golf GT har funnet veien ned under panseret på Polo GTI. Den er mer momentsterk (240 Nm), bruker vesentlig mindre drivstoff og innehar nyere teknologi. Dette er noe av grunnen til at Golf GT med sine drøye ti ekstra tusenlapper på prislappen fremstår som et mer fornuftig kjøp.

Kvalitet: Følelsen er tilstede

Bak rattet i en Polo, er følelsen av kvalitet og godt materialvalg sterk. VW slet på nittitallet med en del smårusk på blant annet elektronikken, men hevder dette er et tilbakelagt stadium. 1,8 liters turbomotoren har hatt noen kjente problemer som alle andre motorer, men med såpass mange år i produksjon har den nok kvittet seg med disse "barnesykdommene".

Ellers er ikke Volkswagenkunder videre godt fornøyd med servicegraden hos forhandlerne og på verkstedene. MøllerGruppen jobber aktivt med problematikken, og lover bedring på dette området. VW gir garanti på 3 år/100 000 km, 3 års lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.

Miljø: Avgiftstaper

Med et utslipp på 187 gram CO2 per kilometer, er VW Polo GTI en av mange biler som blir dyrere hvis regjeringen får gjennomslag for sitt nye statsbudsjett. 11 000 kroner ekstra er hva du må ut med etter nyttår dersom ordningen trer i kraft.

Forbruket er oppgitt til å ligge på 0,78 liter per mil på blandet kjøring, tydeligvis noe som ikke er GTI-kjøring. Bilen oppfordrer deg til å kjøre såpass aktivt at dette tallet skal hardt gjøres å komme ned på. Til sammenligning bruker Golf GT 0,72 på blandet kjøring, med en motor som ikke må tynes veldig for å oppnå godt dreiemoment, slik det er for VW Polo GTI.

Komfort: Ingen pendler-bil

I GTI-klassen er ikke komfort hovedtemaet. Gode kjøreegenskaper krever et strammere oppsett enn det som føles komfortabelt, og Polo er intet unntak. Nå skal det sies at den ikke er ubehagelig på langtur, men at man lider litt av stive fjærer på dårlig veidekke.

Setene i Polo GTI er av beste vare, men jeg savner en innstillingsmulighet for å lene setet mer bakover. Selv om støtten i siden og under lårene er god, blir det slitsomt å sitte framoverlent med kroppen. Sittestillingen er også vel høy i bilen, noe man kanskje ikke forbinder med sportslighet. Rattet på en annen side er regulerbart både i høyden og dybden, og er godt å holde i ved aktiv kjøring.

Sikkerhet: Mye å leve opp til

Polo av nyeste modell er per dags dato ikke testet av Euro NCAP, men lista ligger høyt. 2002-modellen fikk fire av fem stjerner på passasjersikkerhet, og det foreligger ingen grunn til at etterkommeren skal være mindre sikker. Dagens utgave er mer en større facelift, enn en helt ny modell.

Opel Corsa, Renault Clio og flere andre har fått full pott og svært så gode resultater, og det er grunn til å anta at det må komme en helt ny Polo for å matche konkurrentene helt.

Økonomi: Ikke Golf nok...

Folk som kjøper en Polo, ønsker seg nødvendigvis ikke en Golf. Men likevel tør jeg påstå at prisen kontra en Golf GT er Poloens svakeste kort. Den er rett og slett både tørstere, tregere og mindre enn en Golf GT, og blir dermed solid frakjørt.

283 790 kroner hva du må punge ut med for en Polo GTI med tre dører, legger du til ytterligere 3 000 får du en femdørs utgave. Ingen blodpris for en slik bil overhodet. Men det er vel heller Golfen som blir som et aldri så lite røverkjøp å regne i forhold.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også