Kort sagt:

+ Masser av plass

+ Fine kjøreegenskaper

+ Snev av premiumopplevelse

+ Sterk motor

+ Mange valgmuligheter

+ Firehjulstrekk


- Aldrende motor

- Litt stump fjæring bak

- Ikke sporty

- Anonym – du er en av veldig mange

Det selges svært mange Passater her i landet, og det skjønner vi godt; bilen kjører bra, den er en av de største i familiebilsegmentet - særlig som stasjonsvogn - og enorme valgmuligheter gjør at de fleste kan finne en utgave de kan bli fornøyd med. Med tolitersdiesel og firehjulstrekk har den i tillegg en god drivlinje, både med tanke på bilens øvrige egenskaper og med tanke på bruk her i landet.

Volkswagen Passat er ikke den mest kjøreglade bilen i dette segmentet, men kombinasjonen av masse plass, gode kjøreegenskaper, godt med utstyr, et herlig førermiljø og en fin drivlinje, gjør at vi liker den godt.

Kjøreegenskaper

Selv om Volkswagen Passat har god styrefølelse, er det fortsatt et stykke fram til for eksempel det Ford Mondeo kan by på.

Men den gjør akkurat som du ønsker, dog uten å gi noen sportslig opplevelse. Den nyter godt av firehjulstrekk, både på tørt og, ikke minst, glatt underlag. Dette resulterer i en komfortabel trygg følelse, og gjør den til en ordentlig norgesvennlig bil.

Med firehjulstrekk får du også en ny dimensjon om du har lyst til å ha det litt artig på svingete, glatte veier; bilen er lett å håndtere, og firehjulstrekksystemet flytter kjapt drivkrefter til bakhjulene.

Motor

I skrivende stund er Volkswagen i ferd med å fase ut den 140 hk sterke tolitersdieselen til fordel for en like stor og like sterk maskin med common rail-system. Og det blir ikke noe savn; den enkle teknologien den utgående motoren bruker gjør den skikkelig sterk, men prisen er hard gange, et relativt smalt arbeidsregister og gammel-diesel-følelse. For ja, motoren trekker veldig godt når turboen lader, og den lettsjaltede sekstrinnsgirkassa er godt tilpasset motorkarakteren, noe som gjør bilen kvikk. Men det knatrer og bråker, og den er lett å kvele. 1,9-literen er et vel så godt valg i Passat, men da mister man muligheten for firehjulstrekk.

Ytelser

Med 140 hk og 320 Nm har tolitersdieselen godt med kraft. Og de seks trinnene i girkassa er godt tilpasset motorens behov for å ligge i riktig turtallsområde når du skal akselerere litt kvikt. Dette resulterer i hyggelige mellomakselerasjonstall, og gjør bilen kvikkere enn tilsvarende sterke konkurrenter.

Eksteriør

Volkswagen Passat prøver ikke å skjule at den er stor, men likevel har den klart å holde på en viss stil. Særlig spennende er den ikke; mer preget av tysk ryddighet enn kreativitet. Kommentarene er delte; noen synes den er kjedelig, andre mener den er elegant. De mer påkostede utstyrsvariantene har krompynt rundt omkring, noe som kan fungere fint til en del farger. Med sportsunderstell og litt større hjul får den brått et friskere utseende, men dette gir utslag i dårligere komfort.

Interiør

Det er de indre gemakker som er Volkswagen Passats største fortrinn. Den låner en god del premiumopplevelse fra konsernsøster Audi, og den er svært rommelig uansett hvor man kikker. Dessuten er ergonomi noe Volkswagen har finslipt i en årrekke - det er få som ikke finner seg til rette i en Passat. For småbarnsforeldre som skal ha på plass barneseter og vogner, er den en vinner - særlig som stasjonsvogn. Med nedfellbart passasjersete foran kan du laste i hele kupeens lengde. Og du har dessuten mange muligheter for å få den akkurat slik du ønsker den, både hva form, farger og utstyr angår.

Komfort

Passat er basert på samme tekniske plattform som Golf, og den noe stumpe oppførselen i hekken finner man også her. Men bortsett fra dette, er bilen en av de mest komfortable i denne klassen. Støynivået er behagelig - en hører lite til dieselknatringen inne i bilen - og ergonomien er på topp. Dieselmotoren gir ikke voldsomt med overskuddsvarme, så tilleggsvarmer med tidsstyring og oppvarmet frontrute er verdt å ta med på kjøpet.

Sikkerhet

Volkswagen Passat fikk full EuroNCAP-pott for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet. Den har det som ventes av aktive og passive elementer for sikkerhet, og mulighet for integrerte barneseter og ekstra kollisjonsputer bak, svinge-xenonlamper, aktiv cruisekontroll og parkeringssensorer foran og bak vil høyne det totale sikkerhetsnivået ytterligere.

Pris/utstyr

En Volkswagen Passat er så absolutt ikke en Passat - tilbehørslista er omfattende, og ting koster. Grunnprisen for en firehjulsdreven Passat med tolitersdiesel er drøye 380 000 kroner, men du må regne med å bruke en del titusenlapper for å få det utstyret du vil ha i tillegg. De dyrere utstyrsvariantene er mer komplette - testbilens Highline-nivå vil gi deg det aller meste uten et altfor drøyt prispåslag. Det er blitt solgt svært mange Passater her i landet, noe som garantert vil påvirke bruktprisene til lavere nivå. Og tolitersdieselen er ikke voldsomt nøysom; den skal ha 0,69 liter på mila i snitt.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris

Konklusjon

Volkswagen Passat byr på mye godt for familien eller for den som skal kjøre lengre turer alene. Men den byr ikke på noe særlig moro, og det er veldig greit at dieselmotoren nå fases ut til fordel for en mer moderne maskin. Firehjulstrekk og tolitersdiesel er den perfekte kombinasjonen for norske, glatte forhold, men vi skulle ønske bilen hadde mer personlighet.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!