Test: Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi

Bedagelig familie-krysser

Citroën C4 Grand Picasso er en komfortabel familiebil med masse plass.

Sist oppdatert

Citroën C4 Grand Picasso går inn i konkurransen med Opel Zafira, VW Touran og Ford S-Max om familiekundene som vil ha god plass og mulighet for syv seter når behovet melder seg. Bilen kan leveres med 1,6- eller 2,0-liters dieselmotor, og for de som ikke trenger syv-seters muligheten, finnes også en fem-seter som bare heter C4 Picasso.

God komfort er nøkkelordet for Citroën C4 Grand Picasso. Skal du ha sportslige MPV-egenskaper, må du lete andre steder.

Kjøreegenskaper:

Citroën C4 Grand Picasso gjør ikke noe for å gjemme sine franske aner på veien. Den føles ikke spesielt sportslig eller dynamisk, men etter hvert finner du ut at den faktisk henger forbløffende bra med under aktiv svingkjøring. Den svarer til slutt med understyring og mykt ESP-innslag. Det føles ikke naturlig å kjøre friskt i denne bilen, men du kan i alle fall regne med at den oppfører seg trygt om noe uforutsett skulle kreve raske manøvrer.

Motor:

Det er ingen tvil om at Citroën har orden i sakene når det gjelder sine dieselmotorer. 1,6-liters HDI er ikke noe unntak i så måte. Den har en fin, jevn kraftutvikling fra lave turtall og går pent.

I vår bil var den koblet opp mot Citroëns "manuelle" automatgir EMG, der elektronikk styrer en automatisk clutch og en sekstrinns manuell girkasse. Du venner deg etter hvert til trege girskift og en litt "hengende" følelse ved oppskift med mye pådrag, men det er langt frem til DSG-følelsen. EMG-kassen bedrer betjeningskomforten, men reduserer den dynamiske delen av kjøreopplevelsen.

Ytelser:

På papiret kan 110 hk 1,6 liters HDI-motor virke slapp til den store, tunge Citroën C4 Grand Picasso. I praksis er det bedre enn man skulle tro, særlig sørger dreiemomentet for at du har kraft i motbakker og følger trafikken greit. Men det store kraftoverskuddet får du ikke.

Dessuten tar EMG-kassens treghet luven av motoren, spesielt hvis du forsøker en kickdown ved forbikjøring. Vi opplevde at det er bedre å bruke den manuelle funksjonen med hendlene på rattet og dermed være i rett gir når du trenger krefter.

Eksteriør:

Citroën C4 Grand Picasso går inn i klassen for "småpene" MPV'er, noe som slett ikke er noe dårlig skussmål. Designerne har klart å gi bilen en kraftfull front, samtidig som linjene faller pent og mykt på plass fra midten og mot hekken. I tillegg gir bilen et moderne inntrykk, selv om hekken er litt anonym.

Interiør:

Citroën C4 Grand Picasso er som de fleste andre MPV'er laget for å gi maksimal plass på minimal grunnflate. Det har Citroën lykkes godt med. Fleksibiliteten er tatt vare på med store justeringsmuligheter på 2. og 3. seterad, samt et godt utvalg av oppbevaringsom. De to ekstrasetene egner seg best som nødseter, og bagasjeplassen med disse i bruk er liten. Som fem-seter er den imidlertid gedigen.

Den sentralt plasserte dashbordskjermen og det stillestående rattnavet med betjeningselementer trenger noe tilvenning, men har god funksjonalitet. Det gir også plass til to store oppbevaringsrom foran fører- og passasjersete.

Komfort:

Citroën C4 Grand Picasso holder fortsatt fransk komfort-tradisjon i hevd. Det starter med en sjenerøs pneumatisk fjæring (tilvalg). Den takler spesielt de små "korte" ujevnhetene - som plager mange biler med stivere oppsett - på en elegant måte. Dessuten blir den ikke for dvask i motorveifart.

Heller ikke støy er noe utpreget problem; særlig virker det som om Citroën har gjort en god jobb i forhold til veistøy. På tross av store vindusflater, holder klimaanlegget god kontroll på temperaturen. Det er litt ulike versjoner å velge mellom, så sørg for å velge den varianten som passer din bruk. Førerposisjonen er bra til å være en bil av denne typen, men vi kunne ha ønsket oss noe fastere sittepute og ryggstøtte.

Sikkerhet:

Citroën C4 Grand Picasso ble testet i EuroNCAP i 2006 med godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen ble trukket noe for mulig kontakt mellom nedre del av dashbordet for førerens ben.

Pris/utstyr:

Citroën C4 Grand Picasso koster fra drøyt 300 000 og kan bikke 500 000 kroner for en toppmodell med mye ekstrautstyr (mai 2007). For rundt 350 000 kommer du imidlertid et godt stykke på vei.

Bilene leveres med fornuftige utstyrspakker, både når det gjelder innhold og pris. Skal du spesifisere ekstrautstyr utover dette, er prisene heldigvis ikke helt på Audi-nivå.

Citroën er ikke kjent for å ha de høyeste bruktbilprisene, noe som delvis skyldes at en del modeller også har vært rimelige som nye. Et eksempel er forgjengeren Xsara Picasso. Imidlertid er nok verditap et potensielt ankepunkt for C4 Grand Picasso, selv om kvaliteten i utgangspunktet virker god.

Denne saken ble første gang publisert 10/05 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også