Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Tøft design

+ Rimelig ekstrautstyr

+ God sikkerhet

+ God førerergonomi


- Litt sær innvendig design

- Lite kultivert diesel

- For stram for de store komfortopplevelsene

Navnet Astra får ikke bilentusiast-hjerter til å slå fortere, men nå skal en utstyrspakke og snerten lakk endre på dette.

Opel Astra konkurrerer i kompaktsegmentet mot biler som Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3, BMW 1-Serie og Toyota Auris. Den tilbyr praktiske løsninger og gode kjøreegenskaper for folk som ikke har enorme plassbehov.

Med OPC-utstyrspakke, snerten lakk og gode kjøreegenskaper appellerer testbilen først og fremst til mennesker som ønsker noe mer enn en A til B-bil. Mye er bra, derfor er det litt synd at GMs forholdsvis høyrøstede dieselmotor er lite fleksibel og kultivert.

Kjøreegenskaper

Da denne generasjon Astra så dagens lys, høstet den mye ros for sine gode kjøreegenskaper, som både var sikre og underholdende. Mye av grunnen var at Astra var første bil i sin klasse som kunne leveres med elektronisk styrte støtdempere, IDS. De er også montert på vår testbil i oppdatert versjon. Dette sørger for god kontakt med underlaget og en forutsigbar og særdeles sporty oppførsel. Medaljens bakside er at bilen ikke takler dårlig vei på en særskilt behagelig måte.

Motor

1,7-literen vi finner i testbilen er ingen ny kraftkilde i Opel-sammenheng. Nå er den riktignok påmontert partikkelfilter av miljøhensyn og tilkoblet en sekstrinns manuell kasse, men likevel oppleves den utdatert. På samme måte som med storebroren på 1,9 liter, kommer man stadig i fare for å kvele motoren hvor som helst under 2000 omdreininger, og effektkurven er relativt brå. Også lydbildet og gangen minner lite om 2008, spesielt med tanke på de fine dieselmotorene man kan få i Ford Focus og BMW 1-Serie.

Ytelser

Kraften er det lite å utsette på, for 110 hester og 260 Nm er nok til å underholde i en tredørs kompaktbil. Astraen bruker 11,6 sekunder på å nå 100-merket, og nåla butter på 187 km/t. Forbruket på 0,52 liter per mil på blandet kjøring er heller ikke avskrekkende, selv om det ikke er helt nede på nivå med de beste i klassen. Med litt turtall leverer motoren godt med krefter, og forbikjøringer foretas uten problemer og overdrevne antall girskift.

Eksteriør

Vår tredørs testbil minner lite om gjennomsnitts-Astraen du ser på annethvert gatehjørne. Utvendig er det montert på en OPC Line-pakke, med annen styling. Sammen med en blodrød metallic-lakk og bilens brede hjulbuer, gir dette visse sportsbilassosiasjoner ved første øyekast - Astraen er rett og slett tøff i disse klærne.

Interiør

I likhet med sine øvrige familiemedlemmer, har Astra et særpreget interiør som ikke ligner noe annet, men det er ikke utelukkende positivt. Man må nemlig like rette linjer og strømlinjeformede designelementer, for dem er det mange av. Men, som i de fleste tyske biler, er ergonomien god. Setene tilbyr god støtte uten å virke spesielt sporty, og rattet kan justeres fireveis slik at sittestillingen blir komfortabel. Plassmessig ligger bilen på det jevne i klassen, men tredørsutgaven er neppe å foretrekke hvis du har behov for mye baksete- og bagasjeplass.

Komfort

Sportslighet og fjæringskomfort går sjelden godt ihop, og Astra er intet unntak. Selv om sportslighetsgraden er justerbar med knapper på midtkonsollen, er bilen nokså stiv med sportschassis og elektroniske dempere. Sittekomforten er derimot meget bra, og det er lite støy, bortsett fra dieselmotorens knatring. En litt mindre sportslig basis-Astra er nok heller å foretrekke for dem som er ute etter komfort framfor moro bak rattet.

Sikkerhet

Opel Astra ble i 2004 kollisjonstestet hos EuroNCAP, med meget tilfredsstillende resultater: full pott for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem stjerner for barnesikkerheten. Bilen var på en annen side på grensen til brutal mot fotgjengere, og fikk kritikk for lite sikkerhetsvennlige former i et ellers moderne design. Astra har ESP, ABS-bremser og BAS (bremseassistent) som standard, mens ting som bi-xenon og parkeringssensor kan kjøpes med i tillegg.

Pris/utstyr

Klarer du deg med minimalt med utstyr og 1,4-liters bensinmotor, kan du få en Astra for 199 900 kroner. Vår dieselbil begynner på 238 900 kroner, tusenlappen mer enn en tilsvarende Ford Focus. Testbilen hadde OPC-pakke, IDS Plus-system og en rekke annet ekstrautstyr, og landet på 308 700 kroner. Det er slettes ikke noe dårlig pris, men vi mistenker at bruktverdien er noe lavere enn for et par av konkurrentene. Motoren klarer seg med 0,52 på blandet kjøring, så driftsmessig blir nok likevel bilholdet hyggelig.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Opel Astra er et hyggelig og sporty alternativ i kompaktklassen. Med IDS og sportschassis sluker bilen svinger med voldsom lyst til å underholde føreren. På humpete vei er bilen derimot ikke å anbefale for dem som setter pris på høy fjæringskomfort. Interiøret virker ikke like oppdatert som i enkelte av konkurrentene, det samme gjelder motoren, som til tross for et par nye komponenter fortsatt er et gammelt jern.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!