15 millioner tyske kjøretøykontroller, tilsvarende norske EU-tester, danner grunnlaget for en kvalitetsstatistikk enhver bruktbilkjøper bør studere.

Testene er utført og statistikkført av tyske Dekra (Defekt- und Reparaturanfälligkeit), som ifølge seg selv er verdensledende på kjøretøykontroller.

Kjøpe bil i Tyskland? Her finner du billige flyreiser.

Inndeling etter kjørelengde

Bilene er for en gangs skyld ikke delt inn etter alder eller årsmodell, men etter bilklasse og kjørelengde. Kjørelengden er delt inn i 0-50.000 km, 50.000 til 100.000 og 100.000 til 150.000 kilometer.

Det tyske kontrollorganet begynte med kjørelengdeinndelingen for et år siden, og det ga overraskende resultater.

Mens vi opp gjennom årene, både fra Dekras og andre kontrollinstansers side, er vant til at japanske biler topper kvalitetslistene, har denne nye inndelingen gitt tyske biler en kraftig oppreisning.

Blant annet får Audi A6 tittelen best i alle klasser! Se våre tester av Audi A6 her.

Det er et resultat som skiller seg klart fra det britiske forbrukermagasinet What Cars liste over de beste og verste merkene og modellene. Der gjorde Audi som merke det relativt dårlig, og eldre A6-er fikk stryk.

A6 fra bunn til topp?

Forklaringen fra Dekras hold er at tyske biler generelt har gått lenger enn (for tyskerne) utenlandske merker i løpet av en gitt tidsperiode.

Og det er jo unektelig en viss logikk i at bilens kjørelengde har mer å si en bilens alder. Det oppstår sjelden feil med biler som står i garasjen.

GODT GRUNNLAG: I årets rapport får bilkjøperne enda bedre grunnlag for sitt bilvalg, mener dipl.ing. Clemens Klinke, sjef for DEKRA Automobil GmbH, som klinker til med 15 millioner tester som grunnlag.

Viktige sammenhenger

Dekra-testen viser en del viktige sammenhenger. Småbiler er for eksempel i rimelig stor grad feilfrie så lenge de er kjørt lite. Men straks kjørelengden dipper inn i området 100.000 til 150.000 km, er de utsatt for fire ganger så mye feil som i området 0 til 50.000 km.

Sportsbiler, flerbruksbiler og SUV-er følger tilsvarende trend, mens mellomklassebiler og premiumbiler er de som har minst feilprosent ettersom kilometerne ruller på. Dette er nyttig bakgrunnskunnskap for bruktkjøpere.

Se også:

Disse bremser dårligst

Slik kjøper du bruktbil

Slik får du solgt bruktbilen

Tabeller med klassene

Vi har i denne omgang delt inn Dekras resultater i syv forskjellige klasser, og med de tre beste bilene for hver av de tre kjørelengdene.

Dersom du nå følger plasseringen av bilene innenfor hver enkelt av klassene, vil du se at kun et fåtall biler gjør det like godt gjennom alle tre kjørelengdeintervallene.

Renault Clio III og Toyota Prius er for eksempel vinnere i sine klasser for kjørelengden opp til 50 000 km. Men ettersom kjørelengden fortsetter å rulle på, har de ramlet helt ut av kartet.

Toyota Avensis er til motsetning en bil som starter høyt (på tredjeplass) og klatrer ettersom kilometerne ruller. Audi A6 starter på første plass, har en liten dipp mellom 50.000 og 100.000 km, og ender på 1. plass igjen når den er gått enda lengre.

Tester av stort sett alle biler på markedet finner du i vår fyldige testoversikt

Småbiler

Den for lengst terminerte A2 fra Audi, den lille lekre "miljøbilen" i aluminium (som ble for dyr å produsere), viser at den likevel holder i lengden. Fiesta står for Fords eneste pallplassering i Dekra 2008.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Renault Clio III

Toyota Aygo

Mazda 2

50 000 - 100 000 km

Mazda 2

Honda Jazz

Mitsubishi Colt

100 000 - 150 000 km

Audi A2

Toyota Yaris

Ford Fiesta

© Foto: Andreas Handeland

Kompaktbiler

Prius gjør det bra på den korte distansen, men etter hvert ramler den ut av pallplass.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Toyota Prius

Ford Focus

Mazda 3

50 000 - 100 000 km

VW Golf V

Mazda 3

Skoda Octavia

100 000 - 150 000 km

Skoda Octavia

Ford Focus

VW Golf V

© Foto: Fred Magne Skillebæk

Mellomklasse

Hederlig fra svenskene med 9-3, mens også svært populære biler i Norge som Audi A4, Toyota Avensis og Mazda 6 gjør det utmerket.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Saab 9-3

Audi A4

Toyota Avensis

50 000 - 100 000 km

Saab 9-3

Audi A4

Toyota Avensis

100 000 - 150 000 km

Audi A4

Toyota Avensis

Mazda 6

© Foto: Petter Handeland

Store biler

Full score til Audi og BMW. Husk Dekras egen forklaring om at tyske biler har en tendens til å bli kjørt langt lenger per år enn tilsvarende biler fra andre merker. Altså er det km-stand som avgjør mer enn årsmodell.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Audi A6

BMW 7-serie

BMW 5-serie

50 000 - 100 000 km

Audi A8

BMW 7-serie

Audi A6

100 000 - 150 000 km

Audi A6

BMW 7-serie

BMW 5-serie

© Foto: Egil Nordlien

Sportsbiler og kabrioleter

Full score for tyskerne på topp også i denne klassen. Men sportsbiler og kabrioleter er av de klassene som generelt har mange feil når kilometerne ruller på.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Mercedes SLK

BMW Z4 cab/coupe

BMW 3-cab

50 000 - 100 000 km

Mercedes SLK

Audi A4 cab

BMW Z4 cab/coupe

100 000- 150 000 km

BMW 3-cab

Mazda MX-5

Audi TT/cab TT

© Foto: Andreas Handeland

SUV-er

Kjente og kjære navn topper SUV-listen. Spesielt for det norske markedet, hvor bilen har toppet salgslistene i mange år, er det verdt å merke seg at Toyota RAV4 tåler å gå langt.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

BMW X3

Subaru Forester

Hyundai Tucson

50 000 - 100 000 km

Porsche Cayenne

BMW X3

Subaru Forester

100 000 - 150 000 km

Toyota RAV4

BMW X5

Mitsubishi Pajero

Flerbruksbiler

Det er populære norgestravere som tar alle plassene, med unntak selvsagt for VW-søsteren Seat, et merke som ikke lenger er i vanlig handel i Norge.

Kjørelengde

1. plass

2. plass

3. plass

0 - 50 000 km

Ford S-Max/Galaxy

Mazda 5

Seat Altea

50 000 - 100 000 km

Seat Altea

Ford C-Max

VW Touran

100 000 - 150 000 km

VW Touran

VW Caddy

VW T5

© Foto: Andreas Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!