Kort sagt:

+ Svært kultivert motor/girkasse

+ Høy passiv sikkerhet

+ Gedigen komfort

+ Fremragende førerplass


- Hard på oljereservene og CO2-utslippet

- Høy vekt

- Pris på bil og utstyr

VW-konsernet begynte vel litt i feil ende med sin SUV-satsing. I etterpåklokskapens lys, kan man hevde at folke-SUV'en Tiguan burde ha kommet før luksus-SUV'en Touareg. Men Touareg har vært på markedet siden 2003, og har allerede rukket å få en facelift. Vi har kjørt R-line-versjonen med en 3,0-liters V6-diesel. Det er ikke noen billig transport, med en startpris på rundt 1 050 000 kroner, konkurrerer den i første rekke med nye BMW X5, Mercedes ML og evigunge Volvo XC90.

Kjøreegenskaper: 4

R-line-pakken innholder blant annet 20-tommers felger med 275/40-dekk, noe som betyr en vesentlig forbedring av veigrep og styrerespons i forhold til standarddekkene. I tillegg var vår bil utstyrt med luftfjæring (+ 25 800 kroner), en investering vi av erfaring vet lønner seg i Touareg. Vi brukte bilen til blant annet å trekke en stor båthenger, og da blir utstyret enda mer uvurderlig. VW Touareg kjører trygt og sikkert, men ikke like sportslig som for eksempel BMW X5. Er du ute etter sportslige egenskaper, er vel uansett en toetasjers SUV på gode 2,3 tonn feil adresse.

Motor: 5

Mellom den lett anemiske 2,5 TDI og bulldoseraktige 5,0 V10 TDI, er 3,0 V6 TDI et ideelt valg for norske forhold. Ved siden av den ekstra kraften den tilbyr i forhold til lillebror, er forskjellen i gange enda viktigere. Siste nytt av motorteknologi er på plass i V6-maskinen, som vi også kjenner fra for eksempel Audi Allroad og Q7. I forhold til den lille rekkefemmeren, er forskjellen stor. Den sekstrinns automatkassen henter i tillegg ut det beste av den kultiverte kraftstrømmen fra V6'ern.

Ytelser: 4

Selv med 500 Nm og 240 hk, blir ikke VW Touareg 3,0 V6 TDI noen lynrask opplevelse. Toppfart på 205 km/t og 0-100 km/t på 9,9 sekunder, forteller sitt om det fjellet som skal flyttes. Ikke bare en egenvekt fra drøyt 2,3 tonn, men også en ganske formidabel luftmotstand i høyere hastigheter, legger en demper på spurtegenskapene. Bilen kjennes sterk og seig, mer enn direkte kvikk. Også med last og henger har VW Touareg 3,0 V6 TDI et fornuftig drag.

Eksteriør: 4

Faceliften på VW Touareg har vært vellykket, etter vår smak. Det er ikke store endringer, men spesielt fronten har fått et strammere og mer moderne preg, som følger linjene fra nyere VW-modeller. R-line-pakken bidrar til et sportsligere utseende. Med litt mer krom, og eksempelvis diffusoren bak, får bilen et racy preg, som ikke helt følges opp av de faktiske egenskapene.

Interiør: 4

Det er ikke slik at VW Touareg er en trang bil, men i forhold til konkurrentene og bilens ytre mål, byr den ikke på imponerende dimensjoner innvendig. 555-1570 liter bagasjevolum klarer også en stor stasjonsvogn, og heller ikke bakseteplassen er mer enn tilstrekkelig for voksne personer. På den annen side har VW Touareg et meget tiltalende førermiljø; luksuspreget, logisk og med høy opplevd kvalitet. Spesielt gjelder det integrasjonen av DVD-navigasjonen (+ 19 200 kroner).

Komfort: 6

Når tyngde og teknologi avstemmes så godt som om bord i en velutstyrt VW Touareg, er det få andre steder du har det mer behagelig langs veien - enten det er et kutråkk eller en motorvei. Luftfjæringen glatter ut det aller meste - selv 275/40-20 dekkenes ivrige forsøk på å trampe i enhver tverrgående ujevnhet. Støyskjermingen er glimrende, og sittekomforten er førsteklasses. R-line kommer med el-justerte sportsseter i nappaskinn, som setter prikken over komfortopplevelsen.

Sikkerhet: 5

VW Touareg ble kjørt i EuroNCAP-testen i 2004, med svært godt resultat for beskyttelse av voksne: fem av fem stjerner. Spesielt karosseriet fikk skryt for å være meget kraftig konstruert. Også sidekollisjonsbeskyttelsen ble fremhevet som svært god. Like hyggelig mot de myke trafikkantene er imidlertid VW Touareg ikke; der ble det bare én av fire stjerner. Beskyttelsen av barn kom langt bedre ut, med fire av fem stjerner, selv om noen verdier kunne vært bedre.

Pris/utstyr: 2

Med en startpris for VW Touareg 3,0 V6 TDI på drøyt 940 000 kroner og 1 050 000 kroner for R-line-versjonen, er ikke denne bilen for alle og enhver. Med utstyr for snaut 160 000 kroner - der i alle fall brorparten kjennes fornuftig - passerer du 1,2 millioner for ferdig bil. Blandet normforbruk på 1,07 l/mil og CO2-utslipp på 283 g/km er innen rekkevidde ved snill kjøring/langkjøring. Driver du mest med småkjøring og/eller har ivrig gassfot, må du regne med 1,3-1,4 l/mil. VW Touareg har hittil holdt seg relativt bra i verdi, men det er litt usikkert om man nå får en "miljø/drivstoff-reaksjon" mot de store SUV'ene i bruktmarkedet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Selv etter mange år på markedet, holder VW Touareg fortet mot nyere konkurrenter. Det er først og fremst sikkerhet og komfort som er bilens sterkeste sider. I tillegg gjør 3,0-liters V6-motoren i kombinasjon med automatgiret sitt til at Touareg fortsatt føles moderne. I likhet med sine stor-SUV-kolleger, er VW Touareg litt utenfor god miljø-takt og tone, men sett ut fra vekt og dimensjoner er den så effektiv som man kan forvente. Har du råd til en bil i denne klassen, er VW Touareg fortsatt et attraktivt alternativ til prestisjemerkenes SUV-modeller.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!