ADAC statistikk for veihjelp 2008:

Disse bilene kan du stole på

Underlaget er totalt 2,5 millioner tilfeller av veihjelp i 2008. Se listene over bilene som svikter minst - og mest.

MYE SOM: Kan gå galt med en bil. Sjekk listene over dem som stopper sjeldnest.
MYE SOM: Kan gå galt med en bil. Sjekk listene over dem som stopper sjeldnest. Foto: FOTO: Colourbox.com
Sist oppdatert
IKKE STÅ: Fast i utide.
IKKE STÅ: Fast i utide. Foto: Lisa F. Young

Tyske ADAC, som tilsvarer norske NAF, har ført nøye statistikk over alle tilfeller av veihjelp siden 1978. Årlig settes tallene opp i en rangering over bilene som stopper minst - og mest.

NB! En rekke forskjellige kvalitetsrapporter

Før du går videre, merk at det finnes en rekke kvalitetsrapporter man med fordel kan se på når man skal velge bil. Vi publiserte nettopp denne:

De dyreste bilene er dårligst, som er engelske Which? rangering basert på hva 84.000 britiske bilister har meldt inn av feil.

15 millioner biler testet er en annen bra kvalitetsoversikt, laget av tyske Dekra kjøretøykontroller (tilsvarende vår EU-kontroll).

De beste og de verste er en tredje kilde med stort kildemateriell, av engelske Warranty Direct, en storselger av bilgarantier.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI), basert på intervju med 3000 bileiere, kan også være verdt en titt.

Og norske Autoindex, selvsagt, hvor 5000 norske bileiere har gitt sitt besyv til NAF.

Biler som faktisk har stoppet

Det unike med ADAC's "Pannenstatistik" er imidlertid det faktiske materialet. De øvrige overnevnte rangeringene er basert på eiernes synsing (unntak for Dekra, som har kontrollert kjøretøyene, og Which, som er basert på verksted-opphold og innmeldte feil).

ADAC's grunnlag er basert på biler som helt konkret har stoppet langs veien og fått behov for veihjelp.

I tallmaterialet er typiske eierfeil, som manglende drivstoff og tapte nøkler, holdt utenfor. Det som gjenstår er med andre ord feil som skyldes bilene.

For å unngå mulige statistiske blemmer, har tyskerne dessuten begrenset seg til bilmodeller som er:

  • mellom 1 og 6 år gamle
  • produsert minimum 3 år i strekk
  • registert i minst 10 000 eksemplarer i Tyskland.

Klasse for klasse, tyskere på topp

Resultatet er en statistikk som inneholder 90 bilmodeller fordelt på 8 klasser. En grov oppsummering er ganske enkel:

Audi scorer best, med BMW hakk i hæl. Også Mercedes og VW gjør det bra.

Tips: Du finner en kortfattet oversikt (på tysk) over de mest vanlige feilene for hver enkelt modell dersom du klikker deg inn på ADACs egen tabell her , og deretter inn på hver enkelt bil.

En fellesnevner uansett merke og modell er problemer med batteri og det elektriske systemet. 40 prosent av alle assistanser rubriseres under denne årsaken - og trenden er stigende.

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2009, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også