Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber

Å kjøre en Panda er som å dra på charterferie. Billig, annenrangs, men også litt morsomt.

Sist oppdatert

Fiat Panda er en billig bil og det merkes. Men du får faktisk ganske mye for pengene, og siden den er så lett, er den ganske morsom og kvikk å kjøre i bygatene.

Skal du først ha en bil til under 200 000 kroner, er ikke Fiat Panda det verste du kan velge. Men den fungerer nok best som en bil nummer to.

Kjøreegenskaper

Har denne bilen kjøreegenskaper i det hele tatt? Det er fristende å si nei, men på humpete Oslo-veier er den leken og oppleves faktisk ganske rask. Men kjøreegenskapene er ikke mye å rope hurra for. Det smeller når man kjører over fartsdumper, bilen krenger som danskebåten i høy sjø og vi var faktisk litt redde for å velte i noen av svingene.

Motor

1,3 liters diesel med 75 hestekrefter er ikke så verst når bilen bare veier 1366 kg. Derfor oppleves Fiat Panda som rask der det går sakte, men på motorveien henger den ikke med. Dessuten støyer det en del.

Ytelser

Diesel og lav vekt gjør underverker. Vi kunne sannsynligvis ha kjørt fortere med denne bilen fra Ullevål Stadion til Aker Brygge enn med mange andre biler med mer ytelse. Men ute på motorveien tar det ikke lang tid før det hele føles slapt og man må bruke girspaken aktivt for å få mest mulig ut av motoren.

Eksteriør

Ikke redaksjonens favoritt. Bilen er for høy, og det er tydelig at designerne har tenkt på hva som er praktisk fremfor hva som er pent og tøft.

Interiør

Blå og sorte seter faller ikke helt i smak, og det gjør heller ikke all hardplasten i dasjbordet, men det hele er i hvert fall enkelt og oversiktlig.

Komfort

Man sitter høyt i en Fiat Panda og får en viss MPV-følelse. Vi mistenker at potensielle kjøpere liker sittestillingen bedre enn oss. At rattet ikke kan dybdejusteres, er ingen bombe. Ellers støyer det en del og bilen høres til tider ut som en blikkboks. Over dumper smeller det til tider så kraftig at man tror hjulopphenget kan falle av.

Sikkerhet

ABS, ESP og to airbager foran er standard, og det skulle bare mangle i 2008. I EuroNCAp gikk det så som så: tre av fem stjerner for sikkerheten for voksne, to av fem for barn og bare én av fire for fotgjengere.

Pris/utstyr

Det er ikke så mange biler på markedet til 164 900 kroner. Det du får er fire hjul, et ratt, plass til fem, en liten motor og faktisk et lite bagasjerom. Vår testfører klarte til og med å få med en stor hylle fra Ikea i bilen, etter å ha slått ned baksetene og skjøvet passasjersetet langt fram.

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også