Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original

Skoda Roomster representerer noe helt nytt for deg som er på jakt etter en rimelig familiebil.

Sist oppdatert

Skoda Roomster har en utforming som sender tankene i retning av "vare-familiebiler" som Citroën Berlingo og Toyota Yaris Verso. Bilen byr på mange av de samme praktiske egenskapene, men skal være mer lik en personbil når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Pris- og størrelsesmessig konkurrerer den på to fronter - både med store småbiler som Opel Corsa og mellomklassebiler som VW Golf.

Det er mye man kan rose Skoda Roomster for, men spesielt bra virker forholdet mellom rimelig pris og stor plass. Bilen har god komfort, og 1,9 TDI-motoren gir bra ytelser, men støyer merkbart.

Plass

Navnet forplikter og Skoda Roomster innfrir også når det gjelder plass. Det er høyt under taket, og meget bra benplass i baksetet. I tillegg har du muligheten til å justere setene i lengderetning, avhengig om du vil prioritere baksete- eller bagasjeplass. Du kan også justere vinkelen på bakseteryggene, og setearrangementet er fleksibelt når det kommer til nedfelling og oppdeling, men litt tungvint i bruk.

Veiegenskaper

Skoda Roomster er først og fremst trygg. Det er ikke noe spesielt som virker spenstig eller underholdende med kjøreegenskapene, noe som heller ikke er nødvendig for den kundegruppen Skoda Roomster sikter mot.

ESP er standard og bilen kjører sikkert, med en lett understyring når det begynner å gå fort.

Motor

Opplevelsen av VW-konsernets 1,9 liters turbodiesel, varierer veldig med hvilken bil den sitter i. Skoda Roomster har glede av de 105 hk'ene og det kraftige dreiemomentet, men lider under støyende gange og merkbare vibrasjoner. Akselerasjonen, spesielt på lave turtall og i høye gir, gjør at bilen føles kvikk selv med mye last.

Kvalitet

Det virker som om Skoda Roomster har god finish og byggekvalitet. Imidlertid er interiøret preget av mye sort plast med billig utseende. Det har vært lite å utsette på de nyeste Skoda-modellene som Fabia og Octavia når det gjelder driftssikkerhet, og det er stor sannsynlighet for at Roomster følger opp i god stil.

Miljø

Biler med VW's 1,9 TDI-motor er gjennomgående snille på forbruk og utslipp, Skoda Roomster er ikke noe unntak. Den gir fra seg 139 gram CO2 per km, og har et gjennomsnittlig forbruk på 0,54 l/mil i følge EU-normen. Partikkelfilter er ikke standard, men leveres mot pristillegg.

Komfort

Med sin spesielle utforming, gir Skoda Roomster god anledning for de fleste kroppstyper å finne seg behagelig til rette. Setene og sittestillingen gir fin komfort for fører og forsetepassasjer. I Comfort-versjonen er helautomatisk Climatronic standard, noe som sørger for enkel kontroll på varme- og ventilasjon.

Med unntak av 1,9-liters dieselen, er Roomster behagelig stillegående, med moderat vei- og vindstøy. Også fjæringskomforten er bra.

Sikkerhet

Skoda Roomster ble testet i EuroNCAP i 2006 og oppnådde meget gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse. Bilen fikk anmerkninger fordi ledninger løsnet fra batteriet under frontkollisjonstesten.

Økonomi

Skoda Roomster kommer i tre utstyrsvarianter og med syv motor/girkassekombinasjoner som spenner fra ca. 190 til 260 000 kroner. Velger du kombinasjonen av bra utstyrsnivå og kraftig diesel, vil nok det slå an i bruktmarkedet. Skoda har for øvrig et fornuftig prisnivå på tilleggsutstyr.

Den største usikkerheten rundt Skoda Roomster rent økonomisk, er hvorvidt konseptet som sådan vil bli verdsatt og dermed hvordan 2. håndsverdien vil utvikle seg. Inntil videre lar vi tvilen komme bilen til gode.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også