Kort sagt:

+ Fleksibel turbomotor

+ Gode kjøreegenskaper

+ Kurant pris


- Litt anonym

- Enkle materialvalg

Den dominerer ikke salgstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Denne bensinutgaven av Skoda Octavia er derimot en aldri så liten glemt perle - i et farvann der 98,2 prosent av Skoda-kundene har valgt diesel så langt i år.

Skoda Octavia har vært en salgssuksess i Norge, og holder stand også i år - som den 11. mest solgte bilen med 441 eksemplarer ved utgangen av februar. Modellen befinner seg i mellomklassesegmentet, der den typiske solgte bilen er en stasjonsvogn med dieselmotor. Så også Octavia: Bare ni - 9 - biler er solgt med bensinmotor i år.

Kjøreegenskaper

I praksis kjører Octavia som en hvilken som helst Volkswagen Golf. Det betyr forutsigbare og greie kjøreegenskaper. Både under normal og mer inspirert kjøring opptrer Octaviaen nøytralt, før den reagerer med moderat understyring når den presses mot grensene. Understellet er mer komfortabelt enn sportslig motivert, og har den positive egenskapen at det fikser det meste.

Motor

1,8 TSI-motoren finnes i alle VAGs merkerekker, og vi delte ut ros til den også under lanseringen av nye Audi A4. Motoren yter 160 hestekrefter ved 6200 omdreininger, og når maksimalt moment på 250 Nm ved 4200 omdreininger. Det siste tallet skulle tilsi at motoren ville føles noe slapp fra bunnen, men lyver - i positiv forstand. 1,8-literen er pigg og frisk, med flott fleksibilitet parret med en presis girkasse, men vi kan likevel ikke la være å stusse litt over hvorfor Skoda ikke benytter utelukkende den dobbeltladede 1,4-literen fra VAG-konsernet. Minsten er nemlig best.

Ytelser

160-hesteren gjør unna de første 100 kilometerne på friske 8,1 sekunder. Det er solid for en såpass anonym bil som denne, og gjør den til en aldri så liten "sleeper" - altså en liten spreking under et diskré ytre. Girkassa står godt til motoren og gjør at det ikke er vanskelig å hente ut krefter. I våre testmålinger viste Octaviaen sterke tall for mellomakselerasjon, noe som i klartekst gjør trygge forbikjøringer til en relativt enkel sak. Vi savnet likevel RS-utgaven en smule.

Eksteriør

Octavia lukter nedtonet familiebil for alle penga, og har et utseende som åpenbart har tiltalt mange nordmenn. Vi er ikke uenige - Skoda har fått sveis på designen. Totalinntrykket er likevel temmelig diskré, så vi forstår at ikke så mange lar seg skremme ved rødlyset.

Interiør

Octavia har et helt greit indre, men det er likevel ikke til å komme fra at den interne VAG-rangeringen betyr Audi på topp, så VW og deretter Skoda. Interiøret er enkelt, og materialvalgene likeså, men det går ikke nevneverdig ut over trivselen. Ergonomisk holder Octavia bra standard, i tillegg til at plassen både foran og bak er absolutt godkjent. Bagasjerommet på 580 liter er ikke størst i klassen, men tar likevel unna det en familie på fire trenger å ha med.

Komfort

I vår jakt på GTI-gener i denne Octaviaen, kom vi fram til at 1,8 TSI-utgaven med normaloppsett først og fremst er et godt kompromiss. Fjæringen er moderat satt opp, og tåler derfor både litt aktiv kjøring og en smule humpete vei. Det gir behagelig hverdagskjøring, men betyr også at det mangler litt i begge ender av skalaen. Sittekomforten var helt kurant i testbilen, som hadde utstyrsnivået Elegance.

Sikkerhet

Skoda Octavia gjennomgikk den obligatoriske kollisjonstesten hos EuroNCAP etter lanseringen i 2004. Testen resulterte i fire av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire for sikkerheten til fotgjengere ved en påkjørsel. Totalvurderingen var positiv, men EuroNCAP påpekte likevel et klart minus for kneskader hos fører. Fire stjerner er dog ikke nok i en klasse der de aller fleste konkurrenter etter hvert har oppnådd full pott. Blant sikkerhetsutstyret finner vi blant annet seks kollisjonsputer og ESP.

Pris/utstyr

Skoda Octavia 1,8 TSI stasjonsvogn, med utstyrsnivået Elegance, koster fra 303 000. Den som ønsker seg en småsportslig familiebil til akseptabel pris, finner mye av det i denne versjonen - som har et greit utstyrsnivå. Det faktum at 98,2 prosent av alle nye Octavia-modeller i år er solgt med dieselmotor, kan tippe i begge retninger når det gjelder bruktpris for denne bensinversjonen. Kjøper du denne, er du derfor blant de få. Forbruket er selvsagt høyere, men ikke avskrekkende - med et gjennomsnitt på 0,74 for blandet kjøring.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi synes nesten det er synd at så mange som 98,2 prosent velger diesel, for 1,8 TSI-motoren er både fleksibel og harmonisk i Octavia, og underholdende når du ønsker det. Kjøreegenskapene er balanserte og trygge, men bilen tåler samtidig bestemt kjøring gjennom svinger. For øvrig synes vi RS-utgaven er et godt alternativ for deg som ønsker det lille ekstra og tilfeldigvis har drøye 100 000 kroner ekstra til overs. Det gir 40 ekstra hestekrefter, diskré styling, sportslige seter og strammere understell. Er du kun ute etter drivstofføkonomi og seigdrag, havner du blant de 98,2 prosentene.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!