Tekniske data

Motor: R4, 1560 ccm

Girkasse: 5 trinns manuell

Effekt: 90 hk

Dreiemoment: 215Nm

Forbruk: 0,45 l/mil -B

CO2-utlipp: 118 g/km

0-100 km/t:12,9 sek.

Toppfart:177 km/t

Lengde: 4337 mm

Bredde: 1839 mm

Høyde: 1500 mm

Bagasjerom:385 liter

Pris: 239 450,- kr

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Sprekt utseende

+ Fint interiør i Titaniumutgave

+ Forbruk

+ Pris

+ Sikkerhet


- Noe stiv komfortmessig

- Grov gange i motor

- Støy

- Litt gammelmodig

Konkurransen i kompaktklassen er tøffere enn noen gang for Ford Focus. Nye Golf VI er akkurat ankommet landet, og det gjør snart nye Mégane også.

Fra før har vi blant annet Toyota Auris blant storselgerne, og biler som BMW 1-serie, Audi A3, Volvo C30, Kia Ceed, Hyundai i30, Peugeot 308, Citröen C4, Honda Civic og Opel Astra sørger for krydder i klassen.

For de kjøreglade er Focus en klar favoritt, men holder det til å nå til topps i en klasse med så mye nytt? Selv om Focus fikk en facelift i fjor vil vi ikke kalle bilen spesielt ny.

Kjøreegenskaper: 5

Sportslige kjøreegenskaper har vært en rød tråd i Fords modeller. Focus er kanskje den bilen i familien som er mest sportlig. Understellet er stramt, styringen er presis, og kontakten med underlaget er meget god. Det hele er ganske underholdende.

Siden Focus er ganske stiv, finner man aldri helt roen bak rattet. Vi elsker det når vi kjører aktivt, men det kan bli litt stivt ved vanlig kjøring.

Motor: 3

Sett i forhold til argeste konkurrentene er ikke dieselmotoren på 1,6 liter som vi finner i Focus helt på høyde. Med hard gange og litt vel mye støy er den lite kultivert i forhold til de beste på markedet.

Årsaken ligger trolig i for svak støydemping, for vi kjenner samme motor som snillere både i støy og gange fra andre biler som den også sitter i.

Men selv om lyden og gangen ikke er på topp, betyr ikke det at forbruk og kraft ikke henger med. Den lille dieselen leverer mer enn bra nok på disse områdene, og er man ikke bedre vant fra før, så vil man ikke tenke mye over støy og gange.

En manuell girkasse, som på god Ford-maner er presis og fin i vekslingene, drar heller ikke ned. Er man veldig prippen, kan man vel nevne at en sekstrinnskasse burde vært på plass, uten at vi egentlig savner flere gir når vi langer ut.

Les også:

Frekk klasseleder

Småbil av beste merke

=

=

Ytelser: 4

Den firesylindrede 1,6-litersdieselen - som Ford kaller Duratorq - yter 90 hester. Ikke veldig oppsiktsvekkende i seg selv, men kombinert med dreiemomentet på 215 Newtonmeter føles Focusen sterk nok.

Er man på veien et sted der svingene kommer tett og man holder turtallet i riktig leie, så er kraften god nok til at det hele blir underholdende.

Forhjulene drar Focus fra null til hundre kilometer i timen på 12,9 sekunder, tall som ikke skremmer noen. Men det er i mellomakselerasjonen den lille dieselen yter best, og savnet etter mer krutt melder seg sjelden.

Sett i forhold til 2-litersdieselens ytelser er dette respektable tall med tanke på den drøyt 35.000 kroner store prisforskjellen.

Eksteriør: 4

I Titanium utstyrsnivå er Focus frisk å se på. Med en testbil i hvitt er det lett å dra paralleller til Fords motorsportavdeling med de etter hvert så velkjente WRC-bilene.

Selv om den er veldig lik seg selv før faceliften i fjor, har Focus et ganske tidløst utseende. Den ser hissig ut i fronten, spesielt hvis vinkelen er slik at man får med de brede skjermene i bildet.

Interiør: 4

Vi trives godt bak spakene i Focus Titanium. Vi testet tidligere en Ghia-versjon av samme bil uten å bli like fornøyd. I Titanium har setene bedre støtte.

Dessuten er flere flater i dashbord og midtkonsoll polstret, og man slipper unna den forferdelige treimitasjonen Ghia har på dashbordet. Titanium er rett og slett bedre på alt.

Plassmessig ligger Focus midt på treet i klassen, og kan ikke sies å være mer enn grei både foran og bak. Er man på utkikk etter plass til både barnevogn og hund, så skal det sies at Focus kommer også som stasjonsvogn.

Les også:

Kombibiler kan være knall

Disse forurenser minst

=

Komfort: 3

Som nevnt tidligere er ikke Focus førstevalget hva komfort angår, der er det franskmennene som ruver på toppen. Noen av ulempen med det stramme understellet er at man hele tiden merker hva som befinner seg i veibanen.

Støyen er også noe høy, og man kjenner motoren jobbe.

Ingen av de nevnte faktorene er så omfattende at det blir slitsomt, men mange andre biler på markedet byr på bedre kompromisser. Derfor blir delkarakteren lav.

Sikkerhet: 5

Etter faceliften i fjor er ikke Focus blitt kollisjonstestet i EuroNCAP, den store målestokken vi forholder oss til. Focus ble riktignok kjørt i veggen i 2004 med gode resultater, og den nye modellen er garantert ikke dårligere.

Fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barnas sikkerhet, og to av fire for sikkerhet til fotgjengere var dommen den gang. En forventet prestasjon, som ligger jevnt med de andre i klassen.

Pris/utstyr: 5

Vi nevnte tidligere at Focus 1,6 diesel er drøye 35.000 kroner billigere enn toliteren. Da vi testet toliteren av type Ghia, følte vi at den var et godt kjøp, noe som gjør 1,6 TDCI til et enda bedre kjøp. Både på grunn av prisen, men også fordi den er oppgitt til kun 0,45 liter per mil ved blandet kjøring.

Titanium er godt utstyrt, og koster ikke mer enn 239.450 kroner i femdørs versjon. Dessverre for Ford må vi se litt i glasskula, for Ford er ikke kjent for å ha den beste annenhåndsverdien. Så se opp for verditap høyere enn for eksempel VW Golf.

=

Les hele saken
Se alle våre biltester her

">

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 239450

Konklusjon

Focus er en av våre favoritter i klassen. For kjøreglade personer er det en meget bra totalpakke Ford leverer, til en fornuftig pris.

Focus er spennende i form av sportslige kjøreegenskaper, men bilen bærer preg av å ha noen år på baken, spesielt innvendig. Selv om motoren gjør en god jobb, er den ikke like støysvak og vibrasjonsfri som i en del ferskere kolleger.

Er en kjøreglad bil det du er på utkikk etter, så ta med Focus i beregningen. Er det komfort som er hovedprioritet, er det andre alternativer som er bedre.

Se alle våre biltester her

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!