- Les innholdsfortegnelsen! Husk at ingredienslisten står i synkende rekkefølge, altså er det mest av det som står først. Begrens inntaket av produkter der sukker står som topp tre-ingrediens, sier ernæringsfysiolog i Naturlig Sunn, Thea Falck.

Sukker kan ha mange ulike navn på ingredienslisten: sukrose, glukose, dekstrose, maissirup, maltodekstrin, maltose, rårørsukker, fruktjuicekonsentrat, og brunris-sirup, for å nevne noen.

Spis mat uten ingrediensliste

- Velg produkter med fem eller færre ingredienser, men spis aller mest av de matvarene som ikke har innholdsfortegnelse. Husk at det ofte er de «unødvendige» produktene som trenger mest markedsføring. Ikke bli lurt av intensive reklamekampanjer til å tro at produktet er mer nødvendig eller bra av den grunn, sier hun.

De to ernæringsfysiologene Line C. Gåsland og Thea Falck nevner spesielt 12 matvarer som fort kan fremstilles som sunnere enn de egentlig er:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!