=

Eksperten

Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.

Forfatter av flere bøker om helse og ernæring. Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber. Tidligere tillitsvalgt i Norges diabetesforbund.

Opptatt av vektreduksjon, matvareallergi og -intoleranse, kosttilskudd og urter, fremmede kulturers mat - og spesielt diabetes og insulinresistens.

Før var det bare en naturell yoghurt å få. Nå kan du velge og vrake fra den letteste til den feteste.

Du kan gjøre smarte og mindre smarte valg ut fra et helseperspektiv. Vi har testet yoghurter og funnet frem til de beste valgene for deg!

Best i test

En naturell yoghurt oppnådde høyeste karakter.

Testens vinner er egentlig en spesialyoghurt - Naturell yoghurt uten laktose fra Tine.

Soleklart terningkast seks til den laktosefri yoghurten, som gruser testens desiderte taper - kaloribomben Rysk Yoghurt.

Mellommåltid og dessert

Naturell yoghurt er et flott, lite mellommåltid, spesielt om du spiser den sammen med litt frisk frukt, havregryn og frø eller nøtter.

Naturell yoghurt er ikke lenger en standard yoghurt - du kan velge fra den magreste til den mest fete, så vær deg ditt valg bevisst! Yoghurt er også fint som dressing eller som en avveksling over frokostblandingen. Kalsiuminnholdet i yoghurt er generelt godt, og gjerne høyere i de magrere variantene. Dermed er det et fint alternativ for deg som ikke er glad i å drikke melk.

De magrere yoghurtene inneholder mindre av den typen fett som ikke er sunt for hjertet. Et godt valg i hverdagen, med andre ord.

Sjekk ingrediensene!

Yoghurter inneholder melk med mer eller mindre fett, og dermed kan kalorimengden variere veldig. Vi har listet opp de tre første ingrediensene på ingredienslisten i hver yoghurt. Dette er de råstoffene det er mest av i yoghurten. Vi har holdt oss til vanlige måltidsyoghurter som er for "voksne", det vil si at de ikke eksplisitt er rettet mot barn. Vi har heller ikke tatt med spesifikk matlagingsyoghurt.

Hva betyr terningkastene?

Yoghurtene har fått terningkast mellom 1 og 6, der 6 er et svært godt valg innen naturell yoghurt mens 1 er et svært dårlig valg innen naturell yoghurt. Hver av de 6 yoghurtene er gitt poeng mellom 1 og 6 for innhold av kalorier (1 for mest, 6 for minst), proteiner (6 for mest, 1 for minst), karbohydrater (1 for mest, 6 for minst), sukkerarter (naturlig og tilsatt til sammen) (1 for mest, 6 for minst) og fett (1 for mest, 6 for minst) per 100 g. Like verdier får lik poengsum, og manglende verdier får 1 poeng. Summen for ett produkt kan da maksimalt bli 30 poeng. Produktene i testen varierte mellom 10 og 23 poeng, og dette er gjort om til terningkast.

Smaken er ikke vurdert - dette er en ren ernæringsvurdering ut fra det som oppgis på emballasjen. Produktene er kjøpt inn lørdag 2.3 3013 ved besøk på Rema 1000 Arnebråtveien og ICA Hovseter. Vi kjøpte inn alle yoghurter vi så som falt inn i kategorien.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Den billigste frokostblandinga er nesten best i test

Vanvittig med kalorier i den feteste dressingen

Soleklar testvinner blant fiskekakene

Sju grøter får terningkast fem

Forum: - Bør jeg slutte å drikke lettbrus?

Forum: Alternativer til vanlig melk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!