Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius © Foto: Hjemmet Mortensen

- Nøtter er noe av det mest næringsrike vi har. I tillegg til å være proppfulle av gunstige fettsyrer, inneholder de både proteiner, vitaminer, mineraler og antioksidanter i rikelige mengder. Dette gjør at de egner seg ypperlig som et lite mellommåltid, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius ved Nutricom.

Del

Alt-i-ett-løsning

Kombinasjonen av fiber og sunne fettsyrer gjør at nøtter kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet (LDL). På den måten kan du redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.

- En del av nøttene, ikke minst valnøtter, er blant de beste plantekildene til de gunstige omega-3 fettsyrene. Undersøkelser tyder på at de som spiser nøtter jevnlig, gjerne hver dag, holder seg friskere enn de som bare spiser nøtter en gang i blant. Det kan også se ut til at de som spiser nøtter jevnlig har lettere for å holde vekten og faktisk er slankere enn de som ikke spiser nøtter. Selv om det er mye kalorier i nøtter, vil du altså ikke nødvendigvis legge på deg hvis du spiser mye nøtter, sier Borchsenius.

Mettende og sunt

Forskere tror at de som spiser nøtter, totalt sett får i seg mindre kalorier enn andre.

- Nøtter metter godt fordi de inneholder mye protein, mer enn i tradisjonelle proteinbomber som fisk, kjøtt, og kylling. De som spiser nøtter har derfor en tendens til å spise mindre annen mat.

- Forskning viser at et inntak på 30-60 gram nøtter per dag er bra for helsen. Du kan selvfølgelig spise mer enn det også, men da er det viktig at du spiser nøtter istedenfor annen mat og ikke i tillegg til annen mat slik at du ikke får i deg altfor mye kalorier, sier ernæringsfysiologen.

Store forskjeller

Næringstabellen under viser at det er store forskjeller i hva nøttene inneholder av fett, proteiner og fiber. I tillegg har de forskjellige nøttene ulikt innhold av antioksidanter og vitaminer. Tabellen viser tall per 100 gram nøtter.

Cathrines topp tre nøtter er valnøtter, mandler og hasselnøtter.

Nøtt

Fett (g)

Mettet fett (g)

Enumettet (g)

Flerumettet (g)

Omega-3 (mg)

Karbohydrat (g)

Fiber (g)

Protein (g)

Kcal

Valnøtt

65,2

6,1

8,9

47,2

9079

13,7

6,7

15,2

654

Mandel

49,4

3,7

30,9

12,1

6

21,7

12,2

21,2

575

Hasselnøtt

60,7

4,5

45,7

7,9

87

16,7

9,7

15

628

Pistasj

46

5,6

24,2

13,9

262

27,7

10,3

21,3

571

Cashew

46,3

9,2

27,3

7,8

161

32,7

3

15,3

574

Peanøtt

49,7

6,9

24,6

15,7

3

21,5

8

23,7

585

Paranøtt

66,4

15,1

24,6

20,6

18

12,3

7,5

14,3

656

Kokos

64,5

57,2

2,7

0,7

-

23,7

16,3

6,9

660

Pekan

74,3

6,3

44

20,6

994

13,7

9,4

9,5

710

Macadamia

75,8

12,1

58,9

1,5

206

14,2

8,6

7,9

718

©PHOTOPQR/LE REPUBLICAIN LORRAIN/PELAEZ Julio. Thionville 4 octobre 2006. la saison des noix=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Valnøtt

- Valnøtter inneholder mye protein og er dessuten den nøtten som inneholder mest Omega-3. Den havner på topp fordi den inneholder så mye omega-3 og antioksidanter, noe de fleste av oss bør få i oss mer av, sier Cathrine Borchsenius om denne nøtten.

Fett: 65,2 g

Mettet fett: 6,1 g

Enumettet fett: 8,9 g

Flerumettet fett: 47,2

Omega-3: 9079 mg

Karbohydrat: 13,7 g

Fiber: 6,7 g

Protein: 15,2 g

Kcal: 654

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Mandel

Inneholder både mye protein og fiber, noe som gjør at den metter godt. Er også en god kilde til vitamin E, riboflavin og magnesium.

Fett: 49,4 g

Mettet fett: 3,7 g

Enumettet fett: 30,9 g

Flerumettet fett: 12,1 g

Omega-3: 6 mg

Karbohydrat: 21,7 g

Fiber: 12,2 g

Protein: 21,2 g

Kcal: 575

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Hasselnøtt

Hasselnøtter er en veldig god kilde til vitamin E.

Fett: 60,7 g

Mettet: 4,5 g

Enumettet fett: 45,7 g

Flerumettet fett: 7,9 g

Omega-3: 87 mg

Karbohydrat: 16,7 g

Fiber: 9,7 g

Proteiner: 15 g

Kcal: 628

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Pistasj

Pistasjnøtter har like mye protein og nesten like mye fiber som mandler. God kilde til vitamin B6.

Fett: 46 g

Mettet: 5,6 g

Enumettet fett: 24,2 g

Flerumettet fett: 13,9 g

Omega-3: 262 mg

Karbohydrat: 27,7 g

Fiber: 10,3 g

Proteiner: 21,3 g

Kcal: 571

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Cashew

Cashewnøtter inneholder litt mindre fett og litt mer karbohydrat enn andre nøtter. God kilde til blant annet magnesium og kobber.

Fett: 46,3 g

Mettet fett: 9,2 g

Enumettet fett: 27,3 g

Flerumettet fett: 7,8 g

Omega-3: 161 mg

Karbohydrat: 32,7 g

Fiber: 3 g

Proteiner: 15,3 g

Lcal: 574

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Peanøtt

Peanøtt er ikke egentlig en nøtt, men en belgfrukt. De inneholder mye protein og en del niacin.

Fett: 49,7

Mettet fett: 6,9

Enumettet fett: 24,6

Flerumettet fett: 15,7

Omega-3: 3

Karbohydrat: 21,5

Fiber: 8

Protein:23,7

Kcal: 585

=

© Illustrasjonsfoto: Wikipedia

Paranøtt

Paranøtter er den nøtten som, bortsett fra kokos, inneholder mest mettet fett. Den er svært rik på selen.

Fett: 66,4 g

Mettet fett: 15,1 g

Enumettet fett: 24,6 g

Flerumettet fett: 20,6 g

Omega-3: 18 mg

Karbohydrat: 12,3 g

Fiber: 7,5 g

Protein: 14,3 g

Kcal: 656

=

© Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Kokos

Kokos inneholder veldig mye mettet fett sammenlignet med andre nøtter. God kilde til magnesium.

Fett: 64,5 g

Mettet fett: 57,2 g

Enumettet fett: 2,7 g

Flerumettet fett: 0,7 g

Omega-3: -

Karbohydrat: 23,7 g

Fiber:16,3 g

Protein: 6,9 g

Kcal: 660

=

PEKANNØTTER © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

=

MACADAMIANØTTER © Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Pekan og macadamia

Pekannøtter inneholder nesten like mye fett som macadamianøtter, og har en god del Omega-3. Macadamianøtter er den nøtten som inneholder mest fett og kalorier, men den er en god kilde til magnesium.

Fett: 74,3 g

Mettet fett: 6,3 g

Enumettet fett: 44 g

Flerumettet fett: 20,6 g

Omega-3: 994 mg

Karbohydrat: 13,7 g

Fiber: 9,4 g

Protein: 9,5 g

Kcal: 710

Macadamia

Fett: 75,8 g

Mettet fett: 12,1 g

Enumettet fett: 58,9 g

Flerumettet fett: 1,5 g

Omega-3: 206 mg

Karbohydrat: 14,2 g

Fiber: 8,6 g

Protein: 7,9 g

Kcal: 718

Les også:

Brenn fett med fet mat

Forbrenner mer i kulda

Proteinguide - mat som gir muskler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!