At de brune bønnenes egenskaper strekker seg langt ut over det å holde oss våkne , har de siste tiårs studier vist. Her er åtte interessante fakta:

1. Kaffe gjør deg mindre støl

Om du drikker kaffe før trening kan du bli mindre sensitiv for smerter i lårmusklene, viser en studie publisert i International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism.

- Koffein påvirker smertestyring i hjernen og sentralnervesystemet i ryggmargen, sier professor ved University of Illinois, Robert Motl, en av forskerne bak studien, til LiveScience.com.

Både de som var helt uerfarne med kaffedrikking og de som drakk kaffe til vanlig, merket mindre smerter under og etter hardtrening på sykkel. Samme studie viste at en koffeinpille før trening hindret stølhet.

- Dersom du sliter med å komme i gang med treningen eller ikke orker å trene en dag, kan kaffe gjøre at du kvikner til og klarer å gjennomføre. At du blir litt mindre støl, kan også motivere i deg til mer trening, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh til Klikk.no.

2. Kaffe er sunnere enn sitt rykte

For mange av oss er kaffe den viktigste kilden til antioksidanter. Samtidig er dette en drikk helt uten kalorier. Derfor finnes den på listen over topp 20 sunneste matvarer du bør få i deg. Det er en av verdens ledende ernæringsforskere, britiske Gary Williamson, som har satt opp listen. Den inneholder blant annet kaffe og sjokolade.

- Dette er matvarer som du med fordel kan spise mye av - bortsett fra sjokoladen, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius til Klikk.no.

- Det kan se ut som om disse matvarene er valgt ut fordi de er rike på antioksidanter, og det er jo sunt, men det er mye annet man bør få i seg også.

3. Du kan dø av kaffe

Selv om kaffe er kjempesunt, er det ingen tvil i forskningsverdenen om at kaffe kan ta livet av deg hvis du får i deg altfor mye.

Ifølge Folkehelseinstituttet kan du oppleve tidlige symptomer på akutt forgiftning allerede ved et daglig inntak av koffein på 500-600 milligram. Dette karakteriseres ved hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls og ujevn hjerterytme.

- Det er store individuelle forskjeller på hva vi tåler, så det går ikke an å sette noen absolutte tall, opplyser ernæringsfysiolog og seniorforsker på Nasjonalt folkehelseinstitutt, Helle Margrete Meltzer til Klikk.no, men instituttet har likevel satt opp noen veiledende tall.

En dødelig dose koffein er 8-10 gram per dag, noe som tilsvarer 60-100 kopper vanlig kaffe. Vær obs på at det er er store individuelle forskjeller på hva vi tåler, så det går ikke an å sette noen absolutte tall.

SE HELE LISTEN HER

©BERTRAND BECHARD / MAXPPP ; ILLUSTRATION PREPARATION ET CONSOMMATION DU CAFE=

GOD HELSE: Kaffe er ett av meget få nytelsesmidler som har en klar helseeffekt. © colourbox.com

4. Kaffe skaper varme følelser

Forsøk har vist at en varm kopp kaffe kan frembringe varme følelser for andre mennesker. Studien «Experiencing Physical Warmth Promotes Interpersonal Warmth», publisert i Science, viser at den fysiske varmen kan gjøre at vi opplever våre medmennesker som mer hyggelige og sjenerøse.

I et av eksperimentene leste forsøkspersonene en beskrivelse av en fiktiv person. Personens ulike egenskaper ble grundig beskrevet. Deretter fikk noen av deltakerne servert en rykende varm kopp kaffe, mens resten fikk iskaffe. Så skulle alle forsøkspersonene skrive ned hvilket inntrykk de hadde fått av personen de hadde lest om.

De som hadde fått varm kaffe mente i større grad at personen som var beskrevet var et varmt menneske. De som hadde drukket iskaffe, var mer skeptiske.

- Det kan virke som om fysisk temperatur også påvirker inntrykket vi får av andre, og hvordan vi oppfører oss mot dem, sier professor Lawrence E. Williams ifølge forskning.no .

5. Kaffe kan forebygge diabetes

Forskerteamet James A. Greenberg, Carol N. Boozer og Allan Geliebter har publisert en studie som viser at kaffe har effekt på forbrenning, blodtrykk og insulinfølsomhet. Det siste er av interesse for mennesker med type 2-diabetes: Det viser seg at de som drikker kaffe regelmessig har bedre insulinfølsomhet og mindre type 2 diabetes enn de som ikke drikker kaffe. Flere studier finner til og med større effekt ved økt inntak.

Siden virkningen er like god for koffeinfri kaffe som for vanlig kaffe, tror forskerne at det er andre stoffer enn koffein som virker beskyttende. Kaffebønner inneholder nemlig et vidt spekter av fytokjemikalier, og det er trolig noen av disse som påvirker insulinfølsomheten slik at kaffe kan forebygge diabetes .

6. Ikke bare rør, blås!

Kaffen blir fortere kald når du rører og blåser samtidig, enn når du bare rører. Forskeren Hervé This har forsket på disse tingene i boken Molecular Gastronomy. Han fant ut at dersom du rører og blåser i kaffen, synker temperaturen med 11 grader i minuttet. Dersom du rører i kaffen synker den bare med 3,5 grader i minuttet.

7. Kaffe beskytter mot demens

En svensk-finsk undersøkelse viste at kaffe beskytter mot demens. Middelaldrende personer med et moderat kaffeforbruk på tre til fem kopper per dag halverer risikoen for å få Alzheimers senere i livet. Det er antatt at de sykdomsfremkallende prosessene som leder til Alzheimer kanskje starter flere titalls år før symptomene viser seg.

- Hensikten med studien var å undersøke forholdet mellom middelaldrende personers kaffekonsum og risikoen for å få demens og Alzheimer senere i livet. Koffeinets langtidsvirkning på det sentrale nervesystemet har hittil vært ukjent, sier forskningsleder Miia Kivipelto fra Kuopios universitet i Finland og Karolinska Institutet i Stockholm i en pressemelding publisert i Journal of Alzheimer's disease .

I en kontrollert studie på mus med Alzheimer som fikk koffein tilsatt drikkevannet, fant man at hukommelsen deres var tilnærmet like god som mus uten Alzheimer. I tillegg fant man i denne studien at mengden beta-amyloid protein i hjernen gikk ned hos begge gruppene. Alzheimer er en form for demens som skyldes degenerasjon av nervevevet i hjernen.

8. Kaffe øker ikke forbrenningen

Det er en slankemyte at kaffe påvirker forbrenningen i det lange løp. En kopp sterk kaffe inneholder 100-200 mg koffein som virker oppkvikkende og stimulerer kretsløpet slik at puls og blodtrykk stiger. I tillegg økes forbrenningen, særlig fettforbrenningen, men kun hos personer som sjelden drikker kaffe.

Derfor egner ikke kaffe seg som slankemiddel for dem som drikker mye kaffe, og kretsløp- og stoffskiftevirkningen vil avta og forsvinne om du drikker kaffe daglig. Men drikker du kaffe latte eller cappuchino daglig, kan en endring i kaffevanene gi vektreduksjon.

- Hvis du drikker for mye kaffe latte og cappuccino går du opp i vekt. Bytt heller til espresso eller vanlig, svart kaffe. Det smaker godt og er helt uten kalorier, sier Cathrine Borchsenius til klikk.no.

Les mer:

Sjekk om du er sukkeravhengig

Lavkarbodiett som virker

Åtte tegn på at du har et helseproblem

Ferdigmaten du trygt kan spise

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!