Vi har testet 8 energibarer og 12 restitusjonsbarer beregnet for deg som trener mye, 19 barer ment som mellommåltider eller snacks og 17 ulike slankebarer med vitaminer og mineraler for at de skal kunne erstatte et sammensatt måltid.

Energibarer

Energibarer er beregnet som energipåfyll en times tid før treningen begynner eller under treningen. Generelt er det slik at mat som inneholder mye fett, protein og fiber tar lengre tid å fordøye, og kan føles "tung" i magen under treningen.

Inntak før trening bør planlegges for å unngå mageproblemer under treningsøkten. Fordøyelsestiden kommer an på type og mengde mat.

Vi vurderer disse barene etter mengde karbohydrater, fett, fiber og protein.

Den som kommer best ut i denne kategorien, og den eneste som får toppkarakter i hele testen, er Maxim Energy Bar Fruit.

Restitusjonsbarer

Vi velger å kalle de andre barene i testen restitusjonsbarer i stedet for proteinbarer. Veldig mange barer kan kalles proteinbarer, ettersom de inneholder så mye protein. Det ville ellers være vanskelig å skille dem.

En restitusjonsbar er ment for å fylle på med energi etter en treningsøkt.

De to som kommer best ut i denne kategorien, er Proteinfabrikkens to smaksvarianter PF Protein Bar Double Chocolate og PF Protein Bar Strawberry Banana , som begge får nest beste karakter.

Mellommåltider

Barene i denne testen er ment som mellommåltider eller snacks. Barene i denne kategorien inneholder ikke tilsatt vitaminer og mineraler. Sukkermengden i disse barene gjør at vi ikke vil kalle dem direkte sunne. Derfor blir heller ingen av barene scoret til en 6-er, men mange kommer bedre ut enn sjokolade. Det finnes likevel sunnere alternativer til snacks/mellommåltider.

To barer i denne testen får karakteren 5, og deler førsteplassen:

Måltidserstattere med vitaminer og mineraler

Tre barer får derimot karakteren 5. Disse er:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!