I hverdagens kjas og mas er det stadig flere av oss som griper til lettvinte løsninger i matveien, enten vi er på tur eller har for mye å gjøre til å lage skikkelige måltider.

Er disse nye spisevanene en trussel mot helsen vår?

Søker sunne alternativer

Det viser seg at en god del av oss som har behov for et måltid på farten, gjerne legger turen innom et annet sted enn bensinstasjonen eller burgersjappa på hjørnet fordi vi ønsker noe sunnere.

I en fersk rapport fra Statens Institutt for Forbruksforskning, SIFO, er tendensen klar: Det er et voksende behov for sunne alternativer i raskmatsegmentet.

Bensinstasjoner og andre steder man stikker innom for å handle rask mat, kan dermed trekke flere nye kunder ved å servere noe sunt og grønt i tillegg til det de allerede serverer.

Les også: Brenn fett med fet mat

Sushi

Denne hurtigmaten, som det riktignok krever flere års utdanning for å lage perfekt, er sunnheten selv! Men det som vi kaller sushi, rommer flere ulike typer japanske godbiter.

Sashimi er kanskje det aller sunneste valget, det er rett og slett rå stykker av fisk eller skalldyr. Masse proteiner, sunt fett og lite karbohydrater.

Maki er ruller av fisk, skalldyr, avokado, agurk eller annet, pakket inn i sushiris og et tynt lag tang.

Nigiri-sushi er biter av fisk eller skalldyr drapert over sushiris. Et sunt sushimåltid inneholder derfor både sashimi og sushi eller maki, og så mye du vil av syltet ingefær og wasabipasta. Men pass deg, disse to garnityrene er hotte!

Les også: Slik lager du sushi selv

Løvbiff

Løvbiff av flatbanket storfekjøtt er i seg selv helt ok. Om den er laget av kjøttdeig, kan du forvente mer fett, så velg med omhu.

Be om salat ved siden i stedet for pommes frites.

Det er også lov til å be om mindre dressing på, og du kan spørre etter en lettere dressing.

sushi

SUSHI: Et sunt sushimåltid inneholder både sashimi og nigiri eller maki. © Foto: colourbox.com

hamburger

HAMBURGER: Velg burger av karbonadedeig, ikke kjøttdeig. © Foto: Colourbox.com

salat

SALAT: Et sunt alternativ i butikker og på bensinstasjoner. © Foto: Colourbox.com

Hamburger

Hamburgeren er jo i bunn og grunn karbonade i brød, så hva kan egentlig gå galt her? Mye!

Visste du for eksempel at mange hamburgerbrød ikke bare er som loff, men faktisk minner mer om boller? De inneholder masse sukker. Velg grovt om du kan.

Be om ekstra salat, og stå gjerne over osten og en del av dressingen. Selve hamburgeren er som regel laget av karbonadedeig, men noen steder er det kjøttdeig som gjelder. Velg da heller kylling- eller fiskeburger!

Les også: Det sunneste grillkjøttet

Pastasalat

I pastasalatene er det mye mer pasta enn grønnsaker og/eller kjøtt, så du blir mett på en ubalansert måte. De færreste inneholder også fiber- eller fullkornpasta, det er kun snakk om rask energi i store mengder.

Du får jo ikke gjort så mye med en ferdig pastasalat i boks, så for å balansere, kan du for eksempel spise en Skyr til dessert (kesambasert mellommåltid du finner i meieridisken).

Les også: Tipsene som gjør pastasalaten god

Komplette salater

Disse sunne alternativene finner du i kjøledisken i både butikker og på bensinstasjoner.

Komplette salater inneholder grønnsaker, kjøtt/fisk, pasta/nudler/krutonger og dressing - et komplett, sunt måltid. De færreste leveres dessverre med fiberpasta eller grove krutonger.

Dressingen er ofte det mest kaloririke i hele salatmåltidet, så bruk den med måte.

Wraps

Disse er smarte å spise på farten, og det finnes et utall fyll å velge mellom. Gå for de med kylling, fisk eller rene kjøttsorter, og som inneholder masse grønnsaker. Noen ferdigpakkede wraps er til og med grove, og om du får den laget for deg, er det jo bare å be om grovt med en gang.

pølser

PØLSER: Velg lompe fremfor brød. Sprøstekt løk er en vanvittig kaloribombe. © Foto: Colourbox.com

Pølser

De vanlige grillpølsene du får kjøpt i butikken, ser gjerne ut som dverger i forhold til de du får på hurtigmatrestauranten. Mange pølser er spekket med ekstra mettet fett i form av ost eller bacon. Velg heller pølser med ekstra løk eller chili i seg, eller gå for kyllingpølser dersom det finnes.

Velg lompe fremfor brød, det sparer du kalorier og blodsukkerstigning på (se hamburgerbrødinfo ovenfor).

Ketchup og sennep er helt ok, rå løk likeså, mens sprøstekt løk er en vanvittig kaloribombe. Rekesalaten bør du også stå over, om pølsemåltidet skal bli litt sunnere.

Les også: Test av 29 grillpølser

sandwich

SANDWICH: OlaPakka, trekantsandwicher og tilsvarende kan være smarte og sunne valg. © Foto: Colourbox.com

Matpakker og sandwicher

Rakk du ikke å smøre din egen matpakke, kan OlaPakka, trekantsandwicher og tilsvarende være smarte og sunne valg. Mange leveres med grovt brød, noe som er bra.

Velg helst pakker der du får fiske- og kjøttpålegg av den mer rene sorten, ikke pølsemat, brunost osv.

Noen leveres med mer grønnsaker også, så ta deg tid til å velge rett!

kebab

KEBAB: Sausen er oftest svært fet, og gjør gatekjøkkenvarianten av denne retten lite sunn. © Foto: Colourbox.com

Kebab

Det finnes et utall ulike kebaber, men den vanligste er den som kalles döner kebab, der stekt kjøtt skjæres av et roterende, loddrett spyd som sakte dreier seg rundt foran en grill.

Lam- eller storfekjøtt er de vanligste kjøttslagene, gjerne spedd på med litt kjøttdeig i lag mellom det rene kjøttet. Kebab serveres i pitabrød med grønnsaker og saus.

Sausen er oftest svært fet. Kebab er dessverre ikke noe sunt alternativ i raskmat segmentet i Norge, selv om du i Tyrkia kan få riktig flotte eksemplarer.

Pitabrødet er som regel fint, men spør etter grovt.

Les også: Oppskrift på kebab med pitabrød

Samosa

Innbakt, frityrstekt kjøtt og grønnsaker som gjerne er fulle av fett av dårlig kvalitet. Denne asiatiske retten bør du helst forbigå!

focaccia

FOCACCIA: Velg kylling, skinke eller mozzarella fremfor salami, neste gang du spiser calzone, focaccia, ciabatta eller lignende. © Foto: colourbox.com

Ciabatta/focaccia

Italienske, smakfulle brød som av og til kommer i grov utgave. Velg i så fall det! Og gå for kylling-, tunfisk-, skinke- eller fersk mozzarellafyll fremfor salami, rekesalat osv.

Be gjerne om ekstra grønnsaker dersom du får den laget ferdig for deg.

Ofte kan det holde å spise bare underdelen av brødet, dersom du for eksempel bare skal ha en liten lunsj eller et mellommåltid.

Luna/calzone

Masse fin deig fylt med litt tomatsaus, ost og salami - ikke spesielt sunt, med andre ord. Velg heller noe annet!

nøtter

En nøtt: Kan nøtter forebygge kreft? © Foto: Colourbox.com

Nøtteposer

Smart lite mellommåltid eller dessert på farten. Men en pose er nok.

Dette er mye kalorier på lite volum! Husk å velge de som er uten salt, og ta gjerne noen som inneholder tørket frukt også.

Nudler

Ferdigkokte nudler i saus får du på 7 Eleven, Deli de Luca og tilsvarende steder. De fleste nuddelretter er dessverre dårlige valg, fordi de gjerne inneholder transfett eller mettet fett i selve nudelen. Formildende omstendigheter er at rettene gjerne inneholder en del grønnsaker, men så er til gjengjeld sausen nokså fet. Velg noe annet!

Les også: Denne müslien er sunnest

smoothie

SMOOTHIE: Smoothies som inneholder yoghurt metter mer. © Foto: Colourbox.com

Smoothie

Lei av å tygge? Drikk et mellommåltid i form av smoothie, som rett og slett er frukt og bær som er kjørt i blender til den er glatt - smooth.

Noen inneholder yoghurt, det gjør at de metter mer.

Styr unna de som er tilsatt sukker, fargestoff eller annet merkverdig. Ren smoothie er sunt og en frisk nytelse.

Les også: Oppskrift på fargerike smoothier

Fruktsalat

Dette er den aller beste snacksen eller desserten du kan velge, enten alene eller etter et måltid med rask mat. Ferdig kuttet, med gaffel - supersunt!

Les også:

Denne frossenpizzaen er sunnest

Usunn veimat får pepper

Melk og juice kan gjøre deg feit

Frukt er ikke slankemat

- Drikk heller øl enn brus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!