Gunn Helene Arsky

  • Ernæringsfysiolog cand.scient.
  • Tidligere vektrådgiver i flere nettvektklubber.
  • Foredragsholder og forfatter av flere bøker om helse og ernæring.
  • Sitter i fondsstyret for Norsk Selskap for Ernæring.
  • Har undervist ved Universitetet i Oslo, Idrettshøyskolen og Atlantis Medisinske Høyskole.

Det finnes et knekkebrød for enhver smak og anledning, fra de hvite og søte med kanel på, til de mørkebrune og grove, fulle av kostfiber. Kostfiber er viktig fordi det holder magen i gang.

Noen er økologiske, noen er toppet med sunne frø, andre er dekket med ost eller har innbakte bær. Bær er særdeles sunt. De er fulle av næringsstoffer, og kan til og med virke slankende.

Ulike meltyper

Du finner knekkebrød med rugmel, havregryn, hvetemel, speltmel og mer eksotiske ingredienser som bokhvetemel eller solbær. Noen få er tilsatt sukker og/eller olje. Du vet helt sikkert at sukker ikke er bra for deg. Men visste du at for mye sukker kan være årsak til muskel- og skjelettsmerter?

Knasende sprø, og du kan toppe dem med hva du måtte ønske av pålegg, alt etter hva du liker og om du er mye aktiv eller om du er på slankekur.

Men betyr ikke fullkorn at det er et veldig sunt valg? Ikke nødvendigvis!

Best i test

Det eneste knekkebrødet som får en sekser på terningen er Wasa Fiber Balance.

I andre enden av skalaen finner vi klassikeren Wasa Frukost, som er tilsatt sukker.

Ulike karbohydrater

Rent næringsmessig er det mye å hente både på kalori- og kostfibersiden ved å velge bevisst. Mengden proteiner varierer også med råvarene som er valgt, men her er ulikhetene mindre. De fleste knekkebrød er, ikke unaturlig, også ganske rike på karbohydrater. Mange forsøker å begrense mengden karbohydrater, andre mener det viktigste er hva slags karbohydrater du spiser.

Vi rangerer knekkebrødene ut fra det rent ernæringsmessige: Mye fullkorn, protein og kostfiber trekker opp, mens mye kalorier og karbohydrater trekker ned. Mangelfulle innholdsverdier trekker også ned.

Smaken er det ikke tatt hensyn til - den vurderingen får du står for selv!

Næringsinnholdet er oppgitt per 100 gram.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Dette inneholder ditt favorittpålegg

Stor sunnhetsvurdering av 20 typer müsli

Syv yoghurter får karakteren 6

Billig-frokost er testens vinner

Sjekk hva du bør smøre på brødskiva

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!