Kort sagt:

+ Spennende linjer

+ Høy sikkerhet for klassen

+ Moderat forbruk

+ Sikre veiegenskaper


- Motorstøy

- Middels ytelser

- Stram fjæring på små ujevnheter

Ford Fiesta er en kjent størrelse i småbilsegmentet. Den første Fiesta kom på markedet i 1976, så nykommeren som så dagens lys høsten 2008 har gode 30 års småbilhistorie å forsvare. Og som en markedsføringsgimmick sender Ford nå ut småbilen for å frakte kvinner hjem fra Oslos julebord.

Nå er småbil blitt et relativt begrep. Ford Fiesta er ikke lenger minstemann i Ford-familien, den æren har man overlatt til Ford Ka. Dessuten har dagens småbiler en standard på plass, komfort og sikkerhet du bare for få år siden måtte til Golf-klassen for å finne.

Den nye Ford Fiesta kaster seg ut i et tøft felt av gode konkurrenter: Opel Corsa, Toyota Yaris, Peugeot 207, Renault Clio og den aldrende, men fortsatt populære VW Polo.

Kjøreegenskaper: 5

Det tar ikke lang tid før du merker slektskapet mellom Ford Fiesta og de større Focus- og Mondeo-modellene. Det er EN avstamning man ikke behøver å skjemmes over, med presis styring, god kontakt med underlaget og en fin forutanelse om hva bilen vil foreta seg.

Vi skal ikke påstå at Ford Fiesta kjennes direkte sportslig, men kombinasjonen av bra veigrep og velfungerende ESP gjør susen i denne bilklassen.

Se alle våre Fordtester her.

=

Tekniske data: Ford Fiesta 1,4 TDCi Titanium

  • Motor: R4, 1398 ccm
  • Girkasse: Fem-trinns manuell
  • Effekt: 68 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment:160 Nm v/1750 o/min.
  • Forbruk:0,42 l/mil -D
  • CO2-utlipp110 g/km
  • 0-100 km/t:14,9 sek.
  • Toppfart:160 km/t
  • Lengde: 3950 mm
  • Bredde: 1720 mm
  • Høyde: 1480 mm
  • Bagasjerom:295 liter
  • Egenvekt: 1030 kg
  • Pris: 199 300 kr

Motor: 3

At dieselmotorer i mindre biler har sin største sjarm når det kommer til lave forbrukstall, er også Ford Fiesta 1,4 TDCi et godt eksempel på. Den går i utgangspunktet ikke spesielt pent, og i en liten bil blir skavankene mer merkbare. Først og fremst gjennom en hard gange, som er tydelig opp til landeveisfart.

Om bilen ofte blir brukt til by- eller nærkjøring, anbefaler vi at du investerer i et bra stereoanlegg.

Vi har kjørt minstemann Ford Ka.

Girkassen er super, presis og rask i bevegelsene. Noe som trengs, siden motoren har et relativt trangt turtallsregister den yter sitt beste i.

Ytelser:3

Med 68 hk og 160 Nm til disposisjon blir det ikke all verdens trykk i frasparket. Men det holder greit til den jobben du regner med at minste dieselalternativ skal utføre: Koste lite og gå billig.

Stiller du krav til akselerasjon av større kaliber, bør du sikte deg mot 1,6 TDCi med 90 hk.

Opp til 80 km/t oppleves minstemann som tilstrekkelig kvikk når du bruker høyrelabben flittig, og den holder greit følge med trafikken på motorvei.

© Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Tøff, tøff, tøff. Det var svarene vi fikk da vi stilte spørsmålet om hvordan tre tilfeldige personer syntes den nye Ford Fiesta så ut. Ikke alle var like begeistret for den plommerøde fargen på vår testbil, men en kikk i fargekartet tilsier at selv mote- og designbevisste kvinner burde få tilfredstilt sine dekorasjonslyster.

Interiør: 5

Selv om det ikke helt er drosjetakter over baksetet i Ford Fiesta, blir du forbløffet over hvor rommelige de såkalte småbilene er blitt. Her er det plass til to på langtur og tre på korttur, såfremt de foran ikke aspirer til det lokale baskeballaget.

Er Ford til å stole på? Se resultatet fra den omfattende testen her.

Også i førersetet er det greit, med god oversikt og fine betjeningsløsninger.

Komfort: 4

Selv om setene ser litt flate og konturløse ut, sitter du bra. Det er først og fremst motorlyd i lave hastigheter som trekker ned komfortinntrykket, sammen med en hakket for stram fjæring på små ujevnheter.

Men bortsett fra det oppfører Ford Fiesta som en større bil. Ikke minst blir du positivt overrasket over bilen når du drar på langtur.

=

Sikkerhet: 5

Den nye Ford Fiesta er testet i EuroNcap med svært gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn, og tre av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt den stive strukturen i karosseriet, som beskytter passasjerene, og kneairbag, som skjermer nedre delen av beina, som får skryt. Sikkerhetsutstyret er rikholdig, særlig i forhold til at dette er en småbil.

Pris/utstyr: 5

Den rimeligste Ford Fiesta starter på drøyt 165.000 kroner, mens vår testbil med 1,4-liters diesel krever minimum 175.300 kroner.

Nye Ford Fiesta leveres i fire utstyrpakker, alle med litt ulike tilvalgsmuligheter. Vår Titanium-versjon med drøyt 10.000 i ekstrautstyr føltes riktig utstyrt, og kommer på rundt 205 000 kroner.

Ford Focus er morsomst i klassen. Se test med video her.

En av de store forskjellene fra småbiler før og nå, er at du kan utstyre dem nesten som luksusbiler, uten at ekstrakostnadene løper helt løpsk.

Forbruket er oppgitt til 0,42 l/mil ved blandet kjøring, noe som gir et snilt CO2-utslipp på 110 g/km.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 175300

Konklusjon

Det er lite å utsette på totalpakken i den nye Ford Fiesta. Den gjør sine småbilting godt, og kan i tillegg by på plass, utstyr og sikkerhet av første rang.

I tillegg kjører den underholdende og sikkert, så da kan vi heller holde ut med en noe ukultivert basisdiesel med ytelser som egner seg best til småkjøring. Særlig når forbruk og utslipp holder et lavt nivå.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!