Test: BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M er i sitt ess på Estoril

Vi luftet nye BMW Z4 M Coupé på den tidligere formel 1-banen Estoril i Portugal.

Sist oppdatert

BMWs nye Z4 M Coupé oppfører seg som en real racerbil. Hva er da mer naturlig enn å ta den helt ut på banen?

Vi hoppet ikke av begeistring når Z4 kom. Når M Roadsteren ble lansert begynte ting å bli spennende. Men etter å ha prøvd M Coupé er vi fullstendig solgt. Taket gjør nemlig bilen vesentlig stivere, og forvandler roadsteren til en heftig og rendyrket sportsbil. Bilen ypper seg for alvor i klassen der Porsche er en sterk aktør, nemlig klassen med gatevennlige sportsbiler til rundt millionen.

Vår mann Atle Gulbrandsen ble mektig imponert av bilen etter ti harde runder på Estoril. I tillegg til å være en flott bil med herlig interiør dominert av skinn og karbon, fremstår den som en ekte racerbil med sylskarpe kjøreegenskaper og en fantastisk motor.

Kjøreegenskaper

BMW Z4 M Coupé er en sladdevennlig bil. Med DTC-systemet deaktivert kommer rompa brutalt, men såpass kontrollert at man redder seg fint inn igjen. Den er fin å holde i sladd med lett gasspådrag også, når man provoserer den ut på den rette måten.

Også bremsene er av svært bra sort på M Coupé, noe som er litt av grunnen til at bilen egner seg så godt på bane som den gjør. Vektfordelingen er fantastisk, og bilen limer seg fast i svingene.

Motor

Den premierte rekkesekseren på 343 hester (verdens beste 3,2-liter) bjeffer sint. Den vil helst bli kjørt hardt for å vise hva den er god for. Det skal vise seg at den ikke bare gir bilen meget gode prestasjoner, men at den også bidrar med et herlig lydbilde som passer bilen bra.

Ellers er både clutsjen og bremsen hard, og det tar tid å venne seg til giringen. Det rykker og napper, og kjøreturen står i fare for å ikke bli veldig komfortabel. Men når man like etter venner seg til det harde oppsettet, er det ikke lenger noe problem, og det forsterker klart følelsen av å kjøre sportsbil.

Ytelser

BMW Z4 M Coupé kan skilte med barske ytelser. I beste tyske ånd er bilen elektronisk sperret ved 250 km/t, men spurten til hundre er unnagjort på fem sekunder blank. Vi klarte 200 km/t på langsiden på Estoril, mens vi på landevei fløy forbi alt som fantes.

Eksteriør

Som sagt hoppet vi ikke akkurat i taket da vi første gang så Z4 Roadster, men at bilen ser bra kan ingen ta fra den. Når coupéen kom derimot, begynte det for alvor å ligne noe, og M-versjonen tar kaka. De fire pottene splittet opp med to på hver side bak sladrer om noe spesielt, det samme gjør M-felgene i dimensjon 255/40-18.

Interiør

Det første som legges merke til når man tar plass bak rattet i M Coupé er elektrisk setejustering og navigasjon. - Her kunne man da ha spart vekt, sier racing-Atle. På en annen side er jo BMW kjent som litt "Ja takk, begge deler" i sine modeller.

Sittestillingen er meget god og rattet kan justeres så nært man ønsker det. Dashbordet er trukket i svart skinn med karbonmønster, tøft. Men hvor er flaskeholderen? Man har jo til hensikt å kjøre forholdsvis aktivt i en slik bil, og da kan en slurk vann smake godt med jevne mellomrom.

Komfort

Som sagt er sittestillingen meget god, og stolene av høy standard. Siden M Coupé er som en rendyrket sportsbil å regne, er alt av pedaler hardt satt opp, det samme gjelder understell og bremser.

Men når man venner seg til det, fremstår Z4 M Coupé som en svært så gatevennlig racerbil. Til tross for dette vil nok mange foretrekke litt mer fjæringskomfort på langtur her til lands på dårlige veier.

Sikkerhet

BMW Z4 M Coupé har godt med sikkerhetsutstyr montert. Blant annet DTC, ABS, bremseassistanse og elektronisk bremsekraftfordeler. Også innvendig er alt av sikkerhetsutstyr på plass, blant intelligente kollisjonsputer og hodestøtter med høydejustering.

Pris/utstyr

Skal du kunne skryte på deg eierskap av en BMW Z4 M Coupé, må du regne med å bla opp 1 113 800 kroner nå som avgiftsendringene har slått i kraft. Dette er nesten i samme prisleie som billigste utgave av Porsche 911.

BMW understreker at de skal lage en racingversjon av bilen, for sportslighetens skyld. Denne vil koste 1,5 millioner og skal brukes i langdistanseløp.

Det finnes også en "mildere" versjon som fortsatt biter godt i fra seg. Z4 med en treliter og 265 hester koster fra 698 500 kroner, og er underholdende nok for de fleste.

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også