Kort sagt:

+ Rimelig, stor sjuseter

+ Ryddig på veien

+ Helt ålreit drivlinje


- Lite fleksibelt interiør

- Dårlig komfort

- Ikke inspirerende

- Gir hele tiden følelse av å være en varebil med seter

På papiret kan Caddy Maxi Life se ut som den ideelle bilen for de med stort plassbehov og liten lyst til å betale ekstremt mye penger for bilen.

Kjøreegenskaper: 3

Volkswagen Caddy Maxi Life er ikke noen drøm på veien. Veigrepet er godt og trygt, men den mangler styrefølelse - noe som for så vidt er greit i en slik familiefrakter. Verre er det at understellet ikke liker dårlig vei; det blir veldig fort veldig ukomfortabelt, selv ved helt normal kjøring på normale, norske veier. ESP-systemet er effektivt, og holder godt igjen om de relativt små hjulene skulle få problemer med festet. Så bilen er overhodet ikke morsom, og heller ikke spesielt komfortabel. Dessuten er den veldig lang, og krever tilvenning når en skal finmanøvrere. Store sidespeil gjør dette noe lettere, og parkeringssensorene bak bør man absolutt ha.

Motor: 3

Den etter hvert så aldrende 1,9-dieselen i VW Caddy Maxi Life kjenner vi godt fra en lang rekke Volkswagen-, Skoda- og Audi-produkter. I 105-hestersversjon har den greit med kraft, og den er særlig sterk i mellomregisteret. Men den støyer mye, med hard og knatrende lyd. DSG-girkassa gir nærmest perfekte girskift, men i testbilen var den i overkant ivrig etter å hente høyt turtall der den i stedet burde beholdt et høyt gir og utnyttet dreiemomentet. Resultatet blir litt masete, særlig i motbakker og ved forbikjøringer. Men ved forsiktig kjøring er drivlinjen helt ålreit. Likevel bør tolitersdieselen vurderes om du skal kjøre ofte med mange passasjerer eller mye last i bilen.

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 3

Med 105 hk og 250 Nm har Caddy Maxi Life helt greit med kraft når en kjører uten så altfor mye last i bilen, men den veier bortimot 1600 kg med fører. Med familien på tur, inkludert litt bagasje, blir det ikke akkurat sprekt. Akselerasjonsmålingene viser at med to i bilen gjør den 50-100 km/t på ti sekunder, og 0-100-sprinten tar nesten femten. Men så er jo ikke dette en biltype som inviterer til aktiv kjøring, heller.

Eksteriør: 2

Volkswagen har tatt den vanlige, kompakte varebilen Caddy, og gjort den 46,5 cm lengre. Resultatet oser ikke akkurat av eleganse, mer en bil der formen følger funksjon. Skyvedører på begge sider er svært praktisk, særlig om man skal ha med barn i bilen, ellers er den ikke spesielt spenstig. I testperioden fikk vi mange kommentarer om at den liknet en likbil, på tross av blå lakk. Hvordan en svart slik blir mottatt, er vi spente på¿

Interiør: 2

Dette er det største problemet med Caddy Maxi Life. Den store bilen burde gitt masser av plass, og rom for ordentlig praktiske løsninger. Men det har den ikke. Førermiljøet er som i Volkswagen-biler flest; ryddig og oversiktlig, med fin ergonomi. Men svært mye hardplast gir et billig preg. Bakseteløsningen er simpel og tungvinn; her er det ingen praktiske løsninger med enkeltseter og god fleksibilitet. Den delte bakseteryggen på andre rad kan legges ned, og setet kan vippes fram. Og på bakerste rad kan du legge ned ryggen eller løfte ut hele sofaen - du får muligheten til å vippe dette fram om du betaler ekstra. Den er veldig tung, og innfesting av setet er en trøblete affære. Ikke er bilen spesielt rommelig heller. Selv om det er masser av plass i høyden, er verken bredde eller beinplass spesielt imponerende. Bak den tredje seteraden har du helt greit med plass, men 530 liter er ikke voldsomt. Ungene elsker den imidlertid; den høye sittestillingen gir godt utsyn, og oppbevaringslommer i taket og en hylle over forsetene er praktisk.

Foto: Andreas Handeland

Komfort: 2

Understellet er absolutt ikke satt opp for sportslighet, men VW Caddy Maxi Life sliter også på komfortområdet. Spesielt er bakhjulsopphenget stramt, så man kjenner ujevnheter i veien man ellers ikke merker. Og dette er noe de i baksetet legger spesielt godt merke til. En sitter hele tiden med følelsen av å kjøre en varebil med seter - den virker som om er bygd for å ha mye last baki. Det støyer i tillegg noe fra motor og fra veien. I tillegg er setene ukomfortabelt myke i korsryggen, noe ryggen ikke setter særlig pris på - og de i baksetet klaget over altfor rett sittestilling. Klimaanlegget makter heller ikke å kompensere for det store volumet og de store vinduene; den klarer verken å gi god varme eller behagelig kjøling på en jevn måte.

Sikkerhet: 3

Den vanlige, altså korte, Caddy fikk i 2007 fire av fem stjerner for voksensikkerhet - bryst, knær og hofter fikk mest juling. Tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire for fotgjengersikkerhet er heller ikke imponerende. Bilen har ESP med tilhengerstabilisering som standard, men har ikke så mange airbags som andre biler i klassen.

Pris/utstyr: 5

Volkswagen Caddy Maxi Life er en rimelig bil. I hvertfall sammenliknet med andre sjusetere med dieselmotor og automatgir. Med 1,6-liters bensinmotor begynner prisen i skrivende stund på 309 120 kr, mens 1,9-dieselen begynner på nær 312 000 kr. Parer du dieselen med DSG-automat hopper prisen opp 34 000 kr, noe som ikke er verdt pengene. Da ville vi heller ha lagt til litt ekstra; for 357 190 kr får du den med tolitersdieselen på 140 hk. Utstyrsnivået er helt ålreit, og noe av ekstrautstyret du får til den er fornuftig priset - mens andre ting, som navigasjon med fargeskjerm, koster altfor mye. Med 1,9-liters diesel er den nøysom, og en bil som dette vil antakeligvis alltid ha en relativt stor krets med interesserte kunder.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 346170

Konklusjon

Volkswagen Caddy Maxi Life oppleves mer som en stor varebil med mange seter enn som den fine familiebilen den kanskje ser ut til å være på papiret. Om den hadde vært litt mer praktisk innvendig, og hatt et mer finstemt understell, hadde Volkswagen kanskje ikke hatt behov for Touran? Men den er rimelig, og gir mye bil for pengene - om det er det eneste du er på jakt etter.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!