Andreas Handeland

BMW M-divisjonens planer

M3 stasjonsvogn og CSL skrinlegges, men både X5 og X6 kommer i M-utgaver!

Kort sagt:

+ Hissig og hvass V8-er

+ Kjøreegenskaper

+ Tøft utseende

+ Herlige sportsseter

+ Grom girkasse

+ Racerbil-lyd


- Høyt forbruk

- Dyr

Det mest spesielle med BMW M3 cab er at det er den første bilen med BMWs nye dobbelkløtsj-girkasse tilgjengelig, og for en kasse! I motsetning til de foregående SMG-utgavene, "lugger" ikke M DKG Drivelogic - som den så fint heter - under sjaltingen.

Dobbelkløtsjen holder til enhver tid neste gir klart, og sørger derfor for behagelige og svært så effektive girskift, med en herlig mellomgass.

Heldigvis kan man også låse girkassen i selvvalgte gir, som du bestemmer ved hjelp av girhendlene bak rattet; dermed kan du til enhver tid ligge på det turtallet der draget, og ikke minst V8-skriket, er på sitt beste.

Helt siden BMW utviklet første generasjon M3 for å flå Mercedes 190E 2,3 16V, har kjøremaskinen fra Bayern vært en legende. Ideen om å forvandle en hverdagslig gentleman til en reinspikka kjøremaskin som gir inntrykk av å ha gomlet masse anabole steroider, er egentlig absurd. Men M3, med sine 22 år på baken, beviser at denne resepten er en suksess.

Tekniske data BMW M3 cab

  • MOTOR: V8, 3999 ccm
  • EFFEKT: 420 hk v/8300 o/min
  • DREIEMOMENT: 400 Nm v/3900 o/min
  • EGENVEKT: 1905 kg
  • FORBRUK, EU-MIX: 1,29 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 309 g/km
  • 0-100 KM/T: 5,1 sek
  • TOPPFART: 250 km/t (sperret)
  • PRIS, FRA: Kr 1 521 300
  • PRIS, TESTBIL: Kr 1 696 660
  • I NORGE: Løp, lån, og kjøp
  • www.bmw.no

Ikke lenger kjappest, men.

Jeg napper i hendelen bak rattet. Med M-programmet aktivert for fullt, smeller bilen kontant inn et nytt gir. Lyden av en illsint fireliters V8-er som drar 8300 omdreininger, forsterkes av bilens åpne takløsning, og gåsehuden er et heldekkende faktum.

Mye har skjedd med M3. Fire sylindrer ble til seks i rekke, som nå har blitt til åtte i V-form, og den har nesten 80 arbeidsvillige hester mer enn forgjengeren. At toppeffekten må hentes ut ved nettopp 8300 omdreininger, besørger høyt engasjement bak rattet - og lyden!

"Omvei hjem-bil"

La oss gjøre én ting klinkende klart: M3 cab er en skikkelig "omvei hjem-bil". Få biler kan gjøre deg så umiddelbart avhengig som en M3; du har så lyst til å bare kjøre mer og mer at det nesten blir slitsomt.

Følelsen av å kjøre denne toppløse tyskeren på 1905 kilo - man skulle tro den bare veide halvparten - er meget spesiell. Styrefølelsen er så presis at man alltid vet nøyaktig hvor fronten befinner seg, og understellet er akkurat så stramt som det må være i en slik kjøremaskin; M3 skriker etter å kjøre fort, og den takler det på en glimrende måte. Skulle du føle for en aldri så liten overstyring (les breisladd), er den gjerne med på moroa da også.

- Er det ingen ulemper med M3?, tenker du sikkert nå. Nei, ikke noe bortsett fra at den spyr ut 309 gram CO2 per kilometer og bruker 1,29 liter på mila. Og at prislappen begynner på 1 521 300 kroner. Noen som vil spleise på en tirekkers lottobong?

Les også:

Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?

Slik kjøring irriterer vettet av mange

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!