Tekniske data Mazda 6 2,5 Sport sedan

  • MOTOR: R4, 2488 ccm, 16V
  • EFFEKT hk, o/min: 170 v/6000
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 226 v/4000
  • EGENVEKT, kg: 1395
  • BAGASJEROM, l (VDA): 519
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,81
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 192
  • 0-100 KM/T, sek: 8,0
  • TOPPFART, km/t: 220
  • DEKK: 225/45 R18
  • PRIS, fra Kr: 403 400

Nye Mazda 6 gjorde sin inntreden på det norske markedet i vinter. 1389 biler var solgt ved utgangen av august, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Hovedkonkurrentene i mellomklassen er i første omgang Ford Mondeo (3476 solgte pr. 31. august), Volkswagen Passat (2912) og Toyota Avensis (2419). 404 av de 1389 solgte så langt, er utstyrt med bensinmotor - og kun et fåtall av disse igjen har 2,5-literen denne testen tar for seg. Den er altså litt større enn 2,3-literen med 260-hestekrefters turbomotor og firehjulsdrift som kom i heftig MPS-utgave i forrige Mazda 6. Det sportslige er imidlertid sterkt nedtonet, og prisen samtidig drøye 200 000 kroner lavere.

Les vår test av Mazda 6 MPS her.

Kjøreegenskaper: 5

Mazda 6 er kjøreglad, sportslig og kvikk, og har snarere en hang til å overstyre enn omvendt. Dette gjelder for samtlige utgaver vi har testet - altså alle som tas inn til Norge. Tendensen er at bilen understyrer først når den presses, før ESP-systemet kompenserer med å slippe hekken litt ut. Dermed er hovedinntrykket at Mazda 6 opptrer balansert og greit, i tillegg til at denne 2,5-utgaven oppfattes noe kvikkere enn den turbodieselmotoriserte volumselgeren.

Motor: 3

Den største bensinmotoren i Mazda 6 er en spesiell affære. Den har 2,5 liter slagvolum, men yter ikke mer enn 170 hestekrefter ved 6000 omdreininger. Det maksimale dreiemoment er 226 Nm, og oppnås ved 4000 omdreininger. For å gjøre en lang historie kort: Denne motoren imponerer ikke. Ikke før turtallet nærmer seg maksmomentet begynner motoren å levere noe som minner om sportslige prestasjoner. Resultatet er turtallsjag for å få ut kreftene. Sekstrinnsgirkassa er sedvanlig Mazda-presis i overføringen, og må brukes mye for å få opp underholdningsfaktoren. I utgangspunktet hadde vi håpet at denne versjonen skulle ha mer av forrige rundes MPS-gener i seg. Men i rettferdighetens navn må det sies at det skiller 90 hestekrefter mellom de to.

=

LES OGSÅ:

Ford Mondeo 2,0 TDCi - Nesten premium

Volkswagen Passat 2,0 TDI - Dyr folkevogn

Honda Accord 2,0 V-TEC - God bil savner dieselmotor

Ytelser: 3

Mazda 6 Sport fikser ifølge fabrikken 0-100 kilometer på åtte sekunder. Det er 2,5 sekunder raskere enn dieselmotoren (2,0 MZ-CD), og det er også ved akselerasjon og aktiv bruk av girspak at motoren har noe for seg. Ellers føles den skuffende doven, og det går ut over fleksibiliteten. Kreftene burde vært tilgjengelige i et større turtallsregister.

Eksteriør: 5

Mazda 6 skiller seg friskt ut i familieklassen. Vi tror vi har de fleste med oss når vi hevder at Mazdas familiebiler aldri har sett mer innbydende ut. I redaksjonen er gjennomgangstonen at frontdesignen er den mest vellykkede, særlig med de karakteristiske hvelvede forskjermene som møter det spisse panseret. Her smaker det ikke så rent lite av sportscoupeen RX-8. Hekken på sedanen i denne testen er mer tradisjonell i uttrykket, og vekker ikke de helt store følelsene.

Interiør: 4

Mazda 6 har et interiør det er lett å finne seg til rette i - og det funker. Det kan innvendes at Mazda ikke har lagt all verdens kroner i materialvalgene. Plast dominerer uansett hvor du velger å feste blikket. For egen del vil vi hevde at det er greit å kutte vekk fjas for i stedet å fokusere på det som betyr noe: funksjonalitet og god ergonomi. Skinnsetene i sportutgaven gjør jobben de er ment å gjøre - de har tilstrekkelig støtte både til rygg og rumpe. Gode innstillingsmuligheter bidrar positivt. I baksetet er det tilfredsstillende plass både til bein og hoder, og i bagasjerommet kan du klemme inn respektable 519 liter. Det er godkjent.

=

Se alle våre biltester her

Komfort: 3

Mazda 6 og komfort er ikke helt som to dråper vann. Ikke dermed sagt at Mazda 6 Sport er ukomfortabel, men det er faktisk fjærer og dempere som utgjør det mest sportslige i denne bilen. Det fører til at bilen stusser og stumper betraktelig over skarpe ujevnheter. Trivselen på fint underlag er desto høyere. Setene fungerer som nevnt bra, og gir et godt kompromiss mellom sport og komfort. Støynivået i kupeen er tilfredsstillende, men vi noterte oss generelt høy hjulstøy og noe vindsus i høyere hastigheter på motorvei. Våre egne støymålinger under kjøring understøtter de subjektive inntrykkene. Motoren har en noe hard gange som kan plage enkelte øreganger.

Sikkerhet: 4

Nye Mazda 6 er foreløpig ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP, men vi har grunn til å tro at de har ambisjoner om å gjøre det bedre enn med den forrige utgaven i 2005. Da ble det fire stjerner for beskyttelse av voksne, fire for barn og bare én for fotgjengersammenstøt. Mazda 5 (2005) og Mazda 2 (2007) har allerede oppnådd femmere på førstnevnte område, og er naturlige målestokker denne gang. ESP, elektronisk bremsekraftfordeling, automatiske beltestrammere, seks kollisjonsputer og Isofix-fester for barnesete er blant standard sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 4

Mazda 6 2,5 Sport koster fra 403 400 kroner og kommer kun med sekstrinns manuell girkasse. Modellen har et fint standard utstyrsnivå, med få ekstra tilvalg utover metallic, vinterdekk og tilhengerfeste. Vi finner selvsagte ting som navigasjon og helautomatisk klimaanlegg, og utgaven har skinnseter som standard. Bensinmotorer med såpass høyt utslipp som det denne har, 192 g/km, blir ofte dyre - derfor synes vi ikke prisen totalt sett er så gal. Mazdas oppgitte kombinerte forbruk på 0,81 l var det derimot vanskelig å tro på; vi endte på drøye 0,9 l/mil etter å ha kjørt omtrent 40 mil, hvorav 2/3 langkjøring.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda 6 er et velkomment tilskudd i floraen av familiebiler, men denne utgaven blir for de aller mest interesserte. Etter endt test står den igjen som en kvasisportslig bil med kjøreegenskaper til å håndtere langt mer kraft; den har for lite å rutte med. En nærliggende tanke er at denne motoren burde hatt en turbo, men vi er selvsagt klar over at effektsterke bensinmotorer straffes hardt av avgiftssystemet, og at man derfor fort møter seg selv i døra.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!