Når en vanlig bilist tyr til skikkelig hard nedbremsing - nødbremsing - er det som regel siste utvei før en katastrofe inntreffer. Da teller virkelig stopplengden - noen få meter ekstra kan være forskjellen mellom liv og død.

- Normalt gode familiebiler av i dag har en bremselengde fra 100 km/t til full stopp på rundt 40-42 meter - selv etter ti påfølgende harde nedbremsinger. De beste tar inn to-tre meter til, forteller Kjell Magne Aalbergsjø, testsjef i Klikk Motor.

Les også: Bilen som ikke kan kræsje

70 meter!

Derfor er de verste resultatene i det tyske magasinet auto motor und sports store bremsetest sjokkartet lesning.

70 meter bruker en Cadillac Escalade som er testet etter bladets strenge og avanserte måleregime. Og den får faktisk nesten følge av en helt annen type bil, Honda Civic 1,3 hybrid på 66 meter.

- Dette er selvsagt helt uholdbart, sier Aalbergsjø, som selv bremsetester biler etter samme mønster. Han mener man må kunne spekulere i om det faktisk har vært feil på bilene som har vært testet.

.

Svake systemer - eller dekk

På generelt grunnlag har han følgende forklaringer til hvorfor noen biler får svake resultater.

- Det opplagte er at bremsesystemet ikke er tilstrekkelig dimensjonert for bilen. I tillegg vil bremsetestene avsløre hvor godt bremsene motstår fading - altså gradvis svekking - ettersom det gjøres mange repetisjoner.

- Men mange av de store og tunge bilene, som SUV-er, har ofte også lengre bremselengder ganske enkelt fordi de testes på originaldekkene. Er dette dekk med for eksempel terrengtilpasning, vil de ikke bremse like godt på asfalt.

Aalbergsjø legger til at selvsagt vil også vanlige biler vil kunne få svake resultater dersom ikke dekkene er gode på bremsing.

Se dekktest - de beste vinterdekkene - og informativ artikkel om dekktesting

De 25 dårligste

En rask analyse av auto motor und sports liste over de 25 verste er for det første ganske forstemmende: Over 47 meter på hele hurven.

Konklusjon nummer to er at den inneholder to typer biler: Store tunge biler, for det meste SUV-er. Men også små, forholdsvis lette biler.

For eksempel står den lille, kule Daihatsu Materia først helt stille etter 47 meter. Det er skikkelig dårlig når vi vet auto motor og sport til sammenligning også har testet nye VW Golf generasjon VI - den krever kun 38 meter i samme øvelse.

Tabellkilde: auto motor und sport. Se også vår testoversikt for hver enkelt bil

Produsent

Modell

Bremsestrekning*

Priser og tilgjengelighet i Norge

Cadillac

Escalade

70,1 m

Koster over 1,6 millioner kroner

Honda

Civic 1.3i-DSi VTEC Hybrid

66,5 m

Koster 270 000 kroner

Mitsubishi

L200 2.5 DI-D Dobbeltkabin

60,3 m

Fra 240 000 kroner, varebil

Jeep

Wrangler 3.8

57,6 m

Sjekk www.jeep.no

Nissan

Navara Double Cab 2.5 dCi DPF

55,1 m

Fra 320 000 kroner, varebil

Jeep

Commander 3.0 CRD

54,3 m

Fra 880 000 kroner

Hyundai

Tucson 2.7 V6 4WD

54,3 m

Ikke tilgj. med denne motor

Land Rover

Defender 110 TD4 Station Wagon

52,1 m

Fra 650 000 kroner

Dodge

Caliber 2.0 CRD

52,1 m

Fra 250 000 kroner

Lexus

RX 350

52,1 m

Fra 1,03 mill kroner

Suzuki

Jimny 1.5 DDiS

52,1 m

Ikke tilgj. med denne motor

Honda

FR-V 2.2i-CTDi

51,4 m

Ikke lenger i salg

Hummer

H3

50,1 m

Sjekk www. bergheim.no

Kia

Carnival 2.9 CRDi

49,5 m

Fra 630 000 kroner

Toyota

Land Cruiser 4.5 V8 D-4D

48,8 m

Fra 1,3 mill kroner

Chevrolet

Epica 2.0 Diesel

48,8 m

Fra 330 000 kroner

Fiat

Panda 1.2 8V

48,8 m

Fra 140 000 kroner

Lada

1119 8V

48,2 m

Ikke til Norge

Mitsubishi

Lancer 2.0 DI-D

48,2 m

Denne motor ikke til Norge ennå

Chevrolet

HHR

47,0 m

Ikke til Norge ennå

Chrysler

Sebring 2.0 CRD

47,0 m

Fra 455 000 kroner, kun cab

Mitsubishi

Pajero 3.2 DI-D

47,0 m

Fra 700 000 kroner

Daihatsu

Materia 1.3

47,0 m

Ikke til Norge

Hyundai

Grandeur 3.3 V6

47,0 m

Ikke til Norge

VW

Fox 1.4

47,0 m

Ikke til Norge

* Fra 100 km/t med varme bremser og lastet bil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!