Det britiske forbrukermagasinet What Car? har foretatt en undersøkelse av garantisaker i samarbeid med garantitilbyderen Warranty Direct.

En rangering av 30 bilmerker viser at at premiumbilene helt klart ikke er blant de beste når det gjelder kvalitet. Les mer om det her. Finn ditt merke på lista!

I undersøkelsen har What Car? også satt opp en liste over bilmodeller du definitivt bør holde deg unna dersom du ønsker problemfritt bilhold. Også her dominerer premiumbilene - og japanerne er totalt fraværende.

Feil florerer på Jaguar

Bilene i undersøkelsen er mellom halvannet og ni år gamle. Slik sett kan undersøkelsen tjene som et hjelpemiddel under bruktbilkjøp.

Jaguar XK8 var verst av alle bilene i undersøkelsen, med en feilprosent på hele 78. Det vil si at 78 av 100 biler har hatt behov for reperasjoner, og i gjennomsnitt kostet reperasjonen over 6000 kroner.

Reperasjonskostnadene er ikke direkte overførbare til norske forhold, men ikke regn med at gjennomsnittsreperasjonen ville blitt billigere her til lands.

Jaguar er et engelsk merke (men er for tiden eid av indiske Tata), og har dermed ikke det beste ryktet her til lands. Har du de vanlige norske bilfordommene, vil du trolig også nikke gjenkjennende til at bilmodeller fra Frankrike, Italia og Spania er på listen.

Se alle våre Jaguar-tester her

=

ALLER DÅRLIGST: Jaguar XK8 er den dårligste av alle bilene i undersøkelsen.

Flaggskipet flopper

Den italienske representanten på lista er Alfa Romeo GTV. En bil som er fantastisk å se på, men som tydeligvis mangler en hel del når det kommer til det tekniske. 77 prosent av GTV-ene fra perioden 1996 til 2003 måtte få utbedret en eller flere feil.

At de tyske merkene er såpass dominerende, vil nok derimot komme som en overraskelse på mange. Spesielt når man finner flaggskipet til en av verdens mest kjente luksusbilprodusenter på listen - nemlig Mercedes-Benz S-klasse.

Den store luksussedanen hadde en prislapp på over millionen da den var ny - og det for den billigste utgaven. Men det er åpenbart ingen garanti for et feilfritt bilhold. Hele syv av ti S-klasser fra 2006 har hatt behov for verkstedbesøk.

For å ha noe å sammenligne med, kan vi nevne at kun 2 prosent av Corolla-eierne måtte innom verkstedet for å få ordnet noe som var galt.

Se alle våre Toyota-tester her

STATUSBIL: Selv om siste generasjon S-klasse kanskje gir deg status hos naboen, vil den ikke gi deg et problemfritt bilhold. © Andreas Handeland

Eldre Audi ikke bra

Det ser ut til at de fleste merker har nøyd seg med å lage én skikkelig dårlig bil som kvalifiserer til å havne blant de ti verste.

Bortsett fra Audi. Hele tre av de ti verste modellene kommer nemlig fra den tyske prestisjeprodusenten.

Enda et bevis på at prestisje og kvalitet ikke alltid går hånd-i-hånd, altså.

Se våre Audi-tester her

De verste bilene sortert etter feilprosent:

Modell

Årsmodell

Feilprosent

Audi A6

'94-'97

54

Seat Alhambra

'96-'00

55

Audi Cabriolet

'92-'00

57

Citroën Synergie

'95-'02

57

Land Rover Freelander

'97-'00

57

Audi Allroad

'00-'05

61

Mercedes Benz S-klasse

'06

71

Renault Espace

'97-'02

71

Alfa Romeo GTV

'96-'03

77

Jaguar XK8

'96-'06

78

Les også:

Disse bilene bremser dårligst

Slik kjøper du bruktbil

Forbrukerrådet refser bilbransjen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!