Kort sagt:

+ Kompetente veiegenskaper

+ Solid førerkomfort

+ Harmonisk motor/girkombinasjon


- Middels plassforhold

- Middels fjæringskomfort

- Pris på ekstrautstyr

Den nye Audi A4 kom i salg sent i 2007, og konkurrerer i den mer prestisjefylte delen av markedet for kompakte familiebiler. Hovedkonkurrenter er BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også Alfa Romeo 159 og Volvo S40 står på listen over biler som bør vurderes parallelt med nye Audi A4. 2,7-litersversjonen blir neppe den mest solgte, men har sine plussegenskaper.

Audi A4 2,7 TDI koster 150 000 kroner mer enn en normal Audi A4 2,0 TDI. Suveren motorkomfort er kanskje verdt 150 000 for noen, men vi tror de pengene kan brukes mer fornuftig.

Kjøreegenskaper

Audi A4 2,7 TDI med stor V6-diesel, er noe tyngre enn sine firesylindrede brødre. Det forhindrer likevel ikke at bilen oppleves som svært lettkjørt, og meget kompetent når det kommer til selv heftige svingaktiviteter. Sterke bidragsytere til dette er Drive select, dynamisk styring og demperregulering. Alt er ekstrautstyr og koster rundt 28 000 kroner. Både Alfa Romeo 159 og BMW 3-Serie matcher A4 med hensyn til kjøredynamikk, uten at det koster ekstra.

Motor

Den velkjente 2,7-liters V6-dieselen i Audi A4 har fått 190 hk, og skilter med et dreiemoment på 400 Nm mellom 1400 og 3250 o/m. Den er på sitt aller beste her, når den ikke har like mye å dra på som i A6 og Allroad. Motorkarakteren passer utmerket i kombinasjon med den trinnløse Multitronic-kassen, og ved normal kjøring rusler den uanstrengt mellom 1000 og 2000 o/m. Du merker ikke noe spesielt til diesellyden, motoren går svært kultivert og med en potent, dyp brumming når du gir på litt ekstra.

Ytelser

Motor/gir-kombinasjonen i Audi A4 2,7 TDI Multitronic sørger for at alt som kreves for å styre graden av akselerasjon, er en mer eller mindre tung høyrelabb. I de fleste situasjoner er det nok med et lett trykk, så gjør dreiemomentet lite nummer av å flytte rundt 1600 kilo bil. Men den føles likevel ikke som noen lynrask sprinter. Du har et tungt, sugende drag som gjør forbikjøringer trygge, og som spiser motbakker til forrett. Er du i lekehjørnet, kan du bruke Multitronic-kassen manuelt, men i de fleste tilfelle kan du bare la den være i fred. Blandet normforbruk på 0,66 l/mil og CO2-utslipp på 176 g/km, er akseptablelt, ytelser og motorkomfort tatt i betraktning.

Eksteriør

Utseendet på den nye Audi A4 har vært kilde til diskusjon hos mange bilinteresserte. Fronten er de fleste enige om: Den er steintøff. Sett fra siden er bilen mer ordinær. Hekken er det imidlertid sterkt delte meninger om - for veik, tung og utflytende er ord vi har hørt. Nå har ikke vi tenkt å opptre som noe smakspoliti, men vi synes i alle fall at avslutningen på den nære coupéslektningen A5 er et eksempel til etterfølgelse ved neste korsvei.

Interiør

Audi A4 2,7 TDI har som de fleste andre Audi-modeller et sobert og gjennomført interiør. Førerplassen er fin, uten å utmerke seg på noe spesielt vis. Vi var litt overrasket over å høre litt knirking og ressonanslyd fra dashbord og førersete, og håper ikke Audi har tenkt det skal ta et års produksjon før kvaliteten er tilfredsstillende. Sett i forhold til prisen, er Audi A4 2,7 TDI ganske snau plassmessig, med middels rommelig i baksete og et bagasjerom som ikke akkurat roper på ferietur for fire.

Komfort

Vår Audi A4 2,7 TDI hadde bøttevis av komfortutstyr, og gjør således et bedre inntrykk enn en normalt utstyrt bil. Spesielt gjelder det setene, men uansett er støynivå og sittekomfort de virkelig sterke punktene på Audi A4. Klimaautomatikken gjør jobben fint, men fjæringskomforten på vår bil var ikke 100 % på høyden, iallfall ikke i forhold til de beste i denne klassen; det blir en del harde støt og slag som trekker ned et ellers godt helhetsinntrykk.

Sikkerhet

Det er i skrivende stund ikke kjørt noen kollisjonstest med nye Audi A4, så dermed ryker sjansen for toppkarakter i vår test - foreløpig. Det er liten grunn til å tro at Audi sikter på noe mindre enn full pott for sin mellomklassestolthet, og det er da også nødvendig hvis de vil holde følge med de beste i klassen. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet et ESP-system som absolutt er med på notene. I tillegg kan man krysse av for mange aktive sikkerhetskomponenter på ekstrautstyrslisten, som for eksempel blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll og parkeringssystem.

Pris/utstyr

Med en startpris på snaut 540 000 kroner, er Audi A4 2,7 TDI i utgangspunktet ingen billig bil. Og når vår testbil er lesset med utstyr til 221 640 kroner uten å føles spesielt påkostet, får Audis prispolitikk med hensyn til ekstrautstyr et latterlig skjær. Skal bilen ha en viss omsetningshastighet på bruktmarkedet, "kreves" en utstyrspakke på minimum 60 000-70 000 kroner, og det finnes nok av forfengelige bilkjøpere som dukker opp hos forhandlerne med innbruddsklar bankkonto. Trøsten for den som betaler gildet i første omgang, er at du finner de samme personene på bruktmarkedet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I forhold til bilens langt rimeligere søsken, er den flotte motoren den eneste reelle fordelen ved å kjøpe Audi A4 2,7 TDI; den harmonerer glimrende med Multitronic-kassen. Og for noen teller sikkert prestisjen ved 2,7 TDI-merket en god del. Når prisen passerer 600 000 for en fornuftig utstyrt bil, blir konkurransebildet et helt annet enn for billigere Audi A4-modeller; kravene blir høyere og alternativene langt hvassere. Da blekner en del av egenskapene som gjør 2,0 TDI-versjonen så attraktiv.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!