Tekniske data: Toyota Yaris TS

  • Motor: 1798 ccm VVT-i
  • Effekt: 132 hk 173 Nm
  • Vekt: 1210 kg
  • 0-100 km/t: 9,2 sek.
  • Toppfart: 194 km/t

Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Kvalitet

+ Stilig eksteriør


- Komfort

- Pris

Først forsvant MR2, den lille midtmotoriserte 2-seteren som har vært på markedet siden 80-tallet. Så var det Celicas tur. Kupeen med fire seter og motoren i front forduftet også fra Toyota-forhandlernes vinduer. Yaris TS er et friskt pust, men holder det til å kalles spennende?

Kjøreegenskaper: 3

Senket fjæring, står det i brosjyren, og det kjennes. TS er stiv, veldig stiv. Korte biler med stiv fjæring blir ofte humpete på dårlig underlag, noe som ikke bare gjelder denne bilen.

Humpingen gir Yaris dårligere kontakt med underlaget, og dermed får man ikke det veigrepet og de morsomme kjøreegenskapene som man kanskje ønsker av en bil som denne. Med dette oppsettet gjør TS det bedre på veier uten hjulspor og telehiv, men her til lands er dette dessverre en sjeldenhet.

Her kan du se en oversikt over alle våre biltester.

Selv om rattet hele tiden planter vibber av god kontroll inn i armene og videre til hjernen, kunne styringen vært mer presis. Det stive understellet og den hissige motorlyden gir deg gokart-følelsen, og man ønsker da at styringen stiller i samme klasse.

Dessverre står også bilen på bløte vinterdekk på tørt høstføre. Presser man TS i svingene, sitter man derfor igjen med et kraftig ul i dekkene. Og et ESP-system som griper, i god Toyota tro, altfor tidlig inn når en snakker om en sportslig bil.

=

Motor: 4

Den noe jagete 1,8-literen i Yaris TS kjenner vi fra før. Den har vært innom en rekke modeller, også med forskjellige effektuttak. Vi fant den i ovennevnte Celica og MR2, med 143 eller 192 hestekrefter, men i Yaris TS yter den 132.

Polo GTI er en arg konkurrenst. Se testen her.

VVT-i motoren er morsom, den puster, peser og hyler på høyt turtall. Spesielt gøyalt er det når turtallet nærmer seg rødmerkingen på 7000 o/min. Det er nettopp der det skjer. Spesielt sterk fra bunnen er den ikke, for makseffekten er der først når nåla passerer 6000 o/min.

Ytelser: 4

132 hester i en sugemotor gjør ikke TS til en spesielt rask vogn. Og nå som downsizing er på moten savner vi kraftkilden som en kort periode satt i Yaris turbo. 18 ekstra hester, og bedre moment fra bunnen passet den lille raceren bedre.

Men fra historie til dagens fakta, de 132 hestene sørger for en sprint fra null til hundre på 9,2 sekunder. Noe som føles tilstrekkelig i den lille bilen. Legger man turtallet der hestene er flest og girer etter den filosofien, er det nok underholdningsfaktor til å trekke på smilebåndet.

=

Eksteriør: 4

I utgangspunktet er ikke Yaris den mest spennende bilen å legge øynene på. Yaris TS derimot er frisket opp med stylingelementer som gjør det hele mye bedre.

Bakspoiler, sideskjørt og støtfangere med større luftinntak hjelper på. Sammen med et grovere eksosrør, rød TS-logo i grillen og ikke minst 17-tommers aluminiumsfelger ser man fort at dette er en hissigere utgave av den populære småbilen.

Interiør: 3

I cockpiten er ikke forandringene fra en vanlig Yaris til en TS like store som på utsiden. Sportslige seter er et must, og sidestøtten er god. Dessverre er sitteputen noe kort og hard, og vi finner aldri helt den perfekte sittestillingen.

Se alle våre Toyota-tester her.

I motsetning til den vanlige Yarisen med digitalt speedometer, har TS analoge klokker. Noe som hører hjemme i en "sportsbil". Personlig liker jeg at speedometernåla hopper opp og ned ved aktiv kjøring. Det lager mer liv.

Dashbordet er som i småbiler flest trukket langt tilbake mot føreren. Dette gir en større romfølelse og oversikten blir bedre. Dashbordet er ryddig satt opp, og brukervennligheten er god.

=

Komfort: 2

Som nevnt tidligere lider Yaris TS på komfortsiden grunnet stiv fjæring. På norske veier hopper og spretter den lille bilen rundt. Sammen med en noe jagete motor kommer aldri komforten opp på ønsket nivå.

Noe trekk får også TS på grunn av harde seter der vi aldri finner den ultimate sittestillingen.

Sikkerhet: 5

Ni kollisjonsputer fordelt på to foran, tre på hver side og en til førerens bein gjør Yaris til en sikker bil å oppholde seg i.

Yaris ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2005 med gode resultater. Fem av fem mulige stjerner, og 35 poeng totalt. Tre av fem mulige for sikkerheten til barn i bilen, og to av fire for sikkerheten til fotgjengere. Et resultatet som er helt på høyde med de beste i klassen.

ABS (blokkeringsfrie bremser), EBD (elektronisk bremsekraftforsterker), BA (bremseassistanse), VSC (stabilitetskontroll) og TRC (tractioncontroll) er på plass for å forhindre en kollisjon. I god Toyota tro griper disse elektroniske hjelpemidlene inn tidlig, noe som begrenser bilens potensial ved aktiv kjøring.

Det gjenspeiler Toyotas visjon der trygghet hele tiden går foran - også foran selve opplevelsen.

=

Pris/utstyr:

Med større motor følger også høyere pris, og det merkes godt på en bil som Yaris TS. Rimeligste modell i rekken er en tredørs Yaris 1,0 - med en pris fra 161 700 kroner. Prisen spretter opp til 190 800 kroner for en Yaris 1,3 Sol, mens TS med sin 1,8 liter og fem dører lander på 223 500 kroner.

TS er ikke oppsiktsvekkende godt utstyrt, men det som trengs er til stede. Sportsseter, 17-tommers aluminiumsfelger, sidespeil med varme, keyless-go nøkkelsystem og klimaanlegg.

Les også:

Vi har testet VW Golf GT med 1,4 liter turbo kompressor.

Peugeot 207 RC er en liten tøffing. Se video her.

Opel Corsa OPC er en skikkelig versting. Se testen her.

Dette er en Mini som kjører fra de fleste.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Over 220 000 er dyrt for en Yaris, men man får en bil som man kan ha mye moro med. Dette er en bil som er mye mer underholdende enn sine søsken, både når det gjelder kjøreegenskaper og utseende.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!