Kort sagt:

+ Sprek og gjerrig turbomotor

+ Rommelig

+ Gode sportsseter

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Mye morobil for pengene


- Litt kjedelig dashbord og midtkonsoll

- Burde hatt en femmer i krasjtest

Skulle du så gjerne hatt en Golf GTI, men innser at familiære behov setter en stopper for drømmene? Det finnes håp - det bærer navnet Skoda Octavia RS.

Skoda Octavia RS byr på en herlig turbomotor og lekne kjøreegenskaper, samtidig som den dekker de fleste familiære behov. Det finnes ikke mange konkurrenter med tilsvarende egenskaper - i hvert fall ikke i samme prisleie. Både Saab 9-3 Aero, Volvo V50 T5 og BMW 325i er vesentlig mer kostbare. Det samme gjelder Octaviaens konsernfettere Audi A4 og VW Passat med samme motor.

"Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå-da?" het det i sin tid, men nå er det bare å legge denne gamle vitsen på hylla. Octavia RS gir deg nemlig det meste man kan ønske seg i en bil til en overkommelig penge. Bilen kjører meget presist og lekent, har en kjapp og lettkjørt turbomotor, og har i tillegg de sportslige elementer utvendig og innvendig som en slik bil burde ha.

Kjøreegenskaper

Alle som har kjørt Golf GTI av nyeste sort vil umiddelbart kjenne seg igjen bak rattet i Octavia RS. Bilen er nemlig bygd på samme plattform, og har dermed de samme gode egenskapene; den er morsom, velbalansert og trygg på samme tid. Den oppleves kanskje ikke like sylskarp som enkelte sporty BMW-modeller eller biler som Ford Focus ST og Audi S3, men totalopplevelsen er meget god.

Motor

Tenk deg en kjapp og hissig turbomotor der man slipper å vente på ladetrykk, gjerne med en momentkurve som en dieselbil. Omtrent sånn er VAGs toliters TFSI-motor, som også etter hvert har funnet veien ned under panseret på RS. Den yter 200 hester ved 5100 omdreininger, men mer interessant er det at fullt dreiemoment på 280 Nm er tilgjengelig fra 1800 til 5000 omdreininger. Det gjør den utrolig lettkjørt, og du har en god dose moment uansett gir og hastighet. Det er ikke mange tolitersmotorer som klarer en fartshump i oppoverbakke i tredje gir& Ellers går motoren pent og i harmoni med sekstrinns-kassen, og gir fra seg en grom lyd som forfines ved pådrag.

Ytelser

Den lettkjørte og spreke motoren setter bra med fart på Octavia RS. Bilen sprinter til 100 på 7,5 sekunder, mens toppfarten er 238 km/t. Selv om dette er godkjente tall for en stasjonsvogn på snaut 1500 kilo, er det i mellompartier draget er mest imponerende - blant annet går forbikjøringer unna som en lek. Momentkurven i denne bilen er et eksempel til etterfølgelse.

Eksteriør

Skoda Octavia er i utgangspunktet en fin, men kanskje ikke altfor spennende bil. RS-modellen er krydret såpass kraftig med forskjellige elementer at den blir ganske frekk. Vi kan nevne ting som sportsgrill, større hjul, andre eksospotter, fargede kalipere og andre fangere. For den vanlige mannen i gata ser nok bilen ganske normal ut, men kjennere legger godt merke til den.

Interiør

Skoda-modeller har de siste årene blitt mer og mer like sine konsernfettere fra Volkswagen og Audi innvendig. Vi synes likevel det er synlig på enkelte områder at Skoda fortsatt er det billigste valget av de tre, noe som også gjelder RS. Setene er av topp klasse og gir en sportslig og komfortabel sittekomfort, men dashbordet blir litt spartansk og kjedelig (navigasjonen på testbilen er ettermontert). Plassmessig stiller Octavia RS derimot kjempesterkt, og bagasjerommet på 580 liter rommer lett både barnevogn, bæreposer og feriebagasje.

Komfort

Skoda Octavia RS blir som en GTI-bil å regne. Her står kjøreegenskaper og god styrerespons høyt på prioriteringslista, noe som ofte kan ha en tendens til å påvirke komfortnivået i negativ retning. Selv om testbilen faktisk var utstyrt med lavere fjærer enn originalutgaven, virket den ikke stump eller kompromissløs. Man merker selvfølgelig ujevnheter og humper i veien i større grad i en slik modell, men ikke så mye at det blir plagsomt. Heller ikke støy fra dekk, vei og vind var av den irriterende sorten, til tross for at bilen er kraftigere skodd enn standard-Octaviaen. Setene er av beste sort med solid støtte i sidene og under lårene, og en rekke innstillingsmuligheter gjør ergonomien god.

Sikkerhet

Skoda Octavia ble i 2004 kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP. Det resulterte i fire av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire for sikkerheten til fotgjengere ved en påkjørsel. Bilen gjorde en god figur i testene, men fikk kritikk for kneskader hos fører. Likevel vil fire stjerner aldri bli nok i en klasse der de aller fleste konkurrenter etter hvert har oppnådd full pott. Octavia RS har bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet seks kollisjonsputer, ESP, bremseassistent og Isofix-feste for barnesete.

Pris/utstyr

For 410 000 kroner får du en fullverdig og rommelig familiebil med et bra utstyrsnivå og en fantastisk turbomotor. Til sammenligning koster konsernfetteren Golf GTI nesten det tilsvarende, men blir sjelden et tema for familier med plassbehov. Når også bilens argeste konkurrenter hva ytelser og størrelse angår koster vesentlig mer, framstår Octavia RS som en bil der man får mye for pengene. Ellers er 2,0 TFSI-motoren gjerrig til tross for effekten den gir fra seg, og RS-modellene holder seg generelt bedre i pris enn standardbilene (hvis man ser bort fra TDI 4x4).

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det å utstyre en familiebil med en sprek motor og et lekent understell kan de fleste gjøre - å få det til å fungere til hverdags er en helt annen sak. Skoda har absolutt klart det med sin RS; samtidig som bilen er leken og underholdende, kan du like gjerne hente unger i barnehagen som å lufte den på en bane hvis anledningen skulle by seg. Den er kanskje ikke 100 % på høyde med Golf GTI i svingene, men heller ikke på langt nær så ordinær som en vanlig familiebil i det daglige. Den byr rett og slett på det meste en bilinteressert familiefar kan ønske seg - og "sjefen" i huset vil neppe klage på stiv fjæring eller høyt forbruk.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!