ADAC veihjelpsstatistikk

Disse bilene bryter sjeldnest sammen

Tyske ADAC har sluppet oversikten over hvilke biler som brøt sammen sjeldnest i 2011.

BATTERIPROBLEMER: Det er batteri- og dynamoproblemer som troner på toppen når ADAC summerer hva oppdragene gjelder.
BATTERIPROBLEMER: Det er batteri- og dynamoproblemer som troner på toppen når ADAC summerer hva oppdragene gjelder. Foto: FOTO: HM Foto
Sist oppdatert

ADAC er NAFs tyske søsterorganisasjon, og i likhet med NAF utfører de veihjelpsoppdrag. De er imidlertid tyske, så all statistikk noteres, registreres og publiseres hvert år i form av det de kaller "pannenstatistikk".

Årets oversikt viser at de tyske bilene er uslåelige, som ADAC selv skriver. Bortsett fra i den aller minste klassen, er det tyske biler på topp. Og minstemann med best resultat er Ford Ka - som bygges i nabolandet Polen.

I tillegg til å rangere bilene, viser statistikken hvilke problemer som oftest fører til driftsstans. Ikke overraskende er det trøbbel med batterier og lading som står for flesteparten av oppdragene.

På andreplass finner vi problemer med styring, bremser og aksler mens det tredje vanligste er trøblete motorelektronikk.

Få japanske på topp

I denne undersøkelsen gjør ikke de japanske bilene en like god figur som man kanskje skulle tro. Det er bare i de to minste av de fem klassene vi finner en japansk modell blant de tre beste.

I det som kalles mikrobilklassen innehas topplasseringene av Ford Ka, Renault Twingo og Toyota Aygo.

For de litt større småbilene er det Mitsubishi Colt som er japanernes alibi på en andreplass. I denne klassen blir Mini rangert som best, mens Opel Meriva innehar tredjeplassen.

Lavere middelklasse

Ingen av disse klassene er imidlertid spesielt populære her til lands.

Derfor er det først når vi kommer til det ADAC kaller lavere middelklasse ting blir interessant. Dette er samme klasse som vi her til lands kaller kompakt- eller Golf-klassen.

I denne kategorien er det Mercedes som innehar de to øverste plasseringene med henholdsvis A- og B-klasse. På tredjeplass finner vi BMW 1-serie.

Audi A5 best i mellomklassen

PÅ TOPP: Mini kommer best ut i klassen for småbiler.
PÅ TOPP: Mini kommer best ut i klassen for småbiler. Foto: Egil Nordlien HM Foto

ADAC har en middelklasse som inkluderer mye forskjellig. Her finner vi alt fra sportsbilen Mercedes SLK og flerbruksbilen Ford S-Max til stasjonsvognen Volkswagen Passat og kompakt-SUV-er som Audi Q5 og BMW X3. Det er imidlertid en sportslig coupé som stikker av med førsteplassen her - nærmere bestemt Audi A5. På de to neste plassene følger de nevnte SUV-ene Q5 og X3.

Dette baserer statistikken seg på

All veihjelp som blir utført av ADACs patruljer registreres og rapporteres. Organisasjonen har rundt 17 millioner medlemmer, og disse har til sammen mer enn 27 millioner biler. Dette tilsvarer over halvparten av alle bilene i landet.

Statistikken inkluderer kun relle sammenbrudd. Selvforskyldte tilfeller som bensin- eller oljemangel, dekkproblemer og de tilfellene hvor førerne låser seg ute av bilen regnes ikke inn i statistikken.

Alle modellene i statistikken må ha minst 10 000 registrerte modeller ett år. Andre år må den ha 5000 registreringer. Hver modell må ha minst tre sammenhengende år med disse tallene for å bli tatt med i undersøkelsen.

Kilometerstanden blir korrigert innad i klassene. ADAC regner imidlertid med at bare halvparten av problemene er relatert til kjørelengde.

Den øvre middelklassen inneholder storbiler og luksus-SUV-er. Her er det de velkjente premiumbilene Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse som befinner seg på de tre første plassene i nevnte rekkefølge.

Under finner du oversikten over de beste modellene ADAC har rangert i årets undersøkelse. Karakterene går fra - (dårligst) til ++ (best). Lenkene fører deg til Klikks egne tester av modellene.

Hvis du klikker deg videre inn i ADACs tabeller, kan du også finne ut hva som er hovedårsaken til sammenbrudd på de spesifikke modellene. Da ser du også om det er noen årsmodeller av de forskjellige bilene som skiller seg ut i negativ retning. Generelt sett kan man imidlertid si at biler av samme generasjon holder omtrent like godt.

Les også:

Bileiernes dom over egne biler

Ikke engang Veivesenets ansatte kan denne regelen

Her er de beste sommerdekkene

Minibiler

  1. Ford Ka
  2. Renault Twingo
  3. Toyota Aygo
  4. Fiat Panda
  5. Volkswagen Fox
  6. Peugeot 107
  7. Citroën C1
  8. Fiat 500
  9. Hyundai i10
  10. Ford Ka (forrige modell)

Småbiler

  1. Mini
  2. Mitsubishi Colt
  3. Opel Meriva
  4. Nissan Note
  5. Ford Fusion
  6. Peugeot 207
  7. Renault Clio
  8. Dacia Sandero
  9. Mazda 2
  10. Volkswagen Polo

Nedre mellomklasse (kompaktklassen)

  1. Mercedes-Benz A-klasse
  2. Mercedes-Benz B-klasse
  3. BMW 1-serie
  4. Audi A3
  5. Nissan Qashqai
  6. Volkswagen Golf
  7. Renault Scenic
  8. Toyota Auris
  9. Renault Megane
  10. Volkswagen Touran

Mellomklasse

  1. Audi A5
  2. Audi Q5
  3. BMW X3
  4. Mercedes-Benz GLK
  5. BMW 3-serie
  6. Mercedes-Benz SLK
  7. Audi A4
  8. Mercedes-Benz C-klasse
  9. Volkswagen Tiguan
  10. Opel Insignia

Øvre middelklasse

  1. Audi A6
  2. BMW 5-serie
  3. Mercedes-Benz E-klasse
  4. BMW X5
  5. Mercedes-Benz ML
  6. Volvo S60/S70/S80/V70
BEST: Ford Ka tar seieren i klassen for de aller minste bilene.
BEST: Ford Ka tar seieren i klassen for de aller minste bilene.
BESTEKOMPAKTBIL: Mercedes tar de to øverste plassene i kompaktklassen. Snart kommer det forøvrig en ny A-klasse på markedet.
BESTEKOMPAKTBIL: Mercedes tar de to øverste plassene i kompaktklassen. Snart kommer det forøvrig en ny A-klasse på markedet. Foto: FOTO: Petter Handeland
MELLOMKLASSEVINNER: Audi A5, her i takløs versjon, kommer ut på topp i den varierte mellomklassen.
MELLOMKLASSEVINNER: Audi A5, her i takløs versjon, kommer ut på topp i den varierte mellomklassen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
PREMIUMVINNER: Audi stikker av med seieren i storbilklassen også. Her representert ved forrige modell - som står for mesteparten av statistikkgrunnlaget.
PREMIUMVINNER: Audi stikker av med seieren i storbilklassen også. Her representert ved forrige modell - som står for mesteparten av statistikkgrunnlaget.

Denne saken ble første gang publisert 27/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også