Kort sagt:

+ Rommelig

+ Godt kompromiss mellom sportslighet og komfort

+ Fin motor


- Dyr

- Litt stump på dårlige veier

Samtidig med Audi Q5 slipper også andre premiummerker sine ferske bidrag i klassen for påkostede mellomstore SUV-er. To tøffe konkurrenter vil bli Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLK.

Den sterkt aldrende BMW X3 har dessuten på langt nær gitt seg - og en ny versjon av den skal etter sigende ikke være så langt unna.

Kjøreegenskaper: 5

Q5 er bygget på samme plattform som A4, noe som gjør at den plukker med seg mye av egenskapene derfra. Selv om det selvfølgelig merkes at det er snakk om en SUV, er bilen overraskende sportslig og takler det meste av svinger upåklagelig.

Føler den seg presset, reagerer den med et snev av understyring - en trygg måte å fortelle sjåføren at det er på tide å roe seg ned litt.

Vår bil var utstyrt med Audis nye Drive select-system. Dette gjør at du kan justere dempere, gassrespons og styring med et knappetrykk. På dempersiden er ikke forskjellen så stor. Q5 har kun vanlige demperer og fjærer, ikke luftfjæring som du kan få i storebror Q7.

Man merker det likevel godt på styring og gassrespons, og "dynamic"-innstillingen er å foretrekke for inspirert kjøring.

Audi sier selv at bilen er laget for landeveien, men det betyr ikke at du ikke kommer deg fram til hytta. Med 20 centimeter bakkeklaring - og maksimal vadedybde på en halvmeter - skal det en del til før du blir stående fast.

Q5 kan kjøre i 31 graders stigning - noe som er veldig mye brattere enn det høres ut.

LED-lyktene bidrar positivt til bilens utseende.

Motor: 5

Motoren er en 2-liters TDI-motor som leverer 170 hester og 350 Nm. Motoren er velkjent fra blant annet Audi A4. Dreiemomentet er tilgjengelig mellom 1750 og 2500 o/min, noe som gjør motoren lett å kjøre.

Lydnivået er også behagelig - i kontrast til Volkswagen-konsernets tidligere pumpedyse-motorer.

I skrivende stund er det kun mulig å pare denne motoren med en sekstrinns manuell girkasse, men importøren håper at de skal kunne begynne å selge den i kombinasjon med en syvtrinns S-Tronic-kasse fra første halvår i 2009.

Det er synd at kundene må vente, ettersom 2-liters diesel med automat mest sannsynlig er den kombinasjonen det vil bli solgt mest av her til lands.

Ytelser: 5

Toliteren med 170 hester kler Q5 veldig godt, og det er egentlig ikke noe poeng i å gå for storebroren 3,0 TDI.

Til tross for at Q5 er en forholdsvis stor bil, går sprinten til hundre unna på 9,5 sekunder. Du har nok krefter til rådighet, og bilen føles overraskende kvikk med denne motoren.

Les også:

De fem beste SUVene

De beste billig-SUV-ene

Sprotssetene i skinn er både komfortable og gir god sidestøtte - men sjekk prisen før du krysser vilt på utstyrslisten.

Eksteriør: 4

Det er lett å tro at Q5 er en forminsket og oppgradert Q7, men den fremstår som en helt annen bil når man ser den i virkeligheten. Storebror Q7 framstår som brautende og voldsom, mens Q5 er mer forsiktig i uttrykket. Du får ikke så mange stygge blikk og kommentarer slengt etter deg i en Q5.

Designen er ikke sprelsk på noen som helst måte, og det er nok noen som vil si at den er litt for anonym.

Interiør: 5

Innvendig er det tydelig at det er snakk om en Audi. De aller fleste kjente elementene er til stede. Kvalitetsfølelsen er på topp, og interiøret gir et solid inntrykk. De elektrisk justerbare sportssetene i vår testbil fungerte godt til både langkjøring og litt mer inspirert kjøring på svingete landeveier.

Audis MMI-anlegg har også fått en oppgradering og fremstår nå som mer brukervennlig.

Kartverket er blitt oppgradert, og du kan nå se terrenget i 3D. Det er også blitt lagt inn noen viktige bygninger som kan sees i 3D. Hvor utbygd dette systemet er her til lands, er dog uvisst.

Plassen er god, selv om bilen er basert på A4 som tidligere har fått litt kritikk for å ha et trangt baksete. Også med mine 187 centimeter har jeg helt ok plass i baksetet.

På bagasjeromsfronten kan Q5 skilte med 540 liter, noe som gjør at du kan ta med deg det meste du trenger.

Les også:

BMW X3 2,0Da: Perfekt samspill

Volvo XC60 D5: Komfort-Volvo

Mercedes-Benz GLK: Påkostet komfortmester

Land Rover Freelander 2: Kler automat

=

De nye topografiske kartene i Audis MMI-system ser lekre ut, og gir deg god informasjon om terrenget.

Komfort: 4

Q5 er en over gjennomsnittet komfortabel bil. Du er forskånet for støy fra både motor og hjul, og den er en milsluker av rang så lenge veiene er fine.

Likevel kjennes bilen litt stump på humpete norske veier. Den takler ikke ujevnhetene på en like god måte som for eksempel Volvo XC60.

Sikkerhet: 5

Q5 har ikke blitt kræsjtestet ennå, men det er ingen grunn til å tro at den vil få noe annet enn gode resultater.

ESP-systemet fungerer veldig godt, og da vi ble overrasket av isete svinger på vei over fjellet, hentet bilen seg inn mesterlig.

Det er ikke mulig å skru systemet helt av, men det er mulig å velge noe som kalles offroad-modus. Dette gjør at bilen tillater litt hjulspinn før systemet griper inn.

Pris/utstyr: 4

Q5 2,0 TDI starter på 504.000 kroner, noe som ikke er en dårlig pris i forhold til konkurrentene. Mercedes GLK 220 CDI og Volvo XC60 starter på henholdsvis 559.000 og 513.900 kroner.

Ekstrautstyret er - i god Audi-ånd - ikke av den billige sorten. Vår testbil var ikke overdådig utstyrt, men hadde navigasjon, skinninteriør med sportsseter og Audi Drive select i tillegg til annet utstyr som importøren tror kundene kommer til å velge til i en bil som dette.

Sammen med litt annet småsnacks kommer en lynraskt opp i rundt 100.000 kroner ekstra for Q5.

=

Også i baksetene er det mulig å sitte komfortabelt, så lenge du holder deg unna det midterste setet.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 504000

Konklusjon

Audi Q5 er et godt valg i denne klassen. Den er hakket mer sportslig enn Mercedes GLK og Volvo XC60, og litt mer komfortabel enn BMWs aldrende X3.

Den plasserer seg godt prismessig, og kan fort bli den mest solgte bilen i klassen.

Audi håper å få på plass mellom 300 og 400 kontrakter i år, og selge 700-800 nye biler i løpet av 2009.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!