Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Forbruk

+ Plass

+ Komfort


- Ytelser

- Utseende

Clio har vi kjørt før, og med gode resultater. I de to tidligere testene av den lille franskmannen har den prestert til fire i terningkast. De to testene finner du her.

I konkurranse med storselgerne VW Polo og Toyota Yaris er den blitt satt i skyggen, men nå prøver Renault å selge seg inn hos de som trenger litt mer plass. Vi har kjørt Clio Sport Tourer.

Kjøreegenskaper: 3

Renault og selskapets franske kolleger er ikke kjent for å ha de mest sportslige kjøreegenskapene, men på komfort er det få som er bedre. Styring og understell byr ikke på de heftigste opplevelsene, men det føles hele tiden trygt å ratte den lille stasjonsvognen.

Renault viste fram en gøyal el-småttis under Paris-messen. Her kan du lese mer om den.

Motor: 4

I testbilen satt det en 1,5 dCi motor på 68 hester og 160 Nm, en liten dieselfirer som står i stil til bilens kjøreegenskaper. Det går ikke fort, men det er kanskje ikke så farlig når forbruket er oppgitt til beskjedne 0,45 liter per mil ved blandet kjøring.

Som andre Clio-modeller med små motorer er også denne merket ECO2, der kravet er at bilens CO2-utslipp er under 140 gram per kilometer, og at minimum 5 prosent av bilens plastdeler er resirkulert.

De snaue 70 hestene sliter den 1260 kg tunge bilen fra 0-100 km/t på 15,5 sekunder. Som vi sa: det går ikke fort.

=

Eksteriør: 2

Jeg tenkte det før jeg i det hele tatt så bilen: småbiler i stasjonsvogn-utgave har en tendens til å få rare proporsjoner. Og ja, den småfreshe designen fra opphavet er dessverre borte, stasjonsvognen ser fort litt klumpete og rar ut i fasongen. Selv om bakpartiet er mindre enn fremre halvdel, ser faktisk Sport Tourer baktung ut.

Renault har akkurat sluppet sin nye Mégane. Se bildene her.

De store lyktene både foran og bak skulle man tro kom fra en større bil. Hjulene ser derimot nesten ut som om de er tatt rett fra en sykkel. Linjen fra bakre hjulbue og opp til taket er såpass stor at hjulene ser helt underdimensjonert ut.

Interiør: 4

I en såpass billig bil som Clio skulle man tro det var spinket og spart på det meste, men dette er ikke følelsen man får inne i bilen. Materialkvaliteten i dashbordet og midtkonsollen gir en bra følelse. Selv om mange av delene er av plast - kanskje til og med resirkulert plast - er dashbordet polstret og detaljer i aluminiumslook på plass og gir et mer helhetlig inntrykk.

Setene kunne dog vært bedre, de mangler litt lengde på sitteputen for å gi den støtten man trenger på langtur.

Plassen er ganske god i Sport Tourer, både for passasjerer og bagasje. 439 liter bagasjeplass må sies å være respektabelt i en småbil.

Se alle våre biltester her.

=

Komfort: 4

Det meste føles behagelig i Clio, akkurat som i produsentens andre modeller. Franskmennene har alltid vært gode på komfort, og dette merkes i Sport Tourer.

Den myke fjæringen sluker ujevnheter i veibanen, samtidig som vibrasjonene i rattet minskes. Setene er myke og bilens føles godt isolert mot hjulstøy og annen støy.

Sikkerhet: 5

Renault har satset hardt på sikkerhet, og dette gjenspeiler seg i produktene deres. Clio krabbet ut av testlokalene til EuroNCAP med full pott for passasjersikkerheten. Fire av fem stjerner for sikkerheten til barn i bilen er bra, men én av fire stjerner for fotgjengersikkerheten kunne vært bedre.

Tekniske data på alle biler finner du her.

=

Pris/utstyr: 4

Cruisekontroll, fartsbegrenser, regnsensor, stereo, kjørecomputer og klimaanlegg er på plass i vår testbil med utstyrspakken Dynamique. Sport Tourer 1,5 dCi med denne utstyrspakken har en startpris på 208 800 kroner. Ekstra kostnader til denne summen går kun på hva du krysser av som ekstrautstyr.

Grunnet et noe dårlig kvalitetsrykte er vi noe spent på verditapet. Men grunnet bilens lave pris lar vi ikke dette spille nevneverdig inn på karakteren.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Renault
Pris 208800

Konklusjon

Clio Sport Tourer gir et helhetlig og harmonisk inntrykk innenfra. Fint interiør, god komfort, god plass og lavt forbruk drar opp. Middels kjøreegenskaper, lave ytelser og et litt for spesielt utseende trekker ned.

Vi ender opp med terningkast tre, ett hakk lavere enn det vi har gitt bilen i kombi-utgave. Hovedsakelig skyldes det et ytre som ikke er like pent.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!