Det tyske bilmagasinet og nettstedet Auto Bild lar leserne skrive biltest av bilene de selv eier.

Nå har Auto Bild sortert resultatene fra over 6800 bedømmelser som regnes som "detaljerte lesertester".

Det veldig mye tysk på lista. Det er ikke rart, for tyskerne kjøper mer enn gjerne biler fra eget land.

For egen regning legger vi til at mange tyskere ser ut til å ha sterkere følelser til biler lagd innenfor landets grenser. Slikt kan virke positivt inn på bedømmelsen. (Dette er for øvrig ikke noe tyskerne er alene om.)

Ingen asiater

Det finnes ikke en eneste asiatisk bil blant de 20 beste. Derimot finner du modeller fra både Tsjekkia og Sverige.

Mangelen på asiatiske bilmodeller i Auto Bilds lesertestkåring står i motsetning til den mest omfattende kvalitetsrangeringen i Tyskland, nemlig Dekras årlige rangering.

Hos Dekra finner man mange asiatiske bilmodeller med få feil.

En viktig forskjell mellom de to kåringene er at Dekra-statistikken kun handler om reell kvalitet, mens Auto Bild også lar bileierne vurdere kjøreegenskaper, komfort, brukervennlighet med mer.

Og da liker altså tyskerne tyske biler best. Her er lista:

Nr. 1: VW Passat (2010-)

Vanligste motor blant de testede bilene er 2,0 TDI med 140 hk.

Eierne gir de beste karakterene for plass, fleksibilitet og langtursegenskaper. Det viktigste minuset gjelder først og fremst for autobahnkjøring: Også de med 140-hesters tolitersdiesel ønsker seg mer kraft.

Les vår test av VW Passat 2,0 TDI.

Vi har også testet den nye VW Passat Alltrack.

Nr. 2: BMW X5 (1999-2006)

Vanligste motor er 3,0d med 184 eller 218 hk.

De beste karakterene gis for plass, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse og sikt forover. Sikt bakover er det X5-eierne liker dårligst, fulgt av høyt forbruk.

Sjekk vår bruktbilguide for BMW X5.

Nr. 3: Audi A8 (2002-2010)

Vanligste motor er 4,2-liters bensin.

Eierne mener av A8 er en langdistanseluksusbil med sportslige takter. De høye kostnadene er det viktigste minuset.

Sjekk også testen av Audi A8 2007-modell.

BMW X5 3,0dA 2004

GAMMELT, MEN GODT: Slik ser en BMW X5 fra 2004 ut innvendig. FOTO: Terje Bjørnsen

Nr. 4: Audi A6 (2004-2011)

Vanligste motor er 3,0 TDI, seks av ti er stasjonsvogner.

Kvalitetsfølelse og høy langturskomfort er gjengangere på plussiden, mens høye kostnader oftest er nevnt som et minus.

Bruktbilguide for Audi A6 2004-2011 finner du her.

Vi har testet også Audi A6 2009-modell da den var ny.

SPORTSLIG: Audi A6 av forrige modellserie koster eieren en hel del penger, men bileierne mener det er verdt det. FOTO: Terje Bjørnsen

Nr. 5: Volvo V60/S60 (2010-)

Vanligste motorer er D3 (163 hk) og D5 (205 hk).

Volvo-eierne synes at et karakteristisk utseende som skiller bilen fra hopen, er et klart pluss. Tungvint GPS-betjening og dårlig sikt er minuser.

Les også testene av Volvo S60 D3 og V60 1,6D Drivé.

Volvo V60 DRIVe

DESIGN: Tyske Volvo-eiere liker utseendet til V60. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 6: Mercedes E-klasse (2009-)

Vanligste versjon er E 220 CDI, rundt halvparten er stasjonsvogner.

Viktigste plussider ved den nyeste utgaven av E-klasse er komfort og plass, mens eierne ikke er glad i knurrende motorlyd fra de firesylindrede dieselmotorene.

Vi har også testet Mercedes E 250 CDI 4Matic.

Mercedes E 250 CDI 4Matic

KOMFORT: Tyskerne kjøper Mercedes E-klasse når de vil ha komfort og god plass. Men også de synes den er dyr. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 7: Opel Meriva (2010-)

Vanligste motor er 1,4T Ecoflex.

Plass i forhold til størrelse, fleksibilitet og lave kostnader er viktigste plusspunkter, mens eierne klager mest på dårlig sikt.

Testen av Opel Meriva 1,4T finner du her

Opel Meriva

PRAKTISK: Opel Meriva er den minste bilen på topp ti. Eierne setter pris på de praktiske egenskapene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 8: BMW 5-serie (2003-2010)

Vanligste motor i brukertestene er 530d. Sju av ti biler er stasjonsvogner.

På plussiden oppsummeres 5-serie av forrige modellserie som "familiedugelig kjøreglede med pent forbruk". Elektronikktrøbbel er hyppigst nevnte minus.

Bruktbilguide for denne generasjonen 5-serie.

Les vår test av BMW 520d 2006-modell fra da den var ny.

Nr. 9: Mercedes E-klasse (2002-2009)

Vanligste motor er E 220 CDI og 200 K.

Kvalitet og design er som det skal være, mener eierne. Men de synes kostnadene er høye.

Her finner du vår bruktbilguide til denne generasjonen av Mercedes E-klasse.

Nr. 10: BMW 5-serie (2011-)

Vanligste motor i den nyeste utgaven av BMW 5-serie er 520d.

Kjøreglede, og likevel lavt forbruk - det er det eierne liker aller best med den nye 5-serien. Derimot er de ikke imponert over innvendig plass i forhold til utvendig størrelse.

Her finner du tester av siste generasjon av BMW 5-serie.

BMW 520d

SPORT OG SPARSOMHET: I BMW 5-serie går kjøreglede og lavt forbruk hånd i hånd. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 11: Audi A2 (1999-2005)

Nr. 12: Audi A4 (2004-2008)

Vi har en bruktbilguide av denne generasjonen av Audi A4.

Nr. 13: Volvo 850 (1991-1996)

Nr. 14: Volvo V70 (2000-2007)

Her er vår bruktbilguide av Volvo XC70 av samme generasjon.

Nr. 15: VW Polo (2009-)

Tester av VW Polo. finner du her.

VW Tiguan

BESTE KOMPAKT-SUV: VW Tiguan. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 16: VW Tiguan (2007-)

Les våre tester av VW Tiguan.

Nr. 17: Mercedes W 124 (E-klasse) (1984-1997)

Nr. 18: BMW 5-serie (1995-2004)

Maridalen 03112010 Opel Insignia=

KJØRER BRA: Opel Insignia Sports Tourer kjører bra, ser bra ut og ikke minst er den komfortabel og ganske praktisk. Bilen på bildet er en OPC-variant. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Nr. 19: Opel Insignia (2008-)

Les våre tester av Opel Insignia.

Nr. 20: Skoda Superb (2008-)

Les våre tester av Skoda Superb.

DIGER: Stasjonsvognutgaven av Superb er en veldig stor bil. Perfekt for barnefamilier. Bakseteplassen er nesten i overkant. © FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!