Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi

Den er lekker, den er rommelig, den kjører knallbra, og den har en perfekt drivlinje. Synd prisen er alt annet enn perfekt...

Sist oppdatert

Den vakre Audi A5 er ikke blitt mindre vakker med to dører til og en kombibakluke. Bare mer praktisk. Dessuten er testbilen bestykket med en av de beste drivlinjekombinasjonene vi kan tenke oss; en relativt sprek og behagelig, turbomatet bensinmotor, paret med automatgir og firehjulstrekk.

Bilen plasserer seg et sted mellom Audis egne A4 og A6, men skiller seg likevel ganske så mye fra disse - både hva utseende og opplevelse angår.

Biler som dette, altså med coupéform, men fire dører, kalles gjerne firedørscoupéer. De er ganske enkelt kombicoupéer, uten at det har noen som helst betydning.

Kjøreegenskaper: 6

A5 Sportback er en nydelig bil å kjøre. Understellet er herlig avstemt. Den har masser av storbilfølelse, med flott komfort og deilig stabilitet, likevel er den lettkjørt, trivelig og sporty når svingene kommer tett. Bilen gir gode tilbakemeldinger, uten å være masete og slitsom. Den er ingen sportsbil, og kunne hatt enda bedre styrefølelse for den virkelig aktive kjøreturen, men gir likevel hverdagssportslighet i store mengder.

Motor: 6

Den turbomatede toliteren har masser av kraft, både på lave turtall, i mellomregisteret og på toppen. Dette akkompagneres med trivelig lyd, som oppfordrer til turtallsbruk.

Dobbeltclutch-S tronic-girkassen med sju trinn gjør en fullgod jobb uten menneskelig inngrep, og henter hele tiden det beste fra motoren. Den girer svært raskt, og behagelig. Noen ganger kunne den vært enda kjappere i reaksjonen, men man har jo muligheten til å gire manuelt, også.

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

Tekniske data Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic

MOTOR, CM3: R4, 1984

EFFEKT, HK VED O/MIN: 211/4300-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1500-4200

EGENVEKT, KG: 1690

TILHENGERVEKT, KG: 1700/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 471/185/139

BAGASJEROM, LITER: 480-980

DEKKDIMENSJON: 245/40R18Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,75

CO2-UTSLIPP, G/KM: 174

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,6

TOPPFART, KM/T: 241

PRIS FRA, KR: 647 500

PRIS TESTBIL, KR: 826 500

Med 211 hk og 350 Nm - sistnevnte holder seg på dette hele veien mellom 1500 og 4200 o/min - er A5 Sportback en kvikk bil. S tronic-dobbeltclutchautomaten henter hele tiden ut det beste fra motoren, og bidrar til svært hyggelige prestasjoner. 0-100-sprinten er oppgitt til 6,6 sekunder, og toppfarten skal være 241 km/t.

Testmålingene imponerer; den ikke bare oppleves som kvikk, den er det også. Forbikjøringsintervallene går unna på kort og trygg tid. Det hjelper også i det daglige at det høye dreiemomentet er tilgjengelig over et så stort område; man behøver ikke så mange girskift, og kreftene er alltid til stede.

Eksteriør: 6

Audi A5 er en lekker bil. Og den ble ikke noe mindre lekker i Sportback-utgave. Særlig snuta er lekker; du ser med en gang at det er en A5 du møter, og ikke bare en vanlig A4. Den ser mye flottere ut enn en vanlig A4, og gjør samtidig ganske mye for å skjule hvor stor den faktisk er.

Taklinjen faller mye bakover, noe som kunne gått på bekostning av den innvendige plassen. Men Audi har gjort et smart grep, som gir plass til hoder der bak.

Interiør: 5

Kvalitetsopplevelsen, ergonomien og utseendet er som i andre Audi-modeller; herlig. Vår testbil er ganske så påkostet, noe som gir ekstra krydder for opplevelsen. Plassmessig savner vi ingen ting foran, og på tross av at taket skråner sterkt bakover er det god plass i baksetet. Audi har nemlig lagd to utsparringer i taktrekket, som gir ekstra hodeplass. Dette hjelper; selv om det fortsatt ikke er enormt med takhøyde i A5 Sportback, har man det bra.

Bagasjerommet er også av trivelig størrelse, nærmere bestemt 480 liter før du legger ned bakseteryggene. Da får du 980 liter å fylle. Kombicoupé-bakluka - den er hengslet i bakkant av taket - gjør inn- og utlasting til en enkel affære. Den gjør imidlertid at høyden ikke blir spesielt god.

Komfort: 5

Understellet er svært godt avstemt, og på tross av sportsunderstell - ikke S line-understell - og 18-tommere har den ingen problemer med å holde hjulene på bakken. Det verken slår eller banker når brå ujevnheter møtes. De brede dekkene - 245 millimeter brede, for å være presis - høres riktignok, men likevel er dette en svært behagelig bil å være i.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 7,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,6

STØY TOMGANG, dBA: 41,7

STØY 50 KM/T, dBA: 63,9

STØY 80 KM/T, dBA: 67,6

STØY 100 KM/T, dBA: 68,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,96

Sikkerhet: 4

Verken A5 eller A5 Sportback er kollisjonstestet av EuroNCAP i skrivende stund. Men lillesøster A4 fikk fem av fem stjerner i en fersk test, der voksenbeskyttelse endte på 93 prosent, barnebeskyttelse 84 prosent, fotgjengersikkerhet fattige 39 prosent og sikkerhetssystemer 71 prosent.

I 2004 fikk storesøster A6 fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire for fotgjengersikkerhet.

A5 Sportback er bestykket med alt vi ønsker oss av sikkerhetsutstyr, i tillegg til at kjøreegenskapene og firehjulstrekksystemet bidrar til å øke sikkerhetsnivået ved kjøring.

Pris/utstyr: 2

A5 Sportback har i utgangspunktet en relativt hyggelig prislapp; med 180-hesters turbomotor blir den din for 430 800 kr i skrivende stund. Det er under 30 000 kr mer enn for en A4 sedan med samme motorisering. Testbilen, med 211-hesters, turbomatet toliter, firehjulstrekk og S tronic-automatgir, begynner på 647 500 kr. Det er rundt 65 000 kr mer enn for en tilsvarende A4.

Foto: Andreas Handeland

647 500 kr er mye for en bil. Men så er dette også en veldig fin bil. Med det man må ha av utstyr. Utfordringen er at bilen gjerne også skal ha litt ekstra godis, og på sedvanlig Audi-vis er ekstrautstyrslista omfattende. Noe av utstyret har fornuftig prislapp, mens enkelte elementer er ordentlig kostbare.

Testbilen, som ruller på 18-tommere, har utvidet navigasjonssystem, utvidet skinnpakke, sportsseter og litt av hvert av elektronisk utstyr for økt komfort, sikkerhet og glede, koster 826 500 kr. Uten at den oppleves som overdådig utstyrt.

Miljø: 3

På tross av at bilen har 211 hk, firehjulstrekk og automatgir, er snittforbruket etter EU-normen oppgitt til 0,75 l/mil. CO2-utslippet skal være 172 g/km.

Vår forbruksmålingsrunde, som setter en del høyere krav til en bil enn EU-syklusen, siden den i større grad foregår med stigninger og raskere veipartier, akkurat slikt så mange av oss kjører på til daglig, ga 0,96 l/mil i snitt. Det er ikke voldsomt imponerende. Men vi veit også at denne bilen kan kjøres mer nøysomt enn dette om man virkelig går inn for å kjøre økonomisk.

Foto: Andreas Handeland
Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også