Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn

Med dørløsning som en Rolls-Royce, praktisk interiør og gode kjøreegenskaper gir Meriva veldig mye familiehygge for pengene.

KOMPAKT: Opel Meriva er ikke stor, men byr på god plass og praktiske løsninger.
KOMPAKT: Opel Meriva er ikke stor, men byr på god plass og praktiske løsninger. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Opel Meriva 1,4 Turbo, 2011

MOTOR, CM3: R4, 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 120/4800-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/1750-4800

EGENVEKT, KG: 1393

TILHENGERVEKT, KG: 1050/680

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428,8/181,2/161,5

BAGASJEROM, LITER: 400/1500

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 143

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,5

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 239 900

PRIS TESTBIL, KR: 285 500

Opel Meriva var en litt snodig sak da den kom. Liten, men høyreist og ganske så praktisk.

Nå er en helt ny generasjon på plass, med helt nye og familievennlige løsninger. Særlig dørløsningen vekker oppsikt; "selvmordsdører" bak er det ikke mange biler som har.

Meriva kommer inn som en konkurrent til andre, små MPV-er som VW Golf Plus, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, Renault Scénic, den ferske Ford C-Max og Toyotas kommende Verso-S. Mercedes-Benz B-Klasse, og neste generasjon BMW 3-serie i GT-form, vil også være inne i noe av det samme segmentet. Vi har testet de aller fleste bilene her, og disse - og over 500 andre biltester - finner du her.

Nei, ikke alle disse er direkte konkurrenter til Meriva. Noen er dyrere og byr på mer plass, og det finnes også et stort knippe sjusetere som kan anses som delvis konkurrenter til bilen. Opel Meriva holder seg i nedre del av både størrelses- og prisskalaen.

Meriva er i øyeblikket tilgjengelig med en bensinmotor på 1,4 liter og 100 hk, to turbomatede 1,4-litere på 120 eller 140 hk, en 1,3-litersdiesel på 95 hk paret med automatgirkasse, og tre 1,7-litersdieseler med 100, 110 eller 130 hk.

Del på Twitter



Kjøreegenskaper: 4

Ingen kjøper vel en kompakt MPV i den tro at man får en racerbil. Det er vel heller ingen som ønsker å ha en kompakt MPV der sportsligheten råder.

Men en bil skal fortsatt takle svinger og utfordringer, av sikkerhetsmessige og komfortmessige årsaker. Og det klarer Opel Meriva flott. Testbilen er bestykket med voksne hjul - 17-tommere skodd med 225/45-gummi - noe som gir ekstra veigrep og direkte kontakt. Resultatet er at den henger svært godt fast på veien, men den har ikke særlig mye styrefølelse, og gir heller ikke særlig mange tilbakemeldinger til føreren.

Morsom er den altså ikke, men kapabel og ordentlig.

Om det er dekkene eller geometrien i hjulopphenget som gjør at bilen er i overkant villig til å spore, og heller følge veiens spor enn ønsket linje, er vanskelig å svare på. Men vi vil anta en noe mer moderat hjulutrustning vil redusere disse tendensene.

Motor: 6

Vi har sagt det mange ganger før: Biler som skal være behagelige, der man helst skal gli fram uten at de som sitter på merker noe som helst, som MPV-er og SUV-er, bør ha dieselmotor. Da slipper man hyppige girskift, tung høyrefotbruk og turtallsjaging for å få ut tilstrekkelige krefter til å holde farten oppe.

ORDENTLIG: Førermiljøet i Opel Meriva er hyggelig, det er godt med plass, og ergonomien er fin. Men setene kunne gjerne støttet kroppen bedre.
ORDENTLIG: Førermiljøet i Opel Meriva er hyggelig, det er godt med plass, og ergonomien er fin. Men setene kunne gjerne støttet kroppen bedre. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men det var før. Nå, med den tekniske utviklingen bensinmotorene har gått gjennom i det siste, er selv små bensinmotorer herlige kraftpakker - som attpåtil er komfortabelt sterke på lave og middels turtall. Dette har vi kjent mange ganger med VW- og Audi-konsernenes overladete 1,2- og 1,4-litere, og det samme kjenner vi her.

Testdata Opel Meriva

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 13,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 18,0

80-120 KM/T, 3. GIR: 10,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 15,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 23,7

STØY TOMGANG, dBA: 43,9

STØY 50 KM/T, dBA: 66,1

STØY 80 KM/T, dBA: 69,6

STØY 100 KM/T, dBA: 70,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

Den 1,4 liter lille, turbomatede bensinmotoren i Meriva yter bare 120 hk og 175 Nm. Men maksimal effekt er tilgjengelig hele veien mellom 4800 og 6000 o/min, og maksimalt dreiemoment er der mellom 1750 og 4800 Nm.

Kombinert med en lettsjaltet femtrinnsgirkasse med fornuftige utvekslinger, blir dette imponerende effektivt og behagelig til all dagligdags kjøring. Den er kort sagt overraskende flat i oppførselen, selv om ting skjer litt raskere når den får høyere turtall.

At en bensinmotor har et penere lydbilde og gir færre vibrasjoner enn en liten diesel, er også hyggelig.

Ytelser: 4

Ja, motoren er herlig - tilstrekkelig sterk, og dessuten behagelig. Men direkte sprek, det er den absolutt ikke.

60 til 100 km/t i tredjegir tar 8,7 sekunder, mens 80 til 120 km/t i fjerdegir tar 15,4 sekunder. I praksis betyr dette at du må aldri har trøbbel med å følge trafikken, men må planlegge forbikjøringer en smule.

FLEKSIBEL: Bakseteløsningen er praktisk, og lett å ha med å gjøre. God plass er det også i den nye Opel Meriva.
FLEKSIBEL: Bakseteløsningen er praktisk, og lett å ha med å gjøre. God plass er det også i den nye Opel Meriva. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

På flat landevei har man hele tiden tilstrekkelig med krefter, men i motbakker merkes det at motoren tross alt er liten. Da er det greit at den har noe mer å by på når turtallet blir høyere.

Likevel, om vi vurderer ytelsene i forhold til biltypen, og gløtter på prislappen, mener vi 1,4 Turbo er et svært godt valg i Meriva.

Eksteriør: 4

Okay, dette er litt mer subjektiv kategori enn de øvrige i våre tester. Men det skal noe til å kalle Opel Meriva pen. Den har en snodig knekk langs siden, og hekken er spesiell.

Det positive med linjeleken, er at den ikke er kjedelig å se på. Tvert imot; den er egentlig ganske spennende. Selvmordsdørene bak - okay, det finnes penere ord for disse, og Opel selv kaller de "FlexDoors" - bidrar til å gjøre bilen artig å se på. Men den er fortsatt ikke pen.

Snuta er umiskjennelig Opel, det samme er flere av de andre designlinjene. Så det er ikke vanskelig å se familielikheten her.

Interiør: 5

Opel har kort sagt gjort en flott jobb i den nye Meriva. Den særegne dørløsningen med bakhengslede bakdører gjør inn- og utstigning til baksetet svært enkel; selv om dørene er små, blir det en stor, firkantet åpning. Det er også lett å få barneseter ut og inn av bilen. At dørene ikke er så store, er også en stor fordel på trange parkeringsplasser.

Den eneste ulempen vi kan se med slike dører, er at C-stolpen, altså den bakre dørstolpen, sperrer sikten til siden til de i baksetet. Sikkerheten er for øvrig ivaretatt ved at bakdørene - som åpnes uavhengig av fordørene - automatisk låses når bilen settes i bevegelse.

Både foran og bak er det masser av plass, både for folk og for det man måtte ha med seg av dingser. Det store glasstaket, til 8500 kroner ekstra, gir fortsatt god takhøyde foran - men begrenser det en liten smule bak, uten at det er plagsomt.

Førermiljøet er ryddig, oversiktlig og lett å ha med å gjøre, ergonomien er fin, og kvalitetsfølelsen hyggelig. Det hjelper også på totalopplevelsen at man kan få massevis av utstyr i bilen uten at det koster særlig ekstra. At midtkonsollen er plassert på skinner, og kan skyves framover og bakover, har vi litt problemer med å se nytten av.

Testbilen er utstyrt med sportsseter foran, som attpåtil har justerbar lårstøtte. De er gode mot kroppen, men sidestøtten har de tydeligvis glemt.

Seteløsningen, der man enkelt kan velge hvor mange av de fem setene man vil ha oppslått, er praktisk og lett å bruke. De ytre baksetene kan skyves framover og bakover etter behov, og i tillegg skyves bakover og innover så man får en fireseter med bedre plass til kroppen.

Man behøver ikke å ta av nakkestøttene for å felle ned setene, og når baksetene er lagt ned, får man et stort og flatt lasterom på 1500 liter.

Bagasjerommet er stort også når alle baksetene er i bruk; det måler 400 liter, og er lett å utnytte. Meriva kan for øvrig utstyres med Opels integrerte sykkelstativ, der man trekker ut den midtre delen av støtfangeren bak og får plass til to sykler - eller en egen transportboks.

Komfort: 5

Opel Meriva er i all hovedsak en komfortabel bil. Selv om testbilen er ekstrautstyrt med 225/45-17-dekk - standardutgaven har 205/55-16, mens vår testbil i utstyrsgraden Cosmo har 215/55-16-dekk - har den veldig fin fjæringskomfort. Den takler de små ujevnhetene på en eksemplarisk måte, men de større forårsaker noe gynging.

De relativt brede hjulene bidrar til at bilen oppleves som litt kantete på veien; den sporer mer enn vi skulle ønske, og har også dårligere gjenopprettingsegenskaper enn vi liker. I tillegg er det en god del hjulstøy i bilen - særlig bakfra. Vi vil anta også dette reduseres med "snillere" dekk på bilen.

Den fine sittestillingen, og ikke minst motorens flate karakter, bidrar til å gjøre kjøreturen behagelig.

Sikkerhet: 4

Den nye Opel Meriva er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Men den har forventet sikkerhetsutstyr - inkludert det Opel selv kaller "Euro NCAP rating pakke" der en haug med kollisjonsputer og setevarsler bak også er på plass. Bilen låser automatisk dørene når den settes i bevegelse, så du ikke behøver å være redd for at noen ufraværende åpner en bakdør så den blir tatt av fartsvinden, en møtende bil eller annet langs veien.

FLEKSIBEL: Bakseteløsningen gjør det enkelt å variere mellom passasjerplasser og bagasjeplass. Med enkle grep får man det også mer komfortabelt i bilen.
FLEKSIBEL: Bakseteløsningen gjør det enkelt å variere mellom passasjerplasser og bagasjeplass. Med enkle grep får man det også mer komfortabelt i bilen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På veien oppleves den som både ryddig og trygg, og høstens første plutselig-var-det-is-midt-i-svingen-opplevelse viste også at ESP-systemet fungerer på en god og logisk måte.

Miljø: 4

Noen utpreget sparebøsse er ikke Meriva med 1,4-liters turbomotor, men bevares - at en såpass rommelig familiefrakter skal nøye seg med 0,61 liter på mila (i følge fabrikktallene) er jo ganske imponerende. I vår faste forbrukstestrunde drakk den 0,66 l/mil, også det er respektabelt for en bensindrevet bil.

Bilen er også utstyrt med girskiftindikator.

Pris/utstyr: 6

ROMMELIG: Bagasjerommet er stort nok for de fleste, og med enkle håndgrep får du et stort, flatt gulv og 1500 liter å fylle.
ROMMELIG: Bagasjerommet er stort nok for de fleste, og med enkle håndgrep får du et stort, flatt gulv og 1500 liter å fylle. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Opel fortsetter sin hyggelige prispolitikk med den nye Meriva. Prisene starter på 224 900 kr for en bil med Enjoy-utstyrspakke - som inkluderer det en ny bil bør ha av utstyr - og med 100-hesters bensinmotor eller 95-hesters dieselmotor under panseret.

For 15 000 kr ekstra får du den 120 hk sterke turbomotoren, og 10 000 kr i tillegg gir vår testbils Cosmo-utstyrspakke. Den inneholder ting som elvinduer bak, midtarmlene og oppbevaringsboks foran, tåkelys og kjørecomputer.

I tillegg til dette har testbilen ekstrautstyr for 35 600 kr, og det er overraskende mye man får for disse pengene. En plusspakke med parkeringssensorer rundt om, mørke vinduer, elektronisk klimaanlegg og alufelger koster bare 4800 kr, større stereoanlegg koster kun 2500 kr, Bluetooth-tilkobling hyggelige 3800 kr og det store panoramasoltaket 8500 kr.

Det er med andre ord ganske hyggelig å bla gjennom ekstrautstyrslista til Opel - og det må være hyggelig å sette sammen sin egen bil med ønsket utstyr uten at man ser at prislappen flyr til værs. I motsetning til hos så mange andre.

SNODIG: Opel Meriva er kanskje ikke akkurat det vakreste som triller rundt. Men praktisk og trivelig, det er den.
SNODIG: Opel Meriva er kanskje ikke akkurat det vakreste som triller rundt. Men praktisk og trivelig, det er den.

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også