Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi 4x4 2011

Tøff stasjonsvogn med diesel og firehjulstrekk

Med firehjulstrekk og diesel passer nyeste Opel Insignia godt for norske veier.

Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Opel Insignia er på mange måter en undervurdert bil. Til tross for fine kjøreegenskaper, greit med plass og et tøft utseende, selger den ikke like mye som for eksempel VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo og Mazda 6.

Vi vet ikke helt hvorfor. Bilen har absolutt kvaliteter som gjør at den burde selge, prisen er heller ikke skremmende. Rart!

En ting som tidligere har manglet, og som vi nordmenn tydeligvis elsker, er kombinasjonen diesel og firehjulstrekk. Nå står også dette endelig står på lista. Men er det nok til å gjøre Insignia til storselger?

Kjøreegenskaper: 5

Vi har sagt det før og vi sier det igjen: Opel Insignia er en av våre favoritter i familiebilklassen når det kommer til kjøreegenskaper. Vi har gitt Ford Mondeo mye skryt for potente og underholdende kjøreegenskaper, men Insignia er ikke dårligere.

På veien oppleves den som en meget vellykket og lettbeint bil. Styrefølelsen gir sterke assosiasjoner i retning BMW, og både understellet og balansen er perfekt for deg som liker å kjøre bil. Dessuten opptrer den forutsigbart og trygt, og gir i mange tilfeller et inntrykk av å være mindre enn den faktisk er.

Testbilen er sammen med verstingen OPC de eneste versjonene av Insignia som byr på Opels FlexRide-chassis (adaptiv stabilitetsteknologi og dempingskontroll) som standard. Insignia er for øvrig også første Opel med adaptiv firehjulsdrift og elektronisk differensialsperre (eLSD). Dette sørger for å sende kreftene til hjulet som til enhver tid har best grep.

Del

Motor: 4

SPREK DESIGN: Insignia er tøff å se på. Den lave taklinjen gir en sportslig look men stjeler litt plass i bagasjerommet.
SPREK DESIGN: Insignia er tøff å se på. Den lave taklinjen gir en sportslig look men stjeler litt plass i bagasjerommet. Foto: Handeland, Petter

Toliterdieselen i testbilen har vi stiftet bekjentskap til i fjor da vi kjørte langtest på Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm, og er også å finne i Saab 9-5.

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,4
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 14,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,70

I Alfaen hadde den 170 hk, mens den yter 160 hk både i 9-5 og i Insignia. Rent ytelsesmessig utgjør ikke de ti hestene noe merkbart, 160 hk og 350 Nm holder lenge i Insignia - akkurat som i 9-5.

Toliteren er ikke den mest kultiverte dieselen på markedet - den støyer en del og har relativt grov gange, men har til gjengjeld andre kvaliteter som vi trives veldig godt med.

Den er til diesel og være relativt turtallsvillig og har et bredt arbeidsregister, dessuten har den også en ganske lineær kraftutvikling. Den drar jevnt og fint fra 1500 o/min og helt opp til 4500 o/min. Girkassen, som har seks trinn, passer motoren godt og er presis i skiftene.

Ytelser: 4

De 160 hestene jobber på lag med 350 Nm og gir Insignia respektable ytelser. 0-100 km/t er oppgitt til 10,6 sekunder, men så er heller ikke sprinten fra null en dieselbil sin beste egenskap.

I våre akselerasjonsmålinger (60-100 km/t og 80-120 km/t) gjør Insignia det godt, og den er fullt på høyde med konkurrenter som VW Passat med 170 hk TDI og Skoda Superb med samme motor. Ytelsene er med andre ord mer enn gode nok for norske veier, dessuten sørger firehjulsdrift god fremkommelighet.

Eksteriør: 5

Fra å være halvtraust og noe gammelmodig, tok Opel et stort sprang med Insignia da den kom. Det gjelder også stasjonsvognen, selv om den har fått et par år på baken. De høyt plasserte bakvinduene bidrar til at bilens form får et sporty, nesten litt coupeaktig preg, og detaljene avslører en langt mer jålete Opel enn vi er vant med.

NESTEN TOPP: Det ser fint ut innvendig og ergonomien er god, men knappene er litt små og finishen kunne vært bedre enkelte steder.
NESTEN TOPP: Det ser fint ut innvendig og ergonomien er god, men knappene er litt små og finishen kunne vært bedre enkelte steder. Foto: Handeland, Petter

Testbilen har OPC-pakke og ser med det litt sportsligere ut enn en standard Insignia. Pakken består av lavere for- og bakfanger og kanalskjørt, samt synlig eksosrør. Den har også 18-toms aluminiumsfelger som kler bilen godt og gir den et enda sportsligere preg.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1956
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 160
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350
  • EGENVEKT, KG: 1843
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186
  • BAGASJEROM, LITER: 540
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,62
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 164
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,6
  • TOPPFART, KM/T: 210
  • PRIS FRA, KR: 429 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 509 000

Interiør: 5

Men de dynamiske og spreke linjene går litt på bekostning av det praktiske, Insignia er ikke den romsligste stasjonsvognen på markedet. Plassen er riktignok god for både fører og passasjerer, men den kupeaktige taklinjen og de brede innerskjermene stjeler mye plass i bagasjerommet, som rommer 540 liter.

Vår Insignia er toppmodell under OPC og heter Cosmo. Den er godt utstyrt har OPC-pakke som består av ergonomiske sportsseter i skinn, skinnratt og skinntrukket girkule. Akkurat som verstingen OPC har den et instrumentpanel som endrer farge fra hvitt til rød når du setter den i OPC-modus.

Selv om ting virker påkostet og byr på det meste man trenger, så er ikke premiumfølelsen like god som de beste konkurrentene. Her mangler det litt på finish og materialkvalitet.

Komfort: 5

Til tross for et sportslig oppsett er det ivaretatt godt fjæringskomfort i Insignia. Brå ujevnheter og store dumper slukes på en flott måte, og støynivået er heller ikke for høyt.

Sportssetene, som er noe hardere enn vanlige seter, har elektrisk justering. Innstillingsmulighetene er gode og det er lett å finne en god sittestilling. Ergonomien ellers er også veldig god, så Insignia er absolutt en bil man kan dra på langtur med.

PLASS NOK: Bakseteplassen er ikke best i klassen, men god nok for en familie på fire eller fem.
PLASS NOK: Bakseteplassen er ikke best i klassen, men god nok for en familie på fire eller fem. Foto: Handeland, Petter

Sikkerhet: 5

ERGONOMISKE SPORTSSETER: Er hva Opel kaller skinnstolene som følger med i OPC-pakken, og de er gode å sitte i.
ERGONOMISKE SPORTSSETER: Er hva Opel kaller skinnstolene som følger med i OPC-pakken, og de er gode å sitte i. Foto: Handeland, Petter

Insignia ble testet hos sikkerhetsorganet EuroNCAP i 2009 med gode resultater: Bilen får full pott for sikkerheten til voksne passasjerer, mens den oppnår henholdsvis fire av fem, og to av fire stjerner for barne- og fotgjengersikkerhet.

Det er gode resultater som hevder seg helt i toppen i klassen for større familiebiler.

Av sikkerhetsutstyr inneholder Insignia det meste som forventes, blant annet kollisjonsputer og gardiner, beltevarsling, aktive nakkestøtter, Isofix-løsning og et velfungerende ESP-system.

I tillegg kan man velge å betale ekstra for blant annet adaptive frontlys og utvidet parkeringshjelp som testbilen har.

Miljø: 4

Tolitersdieselen overrasket oss med lavt forbruk da vi kjørte vår faste 19 mil lange forbruksrunde i Saab 9-5 og Alfa Romeo 159. Vi var derfor litt spent da Insignia skulle ut på samme runde. Testbilen hadde i motsetning til Saab'en manuelt gir, men den hadde også firehjulsdrift og ikke forhjulstrekk.

Både 9-5 og Alfa Romeo 159 nøyde seg med 0,57 l/mil, men vi så tidlig at Insignia kom til å gå litt høyere. Den landet til slutt på 0,70 l/mil, og selv om det er litt høyere vi kunne håpe på er det et høyst respektabelt resultat for en bil på denne størrelsen med firehjulsdrift og såpass gode ytelser. Det er for øvrig noe høyere enn 0,68 l/mil som testbilen er oppgitt til i EU-mixen.

Pris/utstyr: 4

TRANGT: Den lave taklinjen og de brede innerskjermene stjeler mye plass i bagasjerommet. 540 liter er 63 liter mindre enn VW Passat.
TRANGT: Den lave taklinjen og de brede innerskjermene stjeler mye plass i bagasjerommet. 540 liter er 63 liter mindre enn VW Passat. Foto: Handeland, Petter

Testbilen er som nevnt toppmodellen Cosmo. Da har vi ikke regnet med Insignia OPC da den koster over det dobbelte.

I Cosmo får man det meste man trenger; Opel Eye som leser veiskilt, tosone klimaanlegg, soltak, kjørecomputer, cruise kontroll, regnsensor, osv, osv. Insignia koster da fra 429 000 kroner med testbilens motorisering og firehjulstrekk.

Testbilen har også, som nevnt ovenfor, OPC-pakke og en såkalt Agentpakke, som består av blant annet tåkelys foran, bi-xenon, adaptive frontlys, bluetooth og navigasjon. Den har også fjernbetjent dieselvarmer, parkeringshjelp, innfellbart hengerfeste og metallic lakk, og lander med det på 509 000 kroner totalt. Det høres kanskje mye ut, men det er på nivå med konkurrenter med tilsvarende motorkraft, firehjulstrekk og utstyrsnivå.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også